Raskaan liikenteen sähköistyminen edellyttää panostuksia latausinfraan
Vuoden 2024 aikana sähköautokanta on kasvanut 32 684 sähköautolla, joista täyssähköautojen osuus on ollut 15 581 kpl. Sähköautokanta oli kesäkuun 2024 lopussa 251 552 kpl edustaen 8,8 % koko henkilöautokannasta Suomessa. Täyssähköautojen osuus kaikista sähköautoista on 39 %.
Vuonna 2024 autokannan uusiutuminen eli ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen yhteismäärä on pysynyt edellisvuosien tasolla. Autokannan uusiutumisesta 57 % on sähköautoja.
Täyssähköisten kuorma-autojen ja pakettiautojen määrä on kasvanut tasaisesti. Kesäkuun lopussa täyssähköisiä kuorma-autoja oli 84 kpl ja pakettiautoja 3 744 kpl. Täyssähköisten kaupunkibussien rekisteröinneissä tapahtui merkittävä kasvu vuoden toisella neljänneksellä. Kantaan tuli lisää 133 sähköbussia, mikä on suurin nousu koskaan.
Täyssähköautokannan kasvun merkittävänä etuna ovat energiatehokkuuden lisäksi pysyvät päästövähennykset koko ajoneuvon käyttöiän ajalta sekä täyssähköautokannan päästövähennysten kustannustehokkuus. Täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste yhdessä yritysten ajoneuvopolitiikan kanssa pitää yllä kohtuullista täyssähköautokannan kasvua. Täyssähköautojen hintojen ollessa vielä merkittävästi perinteisiä polttomoottoriautoja korkeammat, edulliset käytön ja omistamisen kustannukset toimivat täyssähköauton hankinnan kannustimena niille, joilla ei ole mahdollisuutta täyssähköiseen työsuhdeautoon.
Täyssähköautojen ja suuritehoisten latauspisteiden suhdeluku (30) on täyssähköautokannan vahvasta kasvusta huolimatta säilynyt erittäin hyvällä tasolla. Latauspisteistä noin 70% mahdollistaa vähintään 150 kW lataustehon.
Julkisten peruslatauspisteiden (≤22 kW) määrässä tapahtui merkittävä pyrähdys vuoden toisella neljänneksellä. Kasvuun on osaltaan vaikuttanut laki, joka velvoittaa ei asuinkäytössä olevien rakennusten pysäköintipaikoille latauspisteitä vuoden 2024 loppuun mennessä.
On välttämätöntä, että sähkölatausverkoston kehittämistä edistetään erityisesti raskaassa liikenteessä. Latausinfratuki on yksi tärkeimmistä toimenpiteistä, jolla raskaamman liikenteen käyttövoimamurrosta voidaan vauhdittaa.
Nykyinen sähkökuorma-autojen kanta ei luo lähivuosina edellytyksiä markkinaehtoiselle latauspisterakentamiselle. Toisaalta EU:n asettamat päästöstandardit ohjaavat raskaampaa liikennettä sähköistymään luoden kasvavan kannusteen latauskenttien investoinneille tulevaisuudessa.
Koska latauskenttien investointipäätökset määräytyvät liiketaloudellisin perustein asiakkaiden ennakoitu latauskysyntä ja investointikustannukset huomioiden, vaatii tämänhetkinen markkinatilanne liiketoimintariskejä kohtuullistavan kannustinjärjestelmän.
Kannustinjärjestelmässä sähkövarastojen hyväksyminen osaksi raskaan liikenteen latausaseman ratkaisua ja kustannuksia antaisi toimijoille vaihtoehdon etsiä kustannustehokkainta ratkaisua mahdollistaen samalla latauspisteistä vaaditun minimiantotehon kentän kokonaisantotehoa pienemmällä sähköliittymällä.
Lue lisää tilannekatsauksesta Q2 2024