Kemppi näyttää vetovoimatyön mallia

Artikkeli
Parasta palautetta kouluyhteistyöstä on se, että nuori tulee yritykseen myöhemmin töihin.

Hitsausratkaisuja kehittävä lahtelainen Kemppi on tehnyt aktiivista yhteistyötä alueen oppilaitosten kanssa pitkään. Henkilöstöohjaaja Jukka Mandelin on vastannut kouluyhteistyöstä 18 vuotta, kaiken kaikkiaan hän on viihtynyt Kempillä peräti 39 vuotta.

Kouluyhteistyön konkarin mielestä suunnitelmallisuus on vetovoimatyössä kaiken a ja o. Toinen tärkeä oppi on yhteistyökontaktien aktiivinen etsiminen ja tiivis ylläpito oppilaitoksiin.

”Pitää mennä mukaan esimerkiksi oppilaitosten työelämätoimikuntiin. Sitä kautta tutustuu ihmisiin. Täytyy myös olla omaan työntekijäporukkaan hyvät suhteet", Mandelin kuvailee.

Hän kertoo, että työ tuntuu palkitsevalta, kun kuulee, että Kempin tarjoamista kokemuksista on ollut nuorille hyötyä. Kaikkein paras palaute on se, että nuori tulee yritykseen myöhemmin töihin. Näin on käynyt useammankin kerran.

”Jos musta ei tule tubettajaa, tuun Kempille töihin”

Iso osa Kempin kouluyhteistyöstä kohdistuu peruskouluun ja toiseen asteeseen.

”Meillä on kummiluokkasysteemi, jossa yhteistyö luokan kanssa kestää koko yläkoulun ajan”, Mandelin kertoo.

Mandelin käy koulussa puhumassa, ja luokat vierailevat Kempillä (kuvassa yksi kummiluokista). Nuoria kiinnostavat erityisesti omakohtaiset tarinat siitä, kuinka joku on nykyiseen työhönsä päätynyt. Myös toiminnallinen kierros Kempin tehtaalla koetaan usein elämykseksi. Vuosien aikana tuodaan vahvasti esiin teknologiateollisuuden monipuolisuutta, eli sitä, että alalta löytyy monenlaisia ammatteja.

”Meillä oli vastikään yksi ryhmä, jossa 13-vuotias tyttö sanoi, että jos hänestä ei tule tubettajaa, hän tulee tänne töihin.”

TET-jaksojen suorittajia on Kempillä säännöllisesti. TET-harjoittelijoille halutaan tarjota kunnon ohjaus. Mandelin korostaakin, että on tärkeää, ettei harjoittelijoita oteta liikaa kerrallaan, jotta työntekijöiden resurssit riittävät ohjaukseen.

Salpausselän peruskoulun kanssa Kemppi on toteuttanut erityistä TeknoTET-konseptia. Kyse on viikon jaksosta, jonka aikana tutustutaan metalli- ja sähköalan töihin. Kempissä tettiläiset viettävät yhden päivän, jaksoon kuuluu myös tutustuminen ammattiopintoihin niin ammattioppilaitoksessa kuin ammattikorkeakoulussa.

Lahden lyseon kanssa on myös TeknoTETin kaltainen yhteistyömalli, jossa teknologia-alaan tutustuminen on tuotu osaksi kurssitarjontaa. Sen aikana tutustutaan muun muassa muotoilu- ja markkinointitehtäviin.

Kemppi on mukana myös Teknologiateollisuuden MyTech-ohjelmassa, jossa yläkoulujen ja lukioiden oppilasryhmät tekevät teknologiateemoihin liittyvän oppimisprojektin, johon sisältyy opintokäynti yritykseen ja korkeakouluun.

Ammattiin opiskeleville kokemusta työelämästä

Tänä vuonna voimaan tullut ammatillisen koulutuksen reformi on näkynyt myös Mandelinin työssä.

”Reformissa on paljon hyvää, mutta myös haasteita. Esimerkiksi opintojen aloitusajat voivat olla nyt melkein mitä vain.”

Tärkeää yhteistyön onnistumiseksi on saada opettajat innostumaan ja sitoutumaan yhteistyöhön. Toiseksi Mandelin nostaa esiin ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuden lisäämisen.

Työhaastattelu on jo sinällään monelle ammattiin opiskelevalle tärkeä kokemus työelämästä.

”Olisi iso asia, jos kone- ja tuotantotekniikkaan oikein hakemalla haettaisiin, eikä päädyttäisi. Oppilaiden asenne ja motivaatio ovat työnantajalle tärkeä juttu.”

Tällä hetkellä Kempissä on kolme työpaikalla oppijaa ammattioppilaitoksesta, vuoden aikana heitä on jopa 30.

”Haastattelen aina itse Kempin työssäoppijat, työhaastattelu on jo sinällään monelle ammattiin opiskelevalle tärkeä kokemus työelämästä.”

Mandelin kertoo, että yhteys työpaikalla oppijoihin säilyy usein jakson päättymisen jälkeen.

”Jos työssäoppimisjakso sujuu hyvin, osa jatkaa meillä kesä- ja keikkatöissä. Kaikki hyötyvät tästä, sillä opiskelijoille on tärkeää pystyä pitämään yllä ammattitaitoaan."



Kempillä panostetaan kouluyhteistyöhön.

Hyötyjä yritykselle, myös yhteiskunnallisesti tärkeää

Keskeisin hyöty kouluyhteistyöstä on yrityksen tunnettuuden kasvu ja hyvä työnantajamielikuva. Teknologiayritykset ympäri Suomen kärsivät osaajapulasta, mutta Kempille on riittänyt tulijoita.

”Erityisesti ammattioppilaitos- ja ammattikorkeakouluyhteistyö ovat meille myös suoria rekrytointiväyliä”, Mandelin kertoo.

Toimihenkilöpuolella tosin on välillä hankalaa löytää esimerkiksi ohjelmisto-osaajia. Yhteistyötä pitääkin tehdä oppilaitosten lisäksi myös muun muassa TE-toimiston, Lahden kaupungin ja vuokrafirmojen kanssa.

Mandelinin mukaan nuoret vierailijat, TET-harjoittelijat ja työssäoppijat ovat työpaikalla piristysruiske.

”Työntekijät tykkäävät, kun nuoria tulee. Tässä täytyy tosin muistaa taas hyvä suunnittelu ja resursointi, ettei nuorten ohjaamisesta tule kenellekään taakkaa.”

Hyvästä yhteistyöverkostosta on hyötyä kaikille. Sen kautta yritys myös osoittaa yhteiskunnallista vastuullisuuttaan.

Teksti, Sini Kaukonen

Kuvat, Jukka Mandelin