Tekoäly mullistaa teollisuutta - Teknologiateollisuus panostaa tekoälyyn ja digitalisaatioon

Vuonna 2018 Teknologiateollisuus panostaa voimakkaasti tekoälyyn. Tekoäly muuttaa maailmaa ja teollisuutta jo nyt voimakkaasti. Teknologiateollisuus jäsenyrityksineen haluaa olla aktiivisesti luomassa Suomesta tekoälyn hyödyntämisen kärkimaata ja koota yhteen yritysten tekoälyosaamista.

Digitaalinen muutos kiihtyy eksponentiaalisesti kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Myös valmistava teollisuus muuttuu tekoälyn myötä. ”Suuri kysymys on, miten työ muuttuu tekoälyn vaikutuksesta. Jotta varmistamme uusien työpaikkojen syntymisen Suomeen, on meidän tavoiteltava paikkaa teknologisen kehityksen kärjessä”, Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen sanoo. ”Haluamme ennakoida uuden teknologian vaikutusta sääntelyyn niin hyvin kuin mahdollista. Tähän työhön olemme saaneet mukaan jäsenyritystemme parhaita osaajia.”

Vuoden alussa Teknologiateollisuuteen on perustettu tekoälyryhmä, jonka puheenjohtajana toimii Tiedon innovaatiojohtaja Taneli Tikka. ”Tekoäly on yhteiskuntamme suuria mullistavia voimia, jolla pystytään helpottamaan arkea, työtä ja tuottamaan paljon arvokasta asiakkaille tulevaisuudessa. Erityisen kiinnostavaa on ihmisen, yritysten ja organisaatioiden rooli tekoälyn kehittämisessä sekä tekoälyn soveltamisessa erilaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin. Tähän kaikkeen vastaamiseksi ryhmä kokoaa yhteen Suomen viimeisimmän osaamisen asian tiimoilta, mukaan lukien näkemyksen siitä, mitkä ovat ne kaupalliset edellytykset sille, että Suomi hyötyy tekoälystä”, Taneli Tikka sanoo.

Toinen vuonna 2018 käynnistyvä tekoälyhanke on Teknologiateollisuuden koordinoima nk. tekoälyn kasvuryhmä, joka on yksi TEM:in tekoälyryhmän toimenpide-ehdotuksista. Sillä pyritään kiihdyttämään tekoälyn soveltamista yrityksissä vertaissparrauksen voimin ja luomaan kasvua tekoälyn avulla. ”Ryhmän tavoitteena on vauhdittaa tekoälyn hyödyntämiseen pohjautuvan uuden liiketoiminnan kehittämistä suomalaisyrityksissä”, kertoo Teknologiateollisuuden kasvun ja uudistumisen johtaja Laura Juvonen. Hanke aloittaa toimintansa keväällä 2018.

Teknologiateollisuus ry on perustanut myös uuden digitalisaatiotyöryhmän, joka vauhdittaa digitaalista kehitystä yli toimialarajojen.

Helmikuussa järjestettävässä Tietoyhteiskunta-akatemiassa tarkastellaan tekoälyn vaikutuksia yhteiskuntaan eri näkökulmista. Teknologiateollisuus on tapahtuman pääyhteistyökumppani. Teknologiateollisuuden puheenjohtaja Risto Siilasmaa kertoo tapahtuman keynote-puheenvuorossaan, mitä jokaisen päättäjän tulee ymmärtää tekoälystä.

”Heitämme haasteen koko suomalaiselle elinkeinoelämälle. Tekoäly on kansainvälinen kilpailukykytekijä, johon meidän tulee tarttua Suomena. Tarvitsemme tulevaisuudessa uudistuksia lainsäädäntöön ja panostuksia koulutukseen ja osaamiseen”, Jorma Turunen toteaa.

Lisätietoja:
Ville Peltola, digitalisaatiojohtaja