Valmet Automotive palkkaa yli 1000 henkilöä lisää

Valmet Automotive rekrytoi yli tuhat uutta autonrakentajaa ja toimihenkilöä Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin tuotantoon Uudessakaupungissa. Henkilöstöä tarvitaan kaikkiin autotehtaan tehtäviin ja henkilöstöryhmiin.

Valmet Automotiven henkilöstömäärä Suomessa on tällä hetkellä 1800. Tuotantotoimintaa tukevat alihankkijat mukaan lukien autotehtaalla työskentelee lähes 2000 henkilöä, ja rekrytointikampanjoiden jälkeen vuoden 2017 lopulla kaikkiaan noin 3000 henkilöä.

Takamatka kurotaan kiinni

Suomen vientiyritykset ovat kaukana markkinoista. Valmet Automotivelle osat tulevat maailmalta ja niistä kootaan huippuluokan tuote, joka lähtee samaa reittiä takaisin. Jotta tämä voidaan suorittaa kilpailukykyisesti, täytyy koko prosessin toimia erittäin tehokkaasti.

Valmet Automotivella ideana on, että osat tulevat just-in-time ja asiat tehdään kerralla hyvin, eikä tukeuduta myöhemmässä vaiheessa tehtäviin tarkastuksiin ja korjauksiin. Tarkastukset ja korjaaminen ovat tehtaalla noudatettavan lean-ideologian mukaisesti hukkaa, josta on syytä hankkiutua eroon.

Ihmisiä ja robotteja tarvitaan kumpiakin

Valmet Automotiven panostus tuotantoautomaatioon on kantanut hedelmää. Autotehtaalla on tällä hetkellä käytössä noin 600 robottia. Suurin osa roboteista on korihitsaamossa ja maalaamossa. 

Kun volyymit ovat suuret, investointi robotteihin maksaa itsensä nopeasti takaisin Valmet Automotiven laatupäällikkö Mikko Itäranta kertoo. Robotti päihittää hitsaamon raskaissa ja yksitoikkoisissa töissä ihmisen, mutta kokoonpanossa ihminen on autojen ominaisuuksien valtavasta vaihtelusta johtuen toistaiseksi voittamaton. Kokoonpanopuolella onkin vain muutama robotti.

– Tuotantolinjat on rakennettu niin, että käsityön ja robotiikan välillä on optimaalinen suhde. Esimerkiksi hitsaamon automaatioaste on yli 90 %, mutta kokoonpanossa vain prosentin luokkaa, Itäranta kertoo.

Yrityksen kilpailuetu on lisäksi se, että asiakkaat saavat kaiken yhden katon alta.

– Rakennamme ja suunnittelemme tuotantolinjan itse. Säilytämme ketteryyden prosessissa. Linjalla voidaan tehdä ihan muita hommia muutaman vuoden päästä.

Tuotantoekosysteemi on joustava, ja sopimusvalmistajalla pitää olla tuotantoprosessi äärimmäisen hyvin hallussa.

– Autojen valmistus on tänä päivänä haastavaa asiakasohjautuvaa tuotantoa. Ei voida tarkalleen tietää, mitä osia tarvitaan seuraavan kuukauden autoissa, koska autonostajat voivat vielä viime vaiheessa päättää, mitä ominaisuuksia haluavat autoihinsa, Itäranta kertoo.

Varasto pyörien päällä

Valmet Automotiven pihaan tulee päivässä kymmeniä rekkoja lastinaan osia autonrakennukseen. Varasto pidetään tarkoituksella pienenä, jotta yrityksessä voidaan paremmin keskittyä tuotannon tehokkuuteen ja pullonkaulojen poistoon. Ennen kuin seuraava laiva tulee Uudenkaupungin satamaan, kriittisten osien varasto hupenee jopa puolen päivän kokoon.

– Jokainen auto tulee sisään yksittäisenä tilauksena vajaa pari viikkoa ennen toimitusaikaa. Tässä ajassa laaditaan tuotantojono, tehdään tilaukset ja valmistetaan osat osatoimittajilla, kuljetetaan osat Uuteenkaupunkiin ja tehdään autot toimitukseen. Lisäksi osien pakkauskalusto lähtee vapauduttuaan välittömästi takaisin toimittajille. Tässä pyörii siis melkoinen ruljanssi, johon pienikin häiriö aiheuttaa nopeasti ison tulpan. Koko logistisen ketjun ja erityisesti poikkeustilanteiden hallinta on tärkeää, Itäranta toteaa.

Toisaalta digitalisointi auttaa tuotantoketjun hallinnassa. Tehtaalla tiedetään joka hetki, missä tietty kolli kulkee ja tarvittaessa turvaudutaan vaikka lentorahtiin.