Konecranesin reaaliaikainen kunnossapitopalvelu

Konecranes digitalisoi tuotteidensa elinkaaripalvelut etäpalvelun ja asiakasportaalin avulla.

Nostolaitevalmistaja Konecranesin asiakasportaali yhdistää kunnossapito- ja reaaliaikaisen käyttötiedon ja tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden valvoa nostureihin liittyviä poikkeamia, trendejä ja toistuvia ilmiöitä. Tämä on yksi käytännöllinen tapa, jolla teollinen internet hyödyttää myös asiakasta.

Etävalvonnan anturit keräävät nostimen käyttöä koskevaa tietoa, kuten käyttötunteja, nostomoottorin käynnistyksiä, työsyklejä ja jarrujen kuntoa. Asiakkaalle lähtee tekstiviestillä tai sähköpostitse hälytys, joka ilmoittaa muun muassa ylikuormituksesta, hätäpysäytyksestä tai ylikuumenemisesta. Etätuki tarjoaa asiakkaille vuorokauden ympäri yhteyden globaaliin tukikeskusverkostoon, jonka asiantuntijat auttavat ratkaisemaan ongelmia ja vähentämään seisonta-aikoja.

Koko elinkaaren kattava reaaliaikainen kunnossapito

"Asiakas voi seurata nosturin tärkeimpien komponenttien, kuten jarrujen, kuntoa", Esa Kukkola, etäpalvelujen tuotepäällikkö kertoo. "Truconnect-etävalvonta on asiakkaan kanssa pidettävien katsausten tärkeä tietolähde, sillä sen kautta saatujen tietojen avulla asiakkaat voivat pidentää komponenttien käyttöikää ja havaita esimerkiksi nosturinkuljettajien koulutustarpeet."

Asiakasportaalissa koottuja, yhtä tai kaikkia laitteita koskevia tietoja voi katsella, analysoida ja jakaa nopeasti. Tiedonkeruutoiminnot ovat keskeinen osa koko elinkaaren kattavaa reaaliaikaista kunnossapitoa. Poikkeavuuksia ja toistuvia vikoja analysoimalla voidaan tehdä tosiasioihin perustuvia kunnossapitopäätöksiä.

Konecranesin asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Vuonna 2014 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 011 miljoonaa euroa. Konsernilla on 12 000 työntekijää ja 600 toimipistettä 48 maassa.

Kuva: Konecranes