Täyssähköjen kannan kasvu ennätysvauhdissa
Vuoden 2025 aikana täyssähköinen henkilöautokanta on kasvanut 22 501 autolla ennakoiden ennätyskasvua koko vuodelle. Täyssähköjä on liikenteessä yhteensä 140 798 kpl ja niiden osuus kaikista ladattavista autoista autokannassa nousi jo 44 prosenttiin lähestyen fossiilittoman liikenteen tiekartan 50 %:n tavoitetta vuonna 2030. Kaikkien ladattavien autojen osuus autokannasta kesäkuun lopussa oli 11,5 % eli 320 255 kpl.
Toisella vuosineljänneksellä täyssähköisten pakettiautojen osuus uusista autoista nousi 20 prosenttiin nostaen kannan 5 449 kappaleeseen. Sähkökuorma-autojen kanta kesäkuun lopussa oli 167 kpl eli kaksinkertainen vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna. Täyssähköisten bussien määrä kesäkuun lopussa oli 1 016 kpl.
Pohjoismaat ovat sähköistymisen edelläkävijöitä Norjan ollessa omassa sarjassaan täyssähköautokannan kasvun osalta. Norjan tavoite saavuttaa markkinoilla tilanne, että kaikki uudet autot olisivat nollapäästöisiä, on lähellä.
Sähköistymisvertailu henkilöautokannaltaan samankokoisen Suomen ja Tanskan välillä osoittaa, että tahtotilan ja toimenpiteiden ollessa kohdallaan nykyistä nopeampi käyttövoimamurros kohti päästötöntä sähköistä tieliikennettä on mahdollista toteutua myös Suomessa.
Julkisen latausinfran tukipäätökset ennakoivat kasvavaa raskaamman sähköisen liikenteen latausinfran rakentamista pääteillämme. Nykyistä nopeampi sähkökuorma-autojen kannan kasvu on välttämätöntä investointien liiketoiminnallisten riskien kohtuullistamiseksi. 26.8.2025 Sähköinen liikenne ry 2 Keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman luonnoksessa esitetty toimenpideohjelma tunnistaa hyvin liikenteen sähköistämisen hyödyt ja välttämättömyyden päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.
Toimenpiteiden muodostama kokonaisuus tarvitsee toteutuakseen näkymän monivuotiselle ja kattavalle rahoitukselle. Sosiaalisen ilmastorahaston mahdollisuudet on huomioitu tarkoituksenmukaisesti.
Esitetyissä toimenpiteissä tunnistetaan sähköisen tieliikenteen edistämisen näkökulmasta tärkeitä kohderyhmiä. Toimenpiteissä on tarkoituksenmukaisesti huomioitu liikenneköyhyydestä kärsiviä kotitalouksia sekä mikroyrityksiä, joihin liikenteen päästökaupan aiheuttama hinnannousu vaikuttaa.
Suunnitelma taloyhtiöiden latausinfra-avustuksen palauttamiseksi on tervetullut toimenpide. Avustus lisää merkittävästi yksityisiä investointeja luoden samalla työpaikkoja. Raskaalle kalustolle suunnattu vastaavan kaltainen infratuki terminaaleihin, varikolle ja yön yli lataukseen huomioisi erityiset pienet kuljetusyritykset.
Tulevassa liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksessa tarvitaan pitkäjänteistä politiikkaa. Politiikkatavoitteiden yhteensovittaminen on välttämätöntä. Liikenteen siirtymä fossiilitaloudesta sähkötalouteen edistää politiikkatavoitteita tasapainoisesti.
Tampereen yliopiston ensi viikolla julkaistavasta selvityksestä käy ilmi, että vahva tieliikenteen sähköistyminen tukee päästövähennysten kustannustehokkuutta, vähentäen jakeluvelvoitteen kiristämisen tarvetta ja tuoden säästöjä kaikille tieliikenteen käyttäjille sekä kilpailuetua logistiikkaan.
Lue lisää Tilannekatsaus Q2/2025