Collaborate for Growth
Artikkeli

Talouden ykkösnimet kehottavat yrittäjämäisyyteen – sitä tarvitaan nyt kaikissa organisaatioissa

16.6.2020 klo 14.55
Talouden jälleenrakennuksessa tarvitaan yrittäjämäistä rohkeutta ja tekemistä. Tämän takia suomalainen kasvuyritys EEX päätti avata Collaborate for Growth -alumnitapahtumansa kaikille. Teknologiateollisuuden kanssa toteutettu tilaisuus haastoi kaiken kokoisia yrityksiä rohkeammin strategian uudistamiseen.

Kuvassa ylhäällä vasemmalta: Marjo Miettinen, Tapio Peltonen, Arun Aggarwal ja Risto Siilasmaa. Collaborate for Growth -tilaisuuden tallenne katsottavissa täältä.

Koronapandemian värittämä kevät on ollut muutosnopeudessaan ylivertainen. Yllättävien tilanteiden ennakointi ja niihin reagoiminen vaatii kykyä nähdä mahdollisuuksia ja ryhtyä tuumasta toimeen – sekä yhä terävämpää kykyä tehdä yhteistyötä. Nämä kyvyt voi niputtaa yrittäjämäiseksi johtamiseksi.

Tapahtuman pääpuhuja Rita McGrath (kuvassa alla), globaalisti tunnustettu strategia- ja innovaatioprofessori Columbian Yliopistosta New Yorkista, korosti, että kilpailuedun syklit nopeutuvat ja vaativat yrityksiltä jatkuvaa uudistumista. “Olemme siirtyneet pysyvyyden maailmasta jatkuvan muutoksen maailmaan”, McGrath linjasi.

Rita McCrath

 

Strategia- ja innovaatioajattelijoiden terävimpään kärkeen kuuluva McGrath on kirjoittanut aiheesta lukuisia artikkeleita ja kirjoja. Uusin, Seeing Around Corners, ilmestyi 2019 syksyllä. 

McGrath on tutkinut yrittäjämäistä johtamista yli 20 vuotta: “Yrittäjämäinen johtaja hyödyntää epävarmuutta ja luo selkeyttä kaaokseen metsästämällä oppimisen mahdollisuuksia, ottamalla harkittuja riskejä.”

Uudistuminen vaatii vastuunkantajia 

Myös kotimaiset talouden huippunimet peräänkuuluttivat radikaalia muutosta nykyiseen tekemisen tapaan. 

Jatkuvan uudistumisen tarve luo paineita etenkin yrityksen johdolle. Tapahtumassa nähtiin kiinnostava ensiesitys kahden yrittäjämäisen johtamisen asiantuntijan debatista: McGrath keskusteli F-Securen Risto Siilasmaan kanssa yrittäjämäisen johtamisen piilotetuista mahdollisuuksista erityisesti isoissa organisaatioissa. 

“Yrittäjämäinen johtaja ei ikinä ajattele, että ‘voisiko joku muu hoitaa tämän’. Hän ottaa täyden vastuun yrityksen toiminnasta ja ryhtyy toimeen, kun asiat eivät ole kunnossa” Siilasmaa kiteytti.

Yrittäjämäisen johtamisen ytimessä on vastuunotto, omistautuminen ja avoimuus uusille mahdollisuuksille ja partneruuksille. McGrath kuvaili yrittäjämäistä johtajaa henkilönä, joka jatkuvasti etsii uusia mahdollisuuksia hyödyntää organisaation osaamista ja resursseja. Etenkin kriisiaikoina mahdollisuuksia saattaa löytyä yllättävistäkin paikoista.

Diversiteetti nousee suureen arvoon uuden ja ennustamattoman tilanteen edessä. Kun mahdollisimman erilaiset ihmiset laitetaan saman pöydän ympärille, ideat jalostuvat. Teknologiateollisuuden ja Enston hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen korosti sitä, että kaikkia näkemyksiä on pohdittava – niitä voi löytyä yrityksen sisäpuolelta, mutta myös ulkoa: “Etenkään kriisitilanteessa ei sovi liikaa huolehtia siitä, kuka saa perinteisesti puhua ja kenelle. Kaikki ideat on saatava pöydälle.”

Fortumin Business Technology -toiminnosta vastaava johtaja Arun Aggarwal painotti, että jokaisella yrityksellä on mahdollisuus uudistua, mutta se vaatii vahvaa johtamista. Esimerkkinä hän käytti kokemustaan sementinvalmistaja Cemexin digitalisoinnista: “Muutoksen mahdollisti toimitusjohtaja, jolla oli rohkeutta lähteä uudistamaan yritystä sen sijaan, että olisi vain investoinut uuden tehtaan rakentamiseen”.

EEX:n missio on tehdä isoista yrityksistä yrittäjämäisempiä: rohkeampia, ketterämpiä ja avoimempia. “Tekeminen ratkaisee. Yrittäjämäiset johtajat muuttavat ideat, mahdollisuudet ja teknologiat konkreettiseksi toiminnaksi.” EEX:n perustaja Tapio Peltonen kertoi.

Yrityksen oppimisinnovaatio EEX journey kehittää yrittäjämäisiä johtajia isoissa organisaatioissa suuryrityksistä aina valtionhallintoon. Ohjelmassa johtajat jalkautuvat vuoden ajan kerran kuussa “ulos talosta” auttamaan startup-yrittäjiä.

Kolme oppia tapahtumasta – kohti yrittäjämäisempää strategiaa

1. Muutos ei tapahdu itsestään

Ihmiset tekevät uudistumisen. Organisaatio tarvitsee johtajia, jotka uskovat muutokseen, omistautuvat sille intohimoisesti, ja vievät sitä eteenpäin konkreettisin askelin.

2. Uskaltaudu oman kuplasi ulkopuolelle

Innovatiivisimmat ideat ja ratkaisut löytyvät harvoin tutusta ja turvallisesta toimistosta (“Get out of the building!”). Yhteistyö erilaisten toimijoiden, kuten suuryritysten ja startupien välillä, on tehokas tapa luoda uutta: startupilla on ideoita ja erityisosaamista tietystä aiheesta, ja suuryrityksellä resursseja ja mahdollisuuksia skaalaamiseen.

3. Toimintakeskeisellä suunnittelulla saat asioita aikaan

Strategia ja tekeminen eivät ole toisistaan erillisiä. Etenkin muutostilanteessa strategian tulee keskittyä konkreettisiin skenaarioihin sekä niiden vaatimiin toimiin. Toimiin, jotka voidaan tehdä nyt; ei ensi viikolla tai ensi kuussa.

Teksti: EEX
Kuva puhujista: Fanny Törnqvist