Verotuksen tilannekuva
Tälle sivulle on koottu hallitusohjelman verolinjausten lisäksi yritysten kannalta merkittävien verouudistusten tilannekuvat.
Hallitusohjelman Verolinjaukset 2023-2027
Mitä huhtikuun kehysriihestä odotettavissa?
Menoleikkaukset etusijalla
- Veronkorotuksia ehdotetaan vasta, jos menoleikkauksilla ei saada tarvittavia vaikutuksia aikaan.
- Budjetin alijäämä on kuitenkin niin suuri, että veronkorotuksia on odotettavissa.
- Tavoitteena myös saada kannustimia kasvuun.
Päälinjat
- Tiivis veropohja, matala verokanta.
- Ennustettava, vakaa verojärjestelmä.
- Ei veroteta sitä mitä halutaan lisää (työ), vaan sitä mitä ei haluta (haitat).
- Työnteon esteitä poistettava.
- Tavoitteena koulutuksen arvonnousu.
- Uuden ajan teknologiaan panostetaan: 4 mrd € investointiohjelma toteutetaan.
- Keskustelussa investointeihin kannustava yritysverotus.
Veikkaus: mitä veroja ei kiristetä
- Työn verotusta ei kiristetä.
- Yritysten ja yrittämisen verotusta ei kiristetä.
- Listaamattomien yritysten osinkoverotuksen osalta epäselvyyttä. Hallitusohjelmassa kirjattu, ettei kiristetä, mutta kova paine veronkorotuksiin.
Veikkaus: verotus kiristyy näiden osalta
- Sähkön ja liikenteen verotuksen muutoksia mietitään.
- Sähköautojen verotus kiristyy.
- Alv:n korotuksia tulossa, mutta varsinkin ruoan arvonlisäveron nosto poliittisesti hankala kysymys.
- Kiinteistöverotuksen arvostamisuudistus tullaan toteuttamaan. Ei tarkoitus kerätä lisää veroja, mutta niin tulee käymään.
- Terveysvero (sokeri, transrasvat, ym.)
- Haittaverot, kuten tupakka, alkoholi.
- Verotukia karsitaan.
- Kaivosmineraaliveron korotusta ja lisäveroluokkaa valmistellaan.
Hallitusohjelman Verolinjaukset 2023-2027
Teknologiateollisuus ry:n verotavoitteiden toteutuminen
Alla on kuvattu teknologiateollisuuden strategiakärkien kautta eri verolinjausten…
Työn tekemisen edellytykset
Onnistumiset
- Ansiotuloverotuksen keventäminen kaikissa tuloluokissa.
- Avainhenkilöverotus
- Muutto- ja asettautumiskulut verovapaata ansiotuloa
Vaikutamme
- Marginaaliverotuksen ei ylitä 50 prosenttia
- Etätyön verotus
Digivihreän siirtymän nopeuttaminen
Onnistumiset
- Energiaverotuksen muutoksissa huomioidaan yritysten kilpailukyky
Vaikutamme
- Liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistus tekeillä hallituskaudella
Innovaatioiden tukeminen
Onnistumiset
- Pysyvä T&K verokannustin
- Hallitus luo selkeän vision EU-veropolitiikan halutusta suunnasta (mitä tarkoittaa konkreettisesti)
Vaikutamme
- Koneiden ja laitteiden nopeutetun poiston jatkamisesta ei ole hallitusohjelmakirjausta
Yrittämisen ja omistamisen edellytykset
Onnistumiset
- Yritysten ja yrittämisen verotusta ei kiristetä
- Listaamattomien yritysten osinkoverotusta ei kiristetä
- Perintöveron maksuaikaa pidennetään 10 vuoteen
- Ei mainintaa sukupolvenvaihdoksen verotuksen kiristämisestä
- Ei mainintaa taloudellisen työnantajan käsitteestä
- Ei mainintaa arvonnousuverosta
- Verotus on selkeää ja ennakoitavaa
- Verotuksen digitalisaatio
Vaikutamme
- Mahdollisen kiinteistöveron uudistuksen oltava kohtuullinen
- Kaivosmineraaliveron lisäkorotuksen valmistelu
Valmistelussa
Kiinteistöverotus – riskinä verojen huomattava nousu
Olemme koonneet yhteen valmistelussa olevat kiinteistöverotuksen uudistamista koskevat ehdotukset kiinteistöveron alarajan nostosta ja kiinteistöverotuksen arvostamisuudistuksesta.
Sääntelyn tavoitteet
- Eriyttää maapohjan kiinteistöveroprosentti yleisestä kiinteistöveroprosentista.
- Korjata kiinteistöjen verotusarvojen ja käypien arvojen eriytymistä pitkällä aikavälillä.
- Kohtuulliset muutokset kiinteistön omistajille. Tavoite ei ole kiristää kiinteistöverotusta.
Keskeiset vaikutukset
- Teollisuuden ja kaivannaistoiminnan rakennukset +44 %, varastot +14 % veronkorotukset. Arviot perustuvat olettamaan, että kunnat laskevat veroprosenttiaan vastaavasti, jotta kuntien verotulot eivät kasva. Maapohjan veroprosentin alarajaa on jo nostettu, joten arvio ei toteudu.
