Jorma Turunen

Täyssähköautoilu on ekologisempaa ja sitä paitsi hauskaa

Sähköautolla itse matkakin on tavoittelemisen arvoinen, Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen bloggaa.

Minulle tuli mahdollisuus toimia täyssähköauton testiajajana. Olen jo nyt, vasta viikon jatkuneen testiajojakson jälkeen, joutunut korjaamaan omia ennakkokäsityksiäni ainakin latauksen hankaluudesta, akun kestosta ja ajokokemuksesta.

Itse ajan tyypillisesti alle 100 km päivässä pääosin lyhyttä ajoa pääkaupunkiseudulla. Tällöin tankkaukseen riittää kotilatauspiste, jonka ei tarvitse olla edes erityisen nopea, koska useimmiten lataukseen on koko yö aikaa. Nykyaikaiset kotilatauspisteet ovat helppokäyttöisiä ja turvallisia. Koska olin jo ennen testiajoprojektia tehnyt henkisen päätöksen sähköauton myöhemmästä hankinnasta, kotitalliini asennettiin 7,2 kW latauspiste: töpseli illalla bensaluukkuun ja aamulla pois. Päivän kilometrit nollataan tähän mennessä maksimissaan 2,5 tunnin latauksella ja tankki on täynnä aamulla.

Akkuteknologia kehittyy nopeasti. Koekäytössäni olevalle eGolfille luvataan 300 kilometrin matka kesäkelissä optimiolosuhteissa ja 200 kilometriäkin heikommissa olosuhteissa talvikelissä. Tämä lupaus näyttää pitävän. Lyhyellä testiajajakokemuksella ja hansikaslokerossa olevalla Suomen latauspisteluettelolla uskaltaisin jo lähteä pidemmällekin matkalle pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Mahtavaa eGolfissa on mielestäni ajokokemus. Kun auto on käynnissä ja ajovalmis, mitään ääntä ei kuulu. Aluksi kaasua painaessa koin yllätyksen, kun auto lähti pehmeästi ja äänettömästi liikkeelle. Sähkömoottorin vääntö takaa kuitenkin tarvittaessa ripeänkin lähdön liikennevaloista. Ajotuntuma on ison auton, pysäköidessä ja kaupungilla pyöritellessä pikkuauton. Hiljaisuus on parasta ja sopii erinomaisesti kaltaisilleni autoilijoille, jotka haluavat kuunnella klassista musiikkia ajaessaan.

Ajokokemusta parantaa edelleen tietoisuus, että olemattomasta pakoputkesta ei tuprua mitään ilmakehään. Nollapäästöisyys on ratkaiseva osa tätä juttua.

Työsuhdeautoilun verotusta uudistamalla voidaan kannustaa ihmisiä valitsemaan vähäpäästöinen, ympäristön kannalta kestävin vaihtoehto. Teknologiateollisuus on ehdottanut työsuhdeautoilun verotuksen uudistamista vähäpäästöisyyttä kannustavaksi. Ehdottamamme malli on teknologianeutraali, kustannustehokas ja nopea tapa vähentää liikenteen päästöjä.

Ennen ajattelin, että siirryn autolla vain paikasta A paikkaan B. Nyt itse matka on tavoittelemisen arvoinen.

 

Jorma Turunen

toimitusjohtaja, Teknologiateollisuus ry

@Teknologiat 

Kommentit (1)

Käyttäjän Raimo Karhu kuva
Raimo Karhu
Terve Jorma, kiva kuulla että olet tykästynyt emobiiliin. Ehdotin silloin 2011 kun perustin se Sähköisen liikenteen toimialaryhmän, että Teknologiateollisuuteen hankitaan yksi sähköauto yhteiskäyttöön ja latauspaikka autotalliin. Silloin sitä päätöstä ei saatu, vaikka hankin kaiken tarvittavan tiedon ja tarjoukset sen hoitamiseksi. Sillä olisi saanut henkilöstön nopeasti sähköauton kannattajaksi, pienin kustannuksin ja markkinointihyödyn liitolle. Eihän idea ole vieläkään vanhentunut, vapaasti käytettävissä. Kivaa, äänetöntä autoilua ja muutenkin mukavaa jatkoa, terkkuja kaikille Raimo