Lausunto kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelmasta
Jakeluinfraohjelman tavoitteet tähtäävät kansallisten AFIR-velvoitteiden saavuttamiseen ja ovat siten lähtökohtaisesti tarkoituksenmukaisia. On kuitenkin huomattava, että latauskenttien investointipäätökset määräytyvät liiketaloudellisin perustein asiakkaiden ennakoitu latauskysyntä ja investointikustannukset huomioiden. Tavoitteisiin päästään paremmin, jos toimijoiden investointiriskiä voidaan madaltaa. Toisaalta tavoitteiden porrastaminen tai kustannustehokkuutta lisäävät ratkaisut omalta osaltaan madaltavat investointikynnystä. Oleellista on saada raskaan liikenteen latausinfran investoinnit liikkeelle.
Raskaan liikenteen latausinfran tavoiteasetannassa olisi hyvä nostaa esille myös ajoneuvokannan kasvun merkitys. Onhan kasvava asiakastarve tärkein kannustin toimijoille ja perusta koko investoinneille. Kasvusysäys raskaan liikenteen sähköistymiselle on välttämätöntä, jotta tavoitteet voidaan saavuttaa. Henkilö- ja pakettiautoja palvelevan latausinfran markkinaehtoinen kehittyminen on yhä vahvemmin seurausta ajoneuvokannan kasvusta.
Sähköinen liikenne kannattaa esitettyjä toimenpiteitä. Kannusteiden lisäksi pidämme tärkeinä myös niitä toimenpiteitä, jotka madaltavat investointikynnystä tai poistavat investoinnin esteitä. Oikean ja relevantin informaation jakaminen on tärkeää.
On tärkeää, että yksittäisistä toimenpiteistä syntyy toimenpidekokonaisuus, joka saa aikaan raskaamman liikenteen sähköistymisessä voimakkaamman kasvun. Raskaan liikenteen sähköistyminen on investointi logistiikan kilpailukykyyn, mikä on koko Suomen etu. Nykytilanteessa hankintatuen jatkaminen on välttämätöntä, jotta sähkökuorma-autojen kanta lähtisi nopeampaan kasvuun.