- Kohtuuttomia veronkorotuksia.
- Käyvän arvon pohjana olevat tilastojen ja lukujen määräytyminen ei ole läpinäkyvää tai tarkastettavissa. Oikaisuvaatimukset tulevat lisääntymään.
- Uudet rakennustyypit ja niille määritellyt keskimääräiset uudelleenrakennuskulut eivät vastaa todellisuutta (mm. kylmät pressuhallit)
Elinkeinoelämän viesti
- Kiinteistöverotuksesta tehtävä kokonaisarviointi.
- Jo toteutunut maapohjan kiinteistöveroprosentin alarajan nosto Maapohjan kiinteistöveroprosentin alarajan nosto (0,93 %:sta 1,30 %:iin) on ristiriidassa vanhan esityksen kanssa. Muutos nostaisi automaattisesti alarajaa käyttävien kuntien kiinteistöveroa. Ehdotuksen suunta päinvastainen vanhan hallituksen esityksen kanssa.
- Verotusarvojen korotukset ovat ristiriidassa muutosten kohtuullisuuden tavoitteen kanssa, vaikka tavoite sinällään on ymmärrettävä. Vaikutusarviota ei tehty yritysten osalta.
- Ikävähennykset ja siirtymäsäännöt muutettava yrityksille kohtuullisempaan suuntaan.
Vaikuttamisen toimenpiteet
- Teknologiateollisuus vaatii kaikkien kiinteistöverouudistusten yhteistä kokonaisvaikutusten arviointia.
- Arvostamisuudistus tulee palauttaa takaisin valmisteluun tai siitä täytyy luopua.
- Teknologiateollisuuden kannat tuotu kuulemisissa ja tapaamisissa esiin.
Säädöksen aikataulu Suomessa
Keskustelussa | Valmistelu | Hallituksen esitys | Lausunnot | Laki |
---|---|---|---|---|
Eduskunta vko 22/2024 | Luonnos odotettavissa maaliskuussa 2024 | 2025? |
Voimaansaatettu
T&K-verovähennys – muista hyödyntää!
Yrityksillä on 1.1.2023 lähtien ollut mahdollisuus vähentää verotuksessa omasta T&K-toiminnasta aiheutuneet palkkakulut sekä ulkopuolelta ostetut T&K-palvelujen kustannukset. 1.1.2024 lähtien yrityksillä on lisäksi oikeus tehdä ylimääräinen lisävähennys edelliseen vuoteen verrattuna lisääntyneestä T&K-toiminnasta.
Sääntelyn tavoitteet
- Tukea yritysten T&K-toimintaa.
Keskeiset vaikutukset
- 1.1.2023 lähtien yritykset ovat voineet tehdä 50 % lisävähennyksen T&K-kuluistaan. Vähennyksen perusteena olevien kulujen on oltava vähintään 10 000 € ja enintään 1 000 000 €.
- 1.1.2024 lähtien yritykset voivat tehdä ylimääräisen 45 %:n lisävähennyksen T&K-toiminnan lisääntymisen osalta edelliseen vuoteen verrattuna enintään 1 000 000 € kokonaiskuluihin asti.
- Yritykset voivat tehdä myös tutkimuslaitosten, yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa tehtävistä yhteistyöhankkeista enintään 150 %:n lisävähennyksen enintään 1 000 000 € kuluista.
Elinkeinoelämän viesti
- Verovähennykset on toteutettu elinkeinoelämän aloitteesta.
Vaikuttamisen toimenpiteet
- Teknologiateollisuus tekee töitä sen eteen, että yritykset hyödyntäisivät T&K-verovähennyksiä.
Säädöksen aikataulu Suomessa
Keskustelussa | Valmistelu | Hallituksen esitys | Lausunnot | Laki |
---|---|---|---|---|
voimaan 1/2023 |
Voimaansaatettu
Perintöverotus – uudistuksia
Sääntelyn tavoitteet
- Perintöveron maksuaikaa pidennetään 10 vuoteen.
- Lisäksi selvitetään perintöveron korvaamista omaisuudenluovutusvoiton verotuksella. Ei kirjausta sukupolvenvaihdoksen verotuksesta.
Keskeiset vaikutukset
- Perintöveron maksuun saa 10 v lisäaikaa.
- Viivästyskorko 7,5 % alkaa kuitenkin juosta heti.
- 10 vuoden aikana veroa ei tulla hakemaan ulosottoteitse tai merkitsemään verovelkarekisteriin.
Elinkeinoelämän viesti
- Viivästyskorkoa tulee laskea selvästi.
- Myös lahjaverotus tulee lisätä pidennetyn maksuajan piiriin.
- Sukupolvenvaihdosverotusta ei saa kiristää (eikä näin ole tässä yhteydessä ehdotettukaan).
Vaikuttamisen toimenpiteet
- Pidetään asiaa esillä poliittisissa tapaamisissa.
Säädöksen aikataulu Suomessa
Keskustelussa | Valmistelu | Hallituksen esitys | Lausunnot | Laki |
---|---|---|---|---|
voimaan 1/2024 |
Yhteystiedot