Toisen Pohjanmaa-luokan monitoimikorvetin köli laskettiin Rauman telakalla

Toisen Laivue 2020 -hankkeen monitoimikorvetin köli laskettiin torstaina 8. toukokuuta Rauman telakalla. Perinteinen kölinlaskuseremonia juhlisti aluksen syntyhetkeä – siitä alkaa rungon varsinainen kokoaminen.
Kölilohko kehtoineen asetettiin rakennuspukkien päälle monitoimihallissa, joka toimii aluksen rakennuspaikkana. Lohkon alle sijoitettiin perinteiset onnenkolikot, jotka jatkavat matkaansa valmiin aluksen mukana. Seremoniassa olivat edustettuina Puolustusvoimien logistiikkalaitos, Merivoimat, asejärjestelmätoimittaja Saab, luokituslaitos Lloyd’s Register sekä Rauma Marine Constructions Oy:n (RMC) henkilöstöä.
Toisen korvetin tuotanto käynnistettiin kahdeksan viikkoa etuajassa. Tavoitteena oli varmistaa riittävä tuotantoaika ja hyödyntää ensimmäisestä aluksesta saadut kokemukset. Projektin kokonaistavoitteet onkin tähän mennessä saavutettu suunnitellusti.
– Tämä on vahva osoitus niin ammattitaitoisesta ja sitoutuneesta työvoimasta kuin hyvästä ja toimivasta yhteistyöstä kaikkien projektiin osallistuvien osapuolten kesken, sanoo projektijohtaja Timo Ståhlhammar.
RMC rakentaa Merivoimille yhteensä neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia. Alukset on suunniteltu ympärivuotiseen käyttöön kaikissa Itämeren olosuhteissa. Ensimmäisen aluksen runko valmistui joulukuussa 2024, ja sitä valmistellaan parhaillaan vesillelaskua varten. Toisen aluksen tuotanto käynnistyi lokakuussa 2024. Laivue 2020 -hankkeen työllistämisvaikutus Suomessa on noin 3 600 henkilötyövuotta.
Investointeja tuotantokykyyn
Rauman telakka on merkittävästi parantanut tuotantokykyä ja teknologista valmiutta viime vuosien aikana. Uusien investointien myötä telakka pystyy nyt rakentamaan aluksia suljetuissa, säältä suojatuissa sisätiloissa, jotka täyttävät myös Naton turvaluokitellut vaatimukset. Terästuotantoon tehdyt investoinnit mahdollistavat eri laivatyyppien itsenäisen valmistamisen jatkossa. Tämä mahdollistaa vaativien jäänmurto-, puolustus- ja viranomaisalusten rakentamisen korkealla laadulla ja turvallisuudella.
Korvettituotannon rinnalla telakalla viimeistellään parhaillaan toista matkustaja-autolauttaa Spirit of Tasmanian tilaamana. Sisaraluksen rakentamisesta saadut opit ovat parantaneet prosesseja, ja toinen alus valmistuukin toukokuun aikana.
Monitoimikorvettien päätiedot:
Pituus: 117 m
Leveys: 16,5 m
Syväys: 5 m
Miehistö: 70
Teksti ja kuva: Rauma Marine Constructions