Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Täyssähköautojen suosio kasvaa vauhdilla

Täyssähköautojen suosio kasvaa vauhdilla

Sähköautojen osuus Suomen autokannasta nousi vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä 11,2 prosenttiin, mikä tarkoittaa 301 218 sähköautoa liikenteessä. Kannan kasvusta ennätyksellisesti 2/3 eli 10 490 kpl oli täyssähköautoja.

Täyssähköisten työsuhdeautojen veroetu yhdessä yritysten täyssähköautoja suosivan autopolitiikan kanssa ylläpitää täyssähköautojen kohtuullista kysyntää haastavassa markkinatilanteessa. Ympäristönäkökulma korostuu myös logistiikan sähköistymisessä.

Rekisteröintitilastoissa näkyy yleinen taloudellinen epävarmuus, joka siirtää kotitalouksien uusien täyssähköautojen hankintoja myöhempään ajankohtaan. Yhä useammin sopiva täyssähköauto löytyy käytettynä maahantuoduista, joista lähes puolet on ollut täyssähköautoja vuonna 2025.

Vaikka täyssähköisten kuorma-autojen ja pakettiautojen rekisteröinneissä on tapahtunut hienoinen tason nousu, on investointikynnyksen madaltamista tarpeen jatkaa hankintatuella sekä uudistamalla latausinfratuen ehtoja. Toistaiseksi raskaamman ammattiliikenteen latausmahdollisuudet ovat perustuneet pääosin varikko- ja terminaalilatauspisteisiin.

Täyssähköisille henkilö- ja pakettiautoille suunnatun suurteholatauksen verkosto on täyssähköautokantaan suhteutettuna erittäin hyvä. Vahvan loppuvuoden 2024 jälkeen suurteholatauspisteiden määrä kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kuitenkin maltillisesti.

Sähköautojen latauspisteiden asentamisvelvoite ei asuinkäytössä oleviin kiinteistöihin näkyi peruslatauspisteiden kasvuluvuissa.

EU:n Komission maaliskuussa julkaisema Euroopan autoteollisuuden toimintasuunnitelma sisältää olennaisia sähköistä liikennettä edistäviä toimenpiteitä.

Johdonmukaisesti alenevat päästöstandardit lisäävät täyssähköisten ajoneuvojen tarjontaa myös edullisimmissa luokissa ja luovat ajoneuvoteollisuudelle tarpeellisen tulevaisuusnäkymän investointeihin.

Nollapäästöisten raskaamman liikenteen ajoneuvojen kysynnän vauhdittaminen tarvitsee erityisen huomion. Raskaalle liikenteelle tarkoitetun MCS-latausteknologian kaupallinen tarjonta on lisääntynyt viime aikoina. Megawattitasoisen latausinfran rakentamisen edellytyksiä logistiikan tarpeisiin tulee edistää kokonaisvaltaisesti mm. kaavoituksilla ja tilavarauksilla.

Suurteholatauksen ja raskaamman liikenteen latausasemien rakentamisen sujuvoittaminen edellyttää suunnitelmallista yhteistyötä sopivien sijaintien löytämiseksi, verkkoon liittämisen tehostamiseksi sekä sähköverkkojen vahvistamiseksi. 

Vuonna 2027 alkava liikenteen päästökauppa toimii tarkoituksenmukaisesti, kun niistä saatavat tulot kohdennetaan kustannustehokkaasti nollapäästöisen tieliikenteen vauhdittamiseen.

Liikenteen päästökaupan yhteydessä perustettua sosiaalista ilmastorahastoa hyödyntävän kansallisen suunnitelman toimenpiteissä on tärkeää hyödyntää täysimääräisesti rahaston tarjoamat mahdollisuudet edistää liikenteen sähköistymistä kohderyhmissä, joissa taloudellinen kynnys siirtyä sähköiseen liikenteeseen on suuri.

Lue lisää tilannekatsauksesta Q1/2025

Lisätietoja