Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista EU tutkii esteitä terveysteknologialle Kiinassa – julkinen kuuleminen käynnissä

EU tutkii esteitä terveysteknologialle Kiinassa – julkinen kuuleminen käynnissä

EU tutkii Kiinan markkinoiden esteitä – suomalaisyrityksille mahdollisuuksia vaikuttaa

Euroopan komissio on 14.1.2025 julkaissut ensimmäisen kansainväliseen julkisten hankintojen instrumenttiin (IPI) eli vastavuoroisuusasetukseen perustuvan tutkintansa tulokset Kiinan lääkinnällisten laitteiden julkisista hankintamarkkinoista. Tulokset vahvistavat, että EU:n lääkinnällisten laitteiden valmistajilla ei ole tasapuolista pääsyä Kiinan hankintaprosesseihin. Komissio harkitsee vastatoimenpiteitä kiinalaisten laitevalmistajien pääsyn rajoittamiseksi EU-markkinoille. Raportin konkreettiset havainnot kirjattiin erilliseen liitteeseen.

IPI:n merkitys terveysteknologia-alan yrityksille

IPI on EU:n kauppapoliittinen väline, jolla pyritään edistämään EU:n sisämarkkinoiden toimijoiden uusia kaupankäyntimahdollisuuksia kolmansien maiden hankintamarkkinoilla. Sen avulla komissio voi tutkia EU:n ulkopuolisten maiden toimenpiteitä ja käytäntöjä, jotka muodostavat kaupankäynnin esteitä ja rajoittavat EU-yritysten pääsyä kyseisten maiden hankintamarkkinoille. Mikäli neuvottelut eivät tuota tulosta, komissio voi rajoittaa kyseisen maan toimijoiden osallistumista EU:n julkisiin hankintoihin.

IPI:n tarkempi vaikutusmekanismi:

1. Uudet vientimahdollisuudet: Monet suomalaiset terveysteknologiayritykset pyrkivät laajentumaan kansainvälisille markkinoille, mutta julkisten hankintojen esteet esimerkiksi Kiinassa ja Yhdysvalloissa voivat vaikeuttaa tätä. IPI:n avulla EU voi neuvotella vastavuoroisesta markkinoillepääsystä, mikä voisi helpottaa suomalaisten yritysten pääsyä näihin hankintoihin.

2. Kilpailuetu kotimarkkinoilla: Mikäli EU rajoittaa sellaisten maiden yritysten osallistumista EU:n julkisiin hankintoihin, jotka eivät tarjoa vastavuoroista pääsyä, suomalaiset yritykset voivat hyötyä vähäisemmästä kilpailusta esimerkiksi hyvinvointialueiden kilpailutuksissa. Tämä voisi antaa kotimaisille toimijoille paremmat mahdollisuudet kasvaa ja kehittyä.

3. Kansainvälisten kumppanuuksien ja investointien muutokset: Suomalaiset terveysteknologiayritykset, jotka tekevät yhteistyötä EU:n ulkopuolisten toimijoiden kanssa (esim. yhteisyritykset tai jakelusopimukset), voivat joutua arvioimaan uudelleen kumppanuuksiaan, jos markkinoillepääsy muuttuu epäsymmetriseksi.

4. Innovaatioiden ja liiketoimintamallien suuntaaminen: Jos IPI avaa uusia markkinoita tai rajoittaa ulkomaisten toimijoiden kilpailua EU:ssa, suomalaisyritykset voivat kohdentaa tutkimus- ja kehitysresurssejaan eri tavoin. Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi tekoälyratkaisujen kehitykseen ja kaupallistamiseen.

5. Riskit ja epävarmuus: Vaikka IPI voi tuoda etuja, se voi myös aiheuttaa vastatoimia EU:n ulkopuolelta. Tämä voi lisätä epävarmuutta esimerkiksi suomalaisille terveysteknologiayrityksille, jotka toimivat jo laajasti EU:n ulkopuolisilla markkinoilla.

Tutkimuksen keskeiset havainnot ja vaikutukset suomalaisyrityksille

Komission tutkinta osoitti, että Kiinan julkisissa hankinnoissa suositaan vahvasti kotimaisia lääkinnällisten laitteiden valmistajia ja rajoitetaan ulkomaisten toimijoiden mahdollisuuksia osallistua tarjouskilpailuihin. Tämä ilmenee erityisesti hankintapolitiikassa, jossa ulkomaisia tuotteita syrjitään joko suoraan sääntelyn tai epäsuorasti hallinnollisten esteiden kautta.

