7 totuutta tuotteiden energiamerkistä – mitä sinä tiedät merkistä?

Tuotteet ovat entistä tehokkaampia – merkintä muuttuu.

Energiamerkki on tietyillä kodinkoneilla ollut käytössä jo yli 20 vuotta. Merkki on ohjannut valmistajia tekemään yhä energiatehokkaampia tuotteita, samalla kun se on auttanut kuluttajaa hankintapäätöksissä. Merkki kertoo mm. tuotteen keskimääräisestä energiakulutuksesta vuositasolla ja energiatehokkuusluokan. Merkin avulla on helppo vertailla eri valmistajien tuotteiden energiatehokkuutta keskenään. Merkki on hieman muuttunut vuosien saatossa, mutta perusperiaate on pysynyt samana.

1. Millaisille tuotteilla kuuluu olla energiamerkki?

Kuluttajatuotteille, joille on annettu energiatehokkuudesta säädös, pitää olla energiamerkki. Tällaisia tuotteita ovat mm. jääkaapit, pesukoneet, uunit, lamput, televisiot, ilmastointilaitteet, lämpöpumput, lämmityskattilat jne.

Kaupassa merkki pitää olla tuotteen lähellä näkyvissä. Tämä helpottaa tuotteiden vertailua ja samalla ostopäätöstä. Löydät myös merkin tuotepakkauksesta.

2. Millainen merkki on?

Merkki perustuu seitsemään energiatehokkuusluokkaan (A-G), jotka muodostuvat erivärisistä nuolista. Tehokkaimmat tuotteet saavat merkinnän A-luokaan vihreän nuolen kohdalla, kun taas huonommat tuotteet ovat merkitty punaisen nuolen vieressä. Jokaisella tuoteryhmälle on oma merkkinsä, joka sisältää myös lisätietoja tuotteen ekotehokkuudesta.

3. Onko merkissä muuta tietoa?

Merkissä on myös muuta hyödyllistä tietoa riippuen, mistä tuotteista on kysymys. Esimerkiksi pesukoneessa löydät tietoa vedenkulutuksesta, kun taas pölynimurissa saat tietoa sen äänitasosta ja puhdistuskyvystä. Lampuissa löytyy taas sen keskimääräinen elinikä, kun taas huoneilmastointilaitteen merkissä löydät tiedon laitteen äänitasosta, niin sisällä kuin ulkona.

4. Voiko tuotteiden energiamerkintään luottaa?

Kyllä voi. Merkintä perustuu tuoteryhmäkohtaisin EU-asetuksiin, jossa määritetään merkinnän vaatimukset. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES valvoo, että tuotteen merkki vastaa tuotteen energiatehokkuutta ja muita vaatimuksia. Jos epäilet, että tuote ei vastaa merkintää niin ole yhteydessä jälleenmyyjään tai valmistajaan.

5. Miksi merkki muuttuu?

Koska tuotteet muuttuvat yhä energiatehokkaammiksi, suurin osa tuotteista on samassa tehokkuusluokassa eivätkä erotu toisistaan. Tällöin merkin alkuperäinen tarkoitus häviää. Tästä syystä on tarkoitus muuttaa merkkien skaalat tulevina vuosina. Esimerkiksi nyt tehokkain pesukone on luokassa A+++ ja taas kun skaala muutetaan niin sama tuote olisi luokassa C. Tällä tavoin kannustetaan myös valmistajia kehittämään tuotteensa entistä tehokkaammaksi.

6. Mistä minä sitten tiedän jatkossa, mikä tuote on energiatehokkain?

Tämä onkin hankalampi kysymys. Periaatteessa luokkaan A kuuluva tuote on tehokkain. Uudelleenskaalauksen jälkeen tuotteita ei löydy ryhmistä A ja B. Kaiken lisäksi eri tuoteryhmien merkin uudelleenskaalaus tapahtuu eri aikoina. Ensimmäisinä on vuorossa ovat lamput, televisiot, jääkaapit/pakastimet, pesukoneet ja astianpesukoneet. Kun merkit jollekin tuoteryhmälle muuttuvat, niin tehokkain tuotteen arvo on C. Uudet merkit otetaan liikkeissä käyttöön hyvin lyhyessä ajassa. Silloin voi tuntua, että näissä tuoteryhmissä ei kaupoissa ole hyviä tuotteita. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että viranomaiset tiedottavat merkin muutokset kaikissa medioissa riittävän ajoissa, ettei väärinkäsityksiä synny.

7. Löydänkö jostain tietoa tuotteen energiatehokkuudesta?

Tulevaisuudessa kyllä. Uusi säädös vaatii, että tavarantoimittajat vievät energiamerkkiin liittyvät tiedot uuteen tietokantaan. Tietokanta tulee julkiseen käyttöön 1.1.2019. Sieltä löytyy näistä tuotteista mm. energiamerkki ja tuotteen energiatehokkuusluokka sekä muut tärkeät parametrit.



Carina Wiik, asiantuntija

@carinawiik