ICT Palvelutuotannon varautumisen suositukset

ICT Palvelutuotannon varautumisen suositukset on nyt koostettu yksiin kansiin. Tuotos erittelee huoltovarmuuden takaamiseksi varautumisessa ja jatkuvuudenhallinnassa huomioitavia aiheita ja esittelee suosituksia näissä aiheissa. Tuotos on suunnattu ennen kaikkea huoltovarmuusorganisaatiossa toimiville elinkeinoelämän organisaatioille, mutta siitä on varmasti hyötyä myös mille tahansa yritykselle ja miksei julkishallinnon organisaatiollekin.
Mitä on ICT Palvelutuotannossa varautuminen
Varautuminen tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään varmistamaan kriittisten toimintojen mahdollisimman häiriötön hoitaminen kaikissa olosuhteissa, niin normaali- kuin poikkeusoloissa. Sen lähtökohtia ovat yrityksen tunnistamat yhteiskunnalle ja yritykselle kriittiset palvelut.
Yrityksen tulee tunnistaa ne palvelut ja prosessit, jotka ovat välttämättömiä sekä yrityksen omalle toiminnalle että laajemmin yhteiskunnalle. Näiden toimintojen jatkuvuus on turvattava kaikissa olosuhteissa ja ICT-palvelutuotannon varautuminen on siinä olennainen osa.
Miksi ICT Palvelutuotannossa kannattaa varautua
Varautuminen on strateginen investointi ja parantaa riskienhallintaa, vähentää taloudellisen tappion riskiä
sekä mahdollistaa toiminnan jatkumisen häiriötilanteissa. Lisäksi varautuminen lisää sidosryhmien luottamusta, varmistaa sääntelyvaatimusten noudattamisen ja tuo kilpailuetua toimialan häiriötilanteissa. Varautuminen on myös osa yrityksen yhteiskuntavastuuta, sillä se tukee kriittisten julkisten palveluiden jatkuvuutta ja yhteiskunnan vakautta kriisitilanteissa.
Mihin ICT Palvelutuotannon varautumisen on tehokasta perustua
Varautumisen toimenpiteiden on perustuttava kattavaan riskienarviointiin sekä toimintaympäristön tilannekuvaan ja sen seurantaan. On olennaista tunnistaa ja arvioida mahdolliset riskit, jotka voivat vaikuttaa kriittisiin palveluihin ja prosesseihin. Arviointi muodostaa pohjan varautumissuunnitelmalle, jonka avulla voidaan varmistaa toiminnan jatkuvuus kaikissa olosuhteissa.
Toimintaympäristön tilannekuvan muuttuminen käynnistää tarvittavat ennakkoon suunnitellut toimenpiteet.
Yritysten koosta riippumatta varautuminen on tärkeää ja varautumisen toimenpiteet voidaan sopeuttaa yrityksen koon sekä tunnistettujen riskien mukaan.

Varsinaisia suosituksia ICT palvelutuotannon varautumiselle:
Vaiheista tarvittaessa varautumisen suunnittelu ja toteutus:
- Aloita kaikkein kriittisimmistä palveluista ja niiden tarvitsemista välttämättömistä järjestelmistä ja tiedosta
- Toteuta ensin vaikutukseltaan suurimmat varotoimet
- Tee varautumisen kehittämisestä jatkuva prosessi
Keskeiset osa-alueet ICT-palvelutuotannon varautumisessa ovat:
- Kriittisten palveluiden tunnistaminen ja niiden vaatimukset: Ensimmäinen askel varautumisessa on tunnistaa yrityksen tuottamat kriittiset palvelut ja niille asetetut vaatimukset. Näiden pohjalta johdetaan ICT-palvelutuotannon varautumisen vaatimukset.
- Varautumisen vaatimusten ja riskiarvioinnin perusteella toteutettavat varotoimet
- Henkilöstön ja työvoiman saatavuuden varmistaminen: Varmistettava, että tarvittava henkilöstö ja osaaminen ovat riittäviä ja käytettävissä kaikissa olosuhteissa.
- Tiedon käytettävyyden, luottamuksellisuuden ja eheyden varmistaminen: Tieto on suojattava, sen käytettävyys ja eheys on taattava kaikissa tilanteissa sekä varmistettava kyky palauttaa tieto häiriötilanteen jälkeen.
- Järjestelmien ja tietoliikenteen suojaaminen erityyppisiltä uhilta.
- Tietoturva ja fyysinen turvallisuus: Sekä tietoturva että fyysinen turvallisuus on otettava huomioon varautumissuunnitelmissa.
- Toipumisen varmistaminen: Nopea toipuminen vakavista häiriöistä on varmistettava varamenettelyin, varmuuskopiointikäytännöillä sekä kattavilla toipumissuunnitelmilla.
- Toimitusketjun ja ulkoisten riippuvuuksien hallinta: Varautumisen vaatimukset on ulotettava koko toimitusketjuun ja varmistettava palveluntarjoajien kyky hallita ja toipua vakavista häiriötilanteista.
- Kriisiorganisaatio ja sen johtaminen sekä toiminta häiriötilanteessa: Kriisitilanteen hallinta edellyttää selkeästi määritellyt roolit ja vastuut sekä ennalta sovitut toimintatavat vakavien häiriötilanteiden hoitamiseksi.
- Varautumisen jatkuva kehittäminen: Varautumissuunnitelmien jatkuva päivittäminen ja parantaminen varmistaa niiden pysymisen ajantasaisina ja tehokkaina.
- Koulutus ja harjoittelu: Koulutukset ja harjoitukset varmistavat, että henkilöstö ja yhteistyökumppanit ovat hyvin valmistautuneet, tuntevat sovitut toimintatavat ja suunnitelmat sekä kykenevät vastaamaan erilaisiin häiriötilanteisiin.