Lisäksi Kiinan keskitetty hankintajärjestelmä johtaa usein tilanteisiin, joissa ulkomaiset yritykset joutuvat kilpailemaan epärealistisen alhaisilla hinnoilla. Tämä heikentää EU-yritysten kannattavuutta ja pitkän aikavälin kilpailukykyä.

Tutkimuksen tulokset tarkoittavat, että suomalaisilla terveysteknologiayrityksillä voi olla huomattavia esteitä Kiinan julkisilla hankintamarkkinoilla.

Esimerkiksi:

Komission ja Kiinan viranomaisten välinen vuoropuhelu ei ole toistaiseksi tuottanut ratkaisua. Komissio arvosteli erityisesti lääkinnällisten laitteiden keskitetyn hankintajärjestelmän ehtoja, jotka johtivat poikkeuksellisen alhaisiin tarjouksiin. Tällaisiin hintoihin pystyvät vastaamaan vain Kiinan valtion tukemat yritykset, mikä tekee pitkän aikavälin liiketoiminnasta kannattamatonta muille yrityksille.

Rajoitukset vaikuttavat kaikkialla Kiinassa ja koskevat kaikkia lääkinnällisten laitteiden tuotekategorioita.

Julkinen kuuleminen mahdollisista rajoitustoimenpiteistä

EU harkitsee vastarajoituksia kiinalaisille talouden toimijoille EU:n julkisissa hankintamenettelyissä. Komissio on käynnistänyt julkisen kuulemisen liittyen mahdollisiin toimenpiteisiin, joilla rajoitettaisiin Kiinasta peräisin olevien talouden toimijoiden ja lääkinnällisten laitteiden pääsyä EU:n julkisiin hankintoihin.

Komissio harkitsee, olisiko Kiinasta peräisin olevien talouden toimijoiden pääsyä EU:n alueella toteutettaviin julkisia hankintoja koskeviin menettelyihin rajoitettava:

a) määräävät pistemäärän oikaisun Kiinasta peräisin olevien talouden toimijoiden jättämiin tarjouksiin tai

b) sulkevat pois Kiinasta peräisin olevien talouden toimijoiden jättämät tarjoukset.

Jos otetaan käyttöön yksi tai useampi IPI-toimenpide, EU:n hankintaviranomaisten ja hankintayksiköiden olisi myös sisällytettävä asiaankuuluviin julkista hankintaa koskeviin asiakirjoihin IPI-asetuksen 8 artiklan 1 kohdassa säädetyt velvoitteet.

Komissio pyytää kommentteja kaikilta tahoilta, joihin kuvatut mahdolliset IPI-toimenpiteet saattavat vaikuttaa.

Tietojen toimittamisen määräaika 3. maaliskuuta 2025 klo 23.59 (Keski-Euroopan aikaa).

Kommentit voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen TRADE-EU-INTERNATIONAL-PROCUREMENT-INSTRUMENT@ec.europa.eu  

Kauppapolitiikan kiristyminen: EU:n strategia suhteessa Kiinaan

EU:n ja Kiinan kauppasuhteet ovat viime vuosina olleet erityisen jännitteiset. Terveysteknologia-ala on riippuvainen reiluista ja avoimista markkinoista. Komission tutkinnan tulokset vahvistavat pitkään esitetyt huolet siitä, että EU:n yritykset eivät pääse Kiinan markkinoille samoilla ehdoilla kuin kiinalaiset yritykset pääsevät EU-markkinoille.

EU:n vaikutusvalta IPI:n kautta voi kuitenkin olla rajallinen, koska kiinalaisten lääkinnällisten laitteiden valmistajien markkinaosuus Euroopassa on melko pieni. Kiina saattaa todeta, ettei hankintamarkkinoiden avaaminen EU-toimijoille ole sen etujen mukaista. Suomalaisille terveysteknologiayrityksille Kiina on kolmanneksi tärkein vientikohde.

Mahdolliset IPI-toimenpiteet voivatkin olla merkki ennen kaikkea siitä, kuinka aggressiivisesti EU aikoo käyttää kauppapoliittisia välineitään suhteessa Kiinaan. On tärkeää seurata tilannetta ja osallistua kuulemiseen.

Terveysteknologia ry seuraa tilanteen kehittymistä ja jatkaa vaikuttamistyötä varmistaakseen, että suomalaiset terveysteknologiayritykset saavat reilut mahdollisuudet kilpailla kansainvälisillä markkinoilla.

Lisätietoja