Innovaatioihin panostettava koko Euroopan tasolla esitettyä enemmän

Euroopan komission ehdotus uudeksi tutkimuksen ja innovaatioiden puiteohjelmaksi on oikeansuuntainen. Lausuntokierroksella oleva Horizon Europe -esitys ei kuitenkaan nykymuodossaan riitä vauhdittamaan EU:n kilpailukykyä tarpeeksi.

Euroopan komissio julkaisi kesäkuussa ehdotuksensa Horizon Europesta, EU:n uudesta tutkimuksen ja innovoinnin puiteohjelmasta vuosille 2021-2027. EU:n seuraavaan pitkän aikavälin talousarvioon ehdotetaan noin 100 miljardin euron panostusta tutkimus- ja innovaatiotoimintaan. Lausuntokierroksella oleva esityksen julkilausuttuna tavoitteena on säilyttää EU globaalin tutkimuksen ja innovoinnin eturintamassa.

”Tavoite on kannatettava, mutta panostuksia innovaatioihin tarvitaan vieläkin esitettyä enemmän”, Teknologiateollisuus ry:n innovaatiojohtaja Mervi Karikorpi sanoo. ”Puiteohjelmaehdotusta tulee kehittää vielä niin budjetin, sisältöpainotusten kuin toimintamallien osalta. Ainoastaan siten Eurooppa voi pärjätä kiristy­vässä kilpailussa osaamisesta ja markkinoista.”

Komission arvion mukaan Euroopan talouskasvusta 2/3 perustuu tki-toimintaan. Tki-investoinnit ovat lisäksi keskeinen ajuri teknologiakehitykselle ja monille yhteis­kuntaa laajasti hyödyttäville innovaatioille. EU on jäänyt jo nyt tki-intensiteetissä jälkeen Yhdysvaltojen, Etelä-Korean ja Japanin kaltaisista maista.

Teknologiateollisuus ry ehdottaa, että puiteohjelman budjettia tulee kasvattaa vähintäänkin 120 - 160 mrd. euroon tuottavuus- ja kilpailukykyhaasteisiin vastaamiseksi ja sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Myös Pascal Lamyn johtama työryhmä (The Fab-Lab-App -report) ja EU:n parlamentti ovat esittäneet merkittävää lisäystä EU:n tki-rahoitukseen.

”Komission ehdottama 100 mrd euron budjetti vuosille 2021 - 2027 on positiivinen signaali investointihalukkuudesta Euroopan tulevaisuuteen. Taso on kuitenkin riittämätön jäsenmaiden ja EU:n asettamiin tavoitteisiin nähden”, Karikorpi toteaa. ”Ilman lisäpanostuksia Eurooppa jää keskeisistä kilpailijamaista jälkeen entistä enemmän.”

Tutustu Teknologiateollisuus ry:n lausuntoon kokonaisuudessaan.

Lisätietoja:

Mervi Karikorpi, @mervikarikorpi