Uusi ratkaisu Wärtsilä 50DF -moottoriin vähentää metaanipäästöjä jopa 75 prosenttia

Teknologiayhtiö Wärtsilä on kehittänyt uuden metaanipäästöjä vähentävän ratkaisun Wärtsilä 50DF -monipolttoainemoottoriinsa. Uudella ratkaisulla Wärtsilä 50DF -moottori voidaan muuntaa puhtaasti kaasukäyttöiseksi. Tällöin polttoprosessi voidaan optimoida entistä paremmin, ja näin parantaa moottorin tehokkuutta ja vähentää metaanipäästöjä. Käyttämällä nesteytettyä maakaasua uusi kaasukonversioratkaisu Wärtsilä 50DF:ään on suunniteltu vähentämään metaanipäästöjä jopa 75 % vakiomallisen Wärtsilä 50DF -moottorin päästötasosta.
Wärtsilä 50DF -moottorin kaasukonversioratkaisu minimoi metaanipäästöt polttokammiota edeltävällä sähköisesti ohjatulla venttiilillä, joka optimoi polttoprosessin. Uudella ratkaisulla metaanipäästöt pienenevät arvion mukaan 1,1 prosenttiin polttoaineen käytöstä IMOn painotetulla keskiarvolla (E2-sykli) mitattuna.
”LNG:n käyttö ja metaanipäästöjen pienentäminen ovat tehokkaimpia keinoja vähentää merimoottoreiden kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä tulevan kymmenen vuoden aikana. Ne täydentävät muita toimia CO2-päästöjen vähentämiseksi”, toteaa Wärtsilä Marinen johtaja Roger Holm. ”Merenkulkualan tavoitteena on entistä vastuullisempi toiminta, ja tämä uusi ratkaisu on tärkeä merkkipaalu matkalla kohti vähäpäästöisempiä aluksia.”
Ratkaisu, jossa laivan monipolttoainemoottoreista yksi tai kaksi muunnetaan puhtaasti kaasukäyttöisiksi, on kehitetty osana Wärtsilän ja Chevron Shipping Companyn laajamittaista yhteistyöhanketta. Yhtiöt ilmoittivat aiemmin muuntavansa yhden moottorin kuudessa Chevron-yhtiön LNG-säiliöaluksessa monipolttoainemoottorista (DF) puhtaasti kaasukäyttöiseen (SG) moottoriin osana Chevron-yhtiön tavoitetta vähentää toimintojensa hiili-intensiteettiä.
Ratkaisu on nyt saatavilla kaikkiin aluksiin, joissa on käytössä Wärtsilä 50DF -moottorit dieselsähköisellä propulsiolla. Näistä suurin osa on LNG-säiliöaluksia.
LNG-polttoaineelle optimoidulla ratkaisulla saadaan tuotettua enemmän energiaa kulutettua polttoaineyksikköä kohden. Tämän ansiosta polttoainetta voi säästyä jopa 4,6 prosenttia, ja metaanipäästöt pienenevät.
Holm jatkaa: ”Wärtsilällä on vahvat näytöt LNG-käyttöisten alusten metaanipäästöjen vähentämisestä sekä uusiin aluksiin suunnitelluissa ratkaisuissa että jälkiasennusratkaisuissa. Tämä uusin teknologia täydentää kattavaa ratkaisuvalikoimaamme alusten metaanipäästöjen vähentämiseksi.”
Wärtsilällä on kolmen vuosikymmenen kokemus LNG-teknologiasta. Yhtiön monipolttoainemoottorit ja pelkästään kaasua käyttävät moottorit tarjoavat markkinoiden johtavaa suorituskykyä.
Mediayhteystiedot tälle tiedotteelle:
Anne Alarotu
Ulkoisen viestinnän johtaja
Wärtsilä
Puh: +358 50 487 1308
anne.alarotu@wartsila.com
Kuvateksti: Wärtsilän uusi kaasukonversioratkaisu Wärtsilä 50DF -moottoriin voi vähentää metaanipäästöjä jopa 75 prosenttia verrattuna Wärtsilä 50DF -vakiomoottoriin. © Wärtsilä Corporation