Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista ICT Palvelutuotannon varautumisen suositukset

ICT Palvelutuotannon varautumisen suositukset

ICT Palvelutuotannon varautumisen suositukset on nyt koostettu yksiin kansiin. Tuotos erittelee huoltovarmuuden takaamiseksi varautumisessa ja jatkuvuudenhallinnassa huomioitavia aiheita ja esittelee suosituksia näissä aiheissa. Tuotos on suunnattu ennen kaikkea huoltovarmuusorganisaatiossa toimiville elinkeinoelämän organisaatioille, mutta siitä on varmasti hyötyä myös mille tahansa yritykselle ja miksei julkishallinnon organisaatiollekin.

Mitä on ICT Palvelutuotannossa varautuminen

Varautuminen tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään varmistamaan kriittisten toimintojen mahdollisimman häiriötön hoitaminen kaikissa olosuhteissa, niin normaali- kuin poikkeusoloissa. Sen lähtökohtia ovat yrityksen tunnistamat yhteiskunnalle ja yritykselle kriittiset palvelut.

Yrityksen tulee tunnistaa ne palvelut ja prosessit, jotka ovat välttämättömiä sekä yrityksen omalle toiminnalle että laajemmin yhteiskunnalle. Näiden toimintojen jatkuvuus on turvattava kaikissa olosuhteissa ja ICT-palvelutuotannon varautuminen on siinä olennainen osa.

Miksi ICT Palvelutuotannossa kannattaa varautua

Varautuminen on strateginen investointi ja parantaa riskienhallintaa, vähentää taloudellisen tappion riskiä

sekä mahdollistaa toiminnan jatkumisen häiriötilanteissa. Lisäksi varautuminen lisää sidosryhmien luottamusta, varmistaa sääntelyvaatimusten noudattamisen ja tuo kilpailuetua toimialan häiriötilanteissa. Varautuminen on myös osa yrityksen yhteiskuntavastuuta, sillä se tukee kriittisten julkisten palveluiden jatkuvuutta ja yhteiskunnan vakautta kriisitilanteissa.

Mihin ICT Palvelutuotannon varautumisen on tehokasta perustua

Varautumisen toimenpiteiden on perustuttava kattavaan riskienarviointiin sekä toimintaympäristön tilannekuvaan ja sen seurantaan. On olennaista tunnistaa ja arvioida mahdolliset riskit, jotka voivat vaikuttaa kriittisiin palveluihin ja prosesseihin. Arviointi muodostaa pohjan varautumissuunnitelmalle, jonka avulla voidaan varmistaa toiminnan jatkuvuus kaikissa olosuhteissa.

Toimintaympäristön tilannekuvan muuttuminen käynnistää tarvittavat ennakkoon suunnitellut toimenpiteet.

Yritysten koosta riippumatta varautuminen on tärkeää ja varautumisen toimenpiteet voidaan sopeuttaa yrityksen koon sekä tunnistettujen riskien mukaan.

ICT Palvelutuotannon varautumisen johtaminen yrityksen liiketoiminnasta
ICT-palvelutuotannon vaatimusten johtaminen yritystason vaatimuksista

Varsinaisia suosituksia ICT palvelutuotannon varautumiselle:

Vaiheista tarvittaessa varautumisen suunnittelu ja toteutus:

  1. Aloita kaikkein kriittisimmistä palveluista ja niiden tarvitsemista välttämättömistä järjestelmistä ja tiedosta
  2. Toteuta ensin vaikutukseltaan suurimmat varotoimet
  3. Tee varautumisen kehittämisestä jatkuva prosessi

Keskeiset osa-alueet ICT-palvelutuotannon varautumisessa ovat:

Näihin aiheisiin voit syventyä lataamalla tästä ICT palvelutuotannon varautumisen suositukset dokumentin oman organisaatiosi käyttöön tai muiden organisaatioiden tukemiseksi.

Lisätietoja