Markku Mäkeläinen
Artikkeli

Suomalaiset voivat menestyä tekoälymarkkinoilla erikoistumalla

Ke, 20.11.2019 - 11:43
Nexit Venturesin partneri Markku Mäkeläinen kertoi Teknologiateollisuuden syyskokouksen keskustelutilaisuudessa työskentelystään Facebookilla Piilaaksossa. Suomalaiset yritykset voivat Mäkeläisen mukaan pärjätä tekoälyn tai virtuaalitodellisuuden markkinoilla, jos ne löytävät oman erikoistumisalansa.

Facebook osti Mäkeläisen perustaman Pryte-yrityksen kesällä 2014. Mäkeläinen siirtyi kaupan mukana yritykseen vastaamaan muun muassa maailmanlaajuisista mobiili- ja kasvukumppanuuksista ja myöhemmin lähes koko kumppaanuusyksikön teknologiaohjelmista.

Facebookin käyttäjämäärät kasvoivat vauhdilla vuosina 2014–2018. Mäkeläisen mukaan kasvun tavoittelussa ei tuijotettu liikevaihtoa eikä voittoa, ne olivat suoraa seurausta käyttäjämäärien nopeasta kasvusta.

– Ensin tutkitaan, onko tietyllä teknologialla mahdollisuutta skaalautua ja onko se tarpeeksi merkittävä käyttäjäkunnalle. Sitten palvelun koko skaalataan miljardiin käyttäjään ja vasta sen jälkeen ruvetaan keskittymään mahdollisiin ansaintamalleihin. Tämä tehdään iteratiivisesti testaamalla.

– Olin ollut talossa kuusi kuukautta, kun kuulin puhuttavan ensimmäisen kerran palvelukohtaisesta liikevaihdosta, Mäkeläinen kertoi.

Yrityksessä ylipäätään kokeillaan ja innovoidaan paljon, mutta lopulta suhteellisen harva palvelu päätyy tuotantoon asti. Toisaalta markkinoilla olevia palveluita päivitetään jatkuvasti eri mittareiden perusteella.

Vapaus ja kannustimet

Piilaaksosta lähtöisin olevat yritykset muodostavat alueen kokoon nähden huikean suuren osan maailman yritysten pörssiarvosta (n. 7.2 %). Huippuosaajista on Piilaaksossa kova kilpailu, mikä nostaa myös yritysten kustannuksia. Toisaalta työnantaja pääsee työntekijöista tarvittaessa helposti eroon.

Kilpailu työntekijöistä on johtanut siihen, että suuret työnantajat pyrkivät tarjoamaan ilmaisia palveluita työntekijöille aina aterioista terveydenhuoltoon ja harrastusten sponsorointiin. Työnantajat eivät Kalifornian lainsäädännön vuoksi pysty rajoittamaan työntekijöiden liikkuvuutta, ja työnantajan hyvä maine on kaikki kaikessa.

Alueen menestystekijöitä ovat myös kannustava kulttuuri, suuret vapaudet ja johtaminen.

– Piilaakso on valtavan luova paikka. Yritykset luottavat työntekijöihinsä. Virheitä siedetään ja jopa vaaditaan, ja riskin otosta palkitaan, Mäkeläinen kertoi.

Monimuotoisuus on kilpailuetu maailmanmarkkinoilla.

Facebookissa toimitaan pienissä tiimeissä. Ja jos tiimi saa paljon aikaan, se myös palkitaan ruhtinaallisesti. Jos tulosta ei synny, tiimi tai sen osat menevät nopeasti vaihtoon. Dynamiikka johtaa siihen, että ihmiset hakeutuvat yrityksen sisällä tehtäviin, joissa he voivat saada tuloksia aikaiseksi ja jotka sopivat yksilöiden vahvuuksiin ja intohimoihin.

– Johtaminen on pitkälti valmentamista. Ihmiset eivät halua, että tavoitteet ovat liian löysiä ja haastavat johtoa nostamaan niitä. Yritykset pyrkivät palkkaamaan itseohjautuvia henkilöitä, joiden oma missio sopii tiimin ja yrityksen missioon. Kunnianhimo on kouriintuntuvaa.

Alaiset voivat esimerkiksi haastatella esimieskandidaatteja. Facebook panostaa erittäin paljon myös diversiteettiin. Työntekijöinä on huippuluokan insinöörien lisäksi monen eri alan osaajia, ja noin 37 prosenttia työntekijöistä on naisia. Kun yritys rakentaa palveluitaan maailmanmarkkinoille, monimuotoisuus on luonnollisesti kilpailuetu.

Tekoäly ja virtuaalitodellisuus etenevät

Facebook on maailman johtavia tekoälyfirmoja, ja tekoälyä käytetään muun muassa julkaisujen kohdistamiseen käyttäjien uutisvirrassa. Lisäksi mietitään myös korkealentoisempia hankkeita. Yksi niistä on sen pohtiminen, miten kaikki maailman ihmiset saadaan internetiin. Yritys on esimerkiksi ostanut satelliittikuvia ja pyrkinyt selvittämään tekoälyn avulla populaatioiden tiheyskarttoja, jotta etäällä asuville yhteisöille voidaan kehittää parempia tietoliikenneratkaisuja.

Yritys panostaa paljon myös virtuaalitodellisuuteen, ja tutkii esimerkiksi, miten tulevaisuudessa silmälasit voidaan yhdistää keinotodellisuuteen. Lasit voisivat korvata älypuhelimet ja kertoa julkisia tietoja vastaantulijan sosiaalisesta profiilista.

Pääomapula on tosiasia

Yhdysvaltalaiset suuryritykset vastaavat suuresta osasta maailman korkean teknologian startup-kaupoista. Amerikkalainen ostaja maksaa yrityksistä yleensä enemmän kuin eurooppalainen.

Suomalaiset yritykset voivat Mäkeläisen mukaan pärjätä tekoälyn tai virtuaalitodellisuuden markkinoilla, jos ne löytävät oman fokusoidun juttunsa, johon erikoistuvat. Suomesta pitää suhteellisen nopeasti myös ponnistaa maailmalle, missä isot markkinat jaetaan ja yrityksistä kouliintuu voittajia.

– Aika harva start-up -yrittäjä tulee Suomessa juttusilleni ja sanoo että minulla on maailman paras juttu, kuten Kaliforniassa on tavallista. Ambitiotaso on siellä huomattavasti korkeampi. Suomessa on myös paljon erittäin hyviä aikaisen vaiheen rahoittajia, mutta sen jälkeen nopeasti kasvava yritys joutuu etsimään rahoitusta ulkomailta. Pääomapula on Suomessa tosiasia.

B2B:n ja teollisen internetin aloilla Suomella on onneksi enemmän mahdollisuuksia. Mäkeläinen uskoo myös, että Suomen ohjelmisto-osaamisella on maailmanluokan markkinat. Hänen nykyinen yrityksensä Nexit Ventures on vienyt pohjoismaalaisia yrityksiä Yhdysvaltojen markkinoille menestyksekkäästi.

– Insinöörit ovat Suomen vahvuus, ja se että täällä ymmärretään eri teollisuuden aloja.

 

Teksti: Antton Lounasheimo

Artikkeli on mukana Teknologiateollisuuden marraskuun uutiskirjeessä.