Suomalaiset tekoäly-yritykset listattiin: listalle ylsi 15 yritystä

Teknologiateollisuuden Tekoälykiihdyttämön kuratoitu AI Landscape -listaus julkistettiin tänään. 15 suomalaisyritystä täytti tekoälyratkaisuja tarjoavan huippuyrityksen kriteerit.

– Suomesta on puuttunut luotettava ja ajantasainen tekoäly-yritysten listaus, jota esimerkiksi tekoälyn sovelluskumppaneita tai sijoituskohteita etsivät voisivat hyödyntää. Tekoälykiihdyttämö halusi tarjota kodin tällaiselle listaukselle, jota oli jo eri tahoilla hahmoteltu. Näin syntyi ”Finland’s AI Landscape”, kertoo Antti Poikola, toinen Tekoälykiihdyttämön vetäjistä.

Asiantuntijaraati nosti listalle vain tiukat kriteerit täyttävät huippuyritykset. Kaiken kaikkiaan mukaan ylsi noin 60 ehdotuksesta 15 yritystä. Yritykset on jaettu kolmeen kategoriaan: tekoälyyn pohjautuvia tuotteita tai palveluja kehittävät yritykset, tekoälyn konsultoijat ja mahdollistavien teknologioiden tarjoajat. Raadissa on mukana muun muassa sijoitusmaailman, ohjelmistoteollisuuden, tekoäly-yritysten ja tekoälyn hyödyntäjien edustajat.

Suomesta on puuttunut luotettava ja ajantasainen tekoäly-yritysten listaus.

– Softataloilla on paljon datatiimejä, mutta tälle listalle on nostettu vain ne yritykset, jotka todella keskittyvät tekoälyyn ja joilla on kansainvälistä kasvupotentiaalia. Listaa päivitetään jatkossa säännöllisesti: keräämme faia.fi-sivustolla ehdotuksia listalle lisättävistä yrityksistä, Poikola sanoo.

Teknologiateollisuuden osana TEM:n Tekoälyaika-hanketta syksyllä 2018 perustama Tekoälykiihdyttämö (Finland’s AI Accelerator) auttaa yrityksiä ottamaan tekoälysovelluksia laajasti käyttöön. Kiihdyttämössä yritykset sparraavat toisiaan entistä kovempaan vauhtiin yhteisten aihealueiden ympärille muodostetuissa ryhmissä. Näistä ensimmäinen, suomenkielisen puheen tunnistukseen keskittyvä ryhmä, on jo aloittanut toimintansa.

– Nyt julkistettu AI Landscape kertoo, että vielä on työtä tehtävänä, jotta saamme tekoälyn hyödyt Suomessa täysimääräisesti käyttöön, sanoo Teknologiateollisuuden digitalisaatiojohtaja Ville Peltola.

– Avainasemassa on sekä yritysten että julkisen sektorin kyky käynnistää ja skaalata tekoälyn käyttöön perustuvia hankkeita ja kokeiluja.

Myös tekoälyyn liittyvään TKI-rahoitukseen panostaminen on elintärkeää tekoälyhankkeiden edistämiselle. Rahoitusta ja investointeja tarvitaan erityisesti kokeilujen skaalaamisessa. Yksityisen ja julkisen sektorin sekä tutkimuksen tiiviillä yhteistyöllä varmistetaan, että tekoälyä ryhdytään hyödyntämään kestävällä tavalla ja että sen hyödyt jakautuvat yhteiskunnassa tasaisesti.

– Myös pitkäjänteisyys on tärkeää: tekoälyhankkeiden edistämisessä tulee huolehtia jatkuvuudesta hallituskausien yli. Tekoälyaika-ohjelmassa jo tehty työ toimii erinomaisena pohjana seuraavan hallituksen työlle, Peltola painottaa.

Finland's AI Landscape (pdf)

Lisätietoja:

faia.fi/landscape