B2B, älä ole niin tylsä!

|
Edward Blomstedt

B2B-maailma ei mielestäni koskaan ole ollut mikään luovien innovaatioiden kehto. Siitä ei tule ensimmäisenä mieleen rohkeus eikä jännittävyys. Eikä todellakaan pyrkimys muuttaa kokonaisia teollisuudenaloja. Harvassa ovat ne B2B-maailman yritykset, jotka ovat tehneet jotain uutta ja luovaa, kuten Uber, Spotify tai Airbnb.

No, onhan niitä poikkeuksiakin. Fondia on tuonut kiinteään kuukausilaskutustilaukseen perustuvia lakipalveluita markkinoille. Samoin on tehnyt HR4Solutions henkilöstönkehitysalalla. Molemmat ovat kasvaneet ja osoittaneet kykynsä uudistaa toimialaansa.

Näitä edelläkävijöitä yhdistää kuukausitilaukseen perustuva liiketoimintamalli, jonka syntyperän voi jäljittää B2C-puolelle. Maksammehan jo tottuneesti kuukausimaksua esimerkiksi kuntosalista, musiikista ja elokuvista.

Nämä esimerkit toimivat perusteluna sille, että voimme odottaa myös seuraavan B2C-aallon vyöryvän B2B-puolelle. Seuraavana tulevatkin alustataloudet.

Voimme odottaa myös seuraavan B2C-aallon vyöryvän B2B-puolelle. Seuraavana tulevat alustataloudet.

Linkittyneessä maailmassa suurin arvo syntyy jo olemassa olevan kapasiteetin ja resurssien maksimaalisesta hyödyntämisestä. Alustataloudet mahdollistavat juuri tämän. Enää ei siis tarvitse rakentaa uutta kapasiteettia, kun vanhakin vielä seisoo käyttämättömänä. Oli kyseessä sitten tehtaat, tavararekat tai jokin muu resurssi, voimme kohta hyödyntää niitä omistamatta niitä itse.

Samalla tämä muutos tasoittaa kilpailuasetelmia suurten ja pienempien yritysten välillä. Silloin kun liiketoiminnan ytimenä oli vielä omien resurssien omistaminen ja hyödyntäminen, yrityksen koko oli iso kilpailuvaltti. Uudessa maailmassa alustat luovat puitteet pienemmillekin yrityksille hyödyntää resursseja omistamatta niitä. Pienet yritykset pystyvät etenemään aiempaa dynaamisemmin ja saavuttamaan kustannustasoja, jotka lähentelevät suuryritysten vastaavia.  

Meidän AirFaas-ratkaisumme tarjoaa ”tehtaan palveluna”. Sen kehittäminen alkoi sisäisistä operatiivisista tarpeista, emmekä ajatelleet silloin, että kopioimme tässä Airbnb:tä. Mutta näin jälkeenpäin on helppo nähdä yhtäläisyyksiä, ehkä olisimmekin voineet yksinkertaisella copy/paste-metodilla hahmottaa koko AirFaas-tulevaisuuden.

Suurin arvo syntyy jo olemassa olevan kapasiteetin ja resurssien maksimaalisesta hyödyntämisestä.

Tämä B2C-maailmassa alkunsa saanut alustatalouksien ja tuote palveluna -mallien kehityskulku leviää B2B-puolelle järkisyistä: teknologisesti kehittyneessä maailmassa on vain loogista, että pyrimme säästämään luonnonvaroja ja muita resursseja. Koska yksinkertaisesti kykenemme yhdistämään autot, tietokoneet, nosturit ja jopa jääkaapit verkkoon, miten edes voisimme välttää luomasta ekosysteemejä, joissa näin tehdään? Ja miksi emme mieluummin käyttäisi nykyistä kapasiteettia kuin rakentaisi uutta?

Eikä sovi unohtaa merkittäviä luontoa säästäviä vaikutuksia. Tai kuinka tämä kaikki vaikuttaa tekemäämme työhön ja yhteiskuntaan. Meidän AirFaasimme on vasta ensimmäinen alustatalouksien aalto, joka vavisuttaa B2B-maailmaa. Miten itse voisit aloittaa vallankumouksen omalla alallasi, ehkä hakemalla inspiraatiota B2C-maailmasta?

Edward Blomstedt

toimitusjohtaja, Combi Works

Edward on blogannut aiheesta myös englanniksi  Good news from Finlandissa.