Suomalainen meriteollisuus on kansainvälisesti tunnettu innovatiivisuudestaan ja edelläkävijyydestään. Meriteollisuuden yritykset ovatkin aktiivisesti mukana erilaisissa suurissa tuotekehitysprojekteissa kansallisesti ja kansainvälisesti. Kehitys painottuu erityisesti Business Finlandin ohjelmiin sekä EU:n tutkimuksen puiteohjelmiin, joista uusimpana Horisontti Eurooppa.
Merkittävimpiä projekteja
Esimerkkiprojekteja
Meyer Turun NEcOLEAP-veturiohjelma 2022-
Meyer Turku on valittu mukaan Business Finlandin veturiyritysten ja -ekosysteemien rahoitusohjelmaan. NEcOLEAP-ohjelman päätavoitteena on nopeuttaa telakan liiketoiminnan sopeutumista vihreään siirtymään ja vastaamaan ilmastonmuutokseen liittyviin vaatimuksiin yhdessä ekosysteemikumppaneiden kanssa. Telakan tavoitteena on kehittää ilmastoneutraali risteilyaluskonsepti vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on myös, että laivanrakentaminen olisi telakalla CO2-neutraalia vuoteen 2030 mennessä. Lue lisää ohjelman nettisivuilla sekä Business Finlandin sivuilla.
Wärtsilän ”Zero Emission Marine” -veturiohjelma 2022-
Wärtsilä on käynnistänyt merkittävän tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeen nollapäästöisen merenkulun edistämiseksi yhdessä lähes 200 toimijan kanssa. Hankkeelle on myönnetty 20 miljoonan euron rahoitus Business Finlandin veturiyritysten haastekilpailussa. Wärtsilän johtaman nelivuotisen yhteistyöhankkeen tavoitteena on mahdollistaa nollapäästöinen meriliikenne-ekosysteemi, joka kehittää kestäviä teknologiaratkaisuja. Lisäksi tavoitteena on vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Kaikki ekosysteemin tuotteet ovat hiilineutraaleja tai hiilinegatiivisia vuoteen 2050 mennessä. Lue lisää ohjelman nettisivuilla sekä Business Finlandin sivuilla.
Merikartta 2020-2022
Projektin tavoitteena on rakentaa ekosysteemi, joka auttaa merenkulkua siirtymään kohti hiilineutraalia kiertotaloutta ja joka samalla vastaa niin ilmastonmuutoksen kuin luonnon monimuotoisuuden turvaamisen haasteisiin. Projekti kerää myös aikaisempien hankkeiden tulokset, osaamisen ja teknologiat yhteisen sateenvarjon alle. Lue lisää projektin nettisivuilta tai Sitran artikkelista
INTENS 2018-2021
VTT:n koordinoiman suomalaisen INTENS-tutkimusyhteistyökonsortion jäsenet ovat yhdessä päättäneet panostaa kolmen vuoden aikana yli 13 miljoonaa euroa suomalaisen meriteollisuuden kehittämiseen ja digitalisoinnin edistämiseen. Tähän sisältyy Business Finlandin myöntämä 5,6 miljoonan euron rahoitus. Hankkeessa keskitytään erityisesti parantamaan alusten energiatehokkuutta ja vähentämään niiden aiheuttamia päästöjä.
Rebus 2014-2017
DIMECCin Rebus-ohjelma kehitti verkostoja ja liiketoiminnan ekosysteemejä. Lisätietoja
BSA 2014-2017
DIMECCin Breakthrough Steels and Applications (BSA) -projekti rakennettiin teräksen arvoketjun ympärille ja sen tavoitteena oli kehittää terästuotteiden elinkaaritehokkuutta, konsepteja, suunnittelumenetelmiä ja digitaalisia työkaluja. Lisätietoja
JOULES 2013-2017
Vuonna 2013 alkanut ja neljä vuotta kestänyt EU-projekti (Joint Operation for Ultra Low Emission Shipping) tähtäsi vähäpäästöisen teknologian kehittämiseen yritysten ja tutkimuslaitosten yhteistyönä. Tarkoituksena oli integroida vähäpäästöistä teknologiaa laivoihin jo suunnitteluvaiheessa. Projektissa oli mukana kaikkiaan 39 jäsentä, joista viisi Suomesta. Projektia rahoitti Euroopan unioni. Lisätietoja
MANU 2012-2016
DIMECCin MANU keskittyi valmistusteknologioihin ja niiden digitalisointiin. Lisätietoja
Hercules C 2012-2014
Hercules C oli kolmas vaihe Hercules-projektien ketjussa. Projektin tarkoituksena oli kehittää uusia teknologioita meriteollisuudessa käytettävien moottorien päästöjen vähentämiseksi sekä samalla lisätä niiden tehokkuutta ja luotettavuutta. Lisätietoja
Innovations & Network 2009-2013
FIMECC -SHOKin Innovations & Network -ohjelman tarkoituksena oli kehittää uusia innovaatioita ja liiketoimintamalleja perustutkimuksen ja teollisuuden innovaatioiden avulla. Meriteollisuus oli vahvasti mukana ohjelmassa. Lisätietoja
BESST 2009-2013
Seitsemännen puiteohjelman BESST (Breakthrough in European Ship and Shipbuilding Technologies) EU–projektin tavoitteena oli kehittää suurten matkustaja-alusten rakentamista. Projekti kehitti laivanrakennukseen systemaattista lähestymistapaa, ja sen tavoitteena oli huomioida laivan koko elinkaari. Lisätietoja
Toimintaympäristön kehitysohjelmia
Työ- ja elinkeinoministeriön meriteollisuuden toimintaympäristön kehittämisohjelma
Työ- ja elinkeinoministeriö käynnisti meriteollisuuden toimintaympäristön kehittämisohjelman vuosille 2014-2016 Meriteollisuus 2020 -työryhmän suositusten mukaisesti. Ohjelma toteutettiin toimintaympäristöä kehittävien hankkeiden avulla.
Meriklusteriohjelma 2007-2013
Meriklusteriohjelman tehtävänä oli aktivoida, yhdistää ja edistää meriteollisuuden, merenkulun ja näitä tukevien pk-yritysten kehitystä, koulutusta ja tutkimusta sekä parantaa meriklusterin näkyvyyttä.