OKM:n mielikuvatutkimus: ammatillisen koulutuksen valinneet erittäin tyytyväisiä valintaansa

Artikkeli
Opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimuksen mukaan mielikuva ammatillisesta koulutuksesta on pääsääntöisesti myönteinen kaikissa tutkimuksen kohderyhmissä. Arvostus ammatillista koulutusta kohtaan on kuitenkin hieman laskenut ysiluokkalaisten keskuudessa. Teknologiateollisuudessa on tekeillä selvitys, jossa etsitään parhaita käytäntöjä innostuneiden ja osaavien opiskelijoiden saamiseksi ammatilliseen koulutukseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tuoreen mielikuvatutkimuksen mukaan myönteisin mielikuva ammatillisesta koulutuksesta on toista vuotta ammatillisessa koulutuksessa opiskelevilla. Sekä nuorista että aikuisista 95 prosenttia on tyytyväisiä opiskelupaikkaansa.

”Ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien nuorten opiskelupaikan valintaan vaikuttavat kiinnostava ala, halu työllistyä ja päästä nopeasti työelämään ja hyväpalkkaiseen työhön. Aikuisilla opiskelupaikan valintaan vaikuttavat kiinnostava ala, halu kehittyä omassa työssä sekä tarve kouluttautua, jotta pysyy työelämässä”, OKM:n tiedotteessa kerrotaan.

Ammattikoulutusta pidetään käytännönläheisenä, hyödyllisenä, monipuolisena ja joustavana.

Ammatillista koulutusta pidetään käytännönläheisenä, hyödyllisenä, monipuolisena ja joustavana.

9.-luokkalaisten keskuudessa ammatillisen koulutuksen kiinnostavuus on kuitenkin hieman laskenut, kun tuloksia tarkastellaan aikasarjana vuodesta 2006. Ysiluokkalaiset arvostavat lukiokoulutusta selvästi ammatillista koulutusta enemmän.

Teknologiateollisuuden ja HundrED Plus -hankkeen kansainvälisessä selvityksessä tunnistetaan keinoja ja käytänteitä, joilla saada teknologia-alalle riittävä määrä hyvin työllistyviä, osaavia ja alastaan innostuneita nuoria osaajia.  Selvityksen tulokset julkistetaan maaliskuun puolessavälissä.

”Pidän erittäin myönteisenä sitä, että OKM:n tutkimuksen mukaan ammatillisen koulutuksen valinneet ovat tyytyväisiä valintaansa. Yli 80 % valitsisi saman paikan uudelleen. Ammatillinen koulutus kärsii yläkoululaisten keskuudessa selvästi arvostuksen puutteesta – ja tähän pyrimme tuomaan ratkaisuja. Haluamme tehdä ammatillista koulutusta ja teknologia-alan töitä näkyvämmiksi yläkoululaisille”,  sanoo johtava asiantuntija Anne Ahkola-Lehtinen Teknologiateollisuudesta.

Lisätietoja:

Anne Ahkola-Lehtinen, etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi

HundrED Plus on osa HundrEDia

 

Artikkeli on mukana Teknologiateollisuuden helmikuun uutiskirjeessä.