Yritystarina

SSAB:n Hybrit-hanke tavoittelee fossiilivapaata teräksen tuotantoa

Kunnianhimoinen suurhanke pyrkii kokonaan eroon hiilidioksidipäästöistä vuoteen 2045 mennessä.

Ilmastonmuutoksessa useimmilla toimijoilla on sama tavoite ja näkemys: hiilidioksidipäästöjä tulee vähentää globaalisti. Terästeollisuus on eniten hiilidioksidipäästöjä aiheuttavien teollisuudenalojen joukossa: alan päästöt ovat 7 % koko maailman hiilidioksidipäästöistä. Samalla metallien kysyntä kasvaa jatkuvasti: väestönkasvun ja kaupungistumisen odotetaan kasvattavan teräksen maailmanlaajuista kysyntää vuoteen 2050 mennessä merkittävästi. Terästeollisuuden hiilijalanjälki onkin tästä syystä merkittävä globaali haaste.

Kiinassa ja Intiassa päästöt ovat jo tällä hetkellä huomattavasti suuremmat.

Teräsyhtiö SSAB tekee jatkuvasti töitä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Tällä hetkellä käytössä olevat prosessit ovat jo erittäin tehokkaita, eikä päästöjä voida merkittävästi vähentää nykytekniikalla. SSAB:n terästehtaat Raahessa, Luulajassa ja Oxelösundissa lukeutuvatkin maailman hiilidioksidivapaimpien joukkoon. Kiinalaisteräksen valmistuksessa hiilidioksidipäästöt ovat 20 prosenttia korkeammat kuin SSAB:n tuotannossa, Intiassa päästöt ovat jopa 30 prosenttia suuremmat. SSAB alittaa seitsemällä prosentilla Euroopan keskimääräisen päästötason.

SSAB:n, LKAB:in ja Vattenfallin yhteinen Hybrit-projekti tavoittelee radikaalia muutosta perinteiseen raudan ja teräksen tuotantoon: tavoitteena on täysin fossiilivapaa teräksen tuotanto vuoteen 2045 mennessä. ”Olemme monin tavoin jo nyt edelläkävijöitä, ja haluamme olla sitä myös tulevaisuudessa. Ilmastonmuutoksen vaikutusten lieventäminen vaatii konkreettisia toimenpiteitä”, SSAB:n ympäristöjohtaja Harri Leppänen sanoo. ”Tavoitteemme ovat erittäin kunnianhimoisia, mutta olemme varmoja, että pystymme saavuttamaan ne.”

Onnistuessaan Hybrit-projektin lopputulos on ainutlaatuinen: maailman ensimmäinen fossiilivapaa teräksen valmistustekniikka, jonka hiilijalanjälki on käytännössä olematon. Nykyisissä prosesseissa terästä ei pystytä valmistamaan ilman pelkistysaineena toimivaa hiiltä. Hybritin ajatuksena on käyttää sen sijaan vetykaasua, jota tuotetaan fossiilivapaista energialähteistä valmistettavalla sähköllä. Päästönä syntyy tällöin tavallista vettä. Toteutuessaan Hybrit mahdollistaa Ruotsin CO2-päästöjen vähentämisen 10 prosentilla ja Suomen 7 prosentilla.

Keväällä 2018 aloitetaan fossiilivapaan teräksen tuotannon pilottilaitoksen suunnittelu- ja valmistelutyöt. Laitos tulee Ruotsin Luulajaan ja Norrbottenin malmialueelle, joka sijaitsee 250 kilometriä Luulajasta luoteeseen. Tavoitteena on, että fossiilivapaa teräksen valmistusprosessi on valmis vuoteen 2035 mennessä. ”Pohjoismailla on erinomaiset edellytykset edistää siirtymistä fossiilivapaaseen teräkseen, sillä meillä on mahdollisuus ilmastoälykkään ja fossiilivapaan sähkön tuottamiseen, Euroopan korkealaatuisin rautamalmi sekä erikoistunut ja innovatiivinen teollisuus”, Leppänen toteaa.

Projekti on tärkeä, muttei suinkaan SSAB:n ainoa askel päästöjen vähentämiseen. ”SSAB:n teräksillä valmistetaan tuotteita, joiden käyttö kuluttaa usein paljon energiaa. ”Erikoisteräksemme auttavat asiakkaitamme valmistamaan kevyempiä ja vähemmän polttoainetta kuluttavia tuotteita, jolloin voimme myös edistää lopputuotteiden käyttöön liittyvien hiilidioksidipäästöjen vähentämistä”, Harri Leppänen kertoo. Esimerkiksi raskaiden kuorma-autojen osalta käyttövaiheen päästöt ovat yhdeksän kertaa korkeammat kuin kuorma-auton kaikkien osien valmistamisessa muodostuvat päästöt. Tehokas ja ympäristöystävällinen prosessi sekä asiakkaiden kanssa yhteistyössä kehitetyt innovatiiviset teräsratkaisut voivat vähentää merkittävästi ympäristön kokonaiskuormitusta ja hidastaa ilmastonmuutosta.

Teksti: Anna Storm
@AnnaStormy

Katso myös, mitä muita artikkeleita löytyy Teknologiateollisuuden maaliskuun uutiskirjeestä.