Innovaatiot ja luovuus

Perinteisesti yritysmaailmassa ei ole juurikaan puhuttu luovuudesta, vaan se on jätetty taiteilijoiden ja mainostoimistojen asiaksi. Se nähdään helposti businessnäkökulmasta tehottomana ja päämäärättömänä ajan hukkana. Väärin!
Luovuus tarkoittaa yrityksissä ennen muuta innovaatioita. Innovaatioiden synnyttäminen t&k- ja innovaatioprosesseilla on tehokasta, uutta liiketoimintaa generoivaa toimintaa – erityisesti, jos siinä on mukana koko työyhteisön luovuuden kapasiteetti.
Luovuuden hyödyntäminen tuo myös lisää tehokkuutta sisäiseen kehittämiseen, jatkuvaan parantamiseen tuottavuuden ja kilpailukyvyn varmistamisessa. Lisäksi hyvin johdettu luovuus tuottaa henkilöstön hyvinvointia.
Luovuutta voidaan ruokkia, kehittää ja johtaa – työyhteisön luovuuden kokonaiskapasiteetti on siis tarjolla hyödynnettäväksi.
Yritysten kokemuksia yhdessä paketissa
Teknologiateollisuus ry osallistui syksyllä 2022 Suomen Markkinointiliiton johtamaan LUOVA TYÖELÄMÄ 2030 -hankkeeseen, joka oli osa Marinin hallituksen TYÖ2030-ohjelmaa. Hankkeeseen osallistui 16 organisaatiota ja yli 600 työntekijää eri toimialoilta. Mukana oli myös Teknologiateollisuus ry:n jäsenyrityksiä.
Hanke on vahvistanut suomalaisten organisaatioiden ja yksilöiden ymmärrystä luovuudesta, sen monimuotoisuudesta ja mahdollisuuksista. Samalla se on tuottanut tieteeseen pohjautuvan tavan mitata ja kehittää luovaa suorituskykyä.
Tutustu hankkeen tuloksiin tästä raportista.
Testaa oma luovuutesi luovuusindeksillä. Saat paluupostina luovuuden suorituskykykarttasi ja vinkkejä luovuuden kehittämiseen.
Lisätietoja:
Sanna Laakkio, toiminnanjohtaja
Suomen Markkinointiliitto ry
sanna.laakkio@markkinointiliitto.fi
+358 45 110 8811
Paula Varpomaa, johtaja
Teknologiateollisuus ry
paula.varpomaa@teknologiateollisuus.fi
+358 40 152 5778