Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Turun telakalle toimittavia yrityksiä on yhteensä 112 kunnassa Suomessa

Turun telakalle toimittavia yrityksiä on yhteensä 112 kunnassa Suomessa

Turun telakka on neljänneksi suurin yritystyönantaja Varsinais-Suomessa. Alihankkijayrityksistä 42 prosenttia sijoittuu Varsinais-Suomeen ja 38 prosenttia Uudellemaalle. Telakan toimittajayrityksiä on kuitenkin ympäri Suomea, yhteensä 112 kunnassa.

Turun telakka on neljänneksi suurin yritystyönantaja Varsinais-Suomessa, käy ilmi Turun yliopiston selvityksestä. Telakan toimittajaverkosto on laajennut viime vuosien aikana entisestään. 

Kotimaisista toimittajayrityksistä 42 prosenttia sijoittuu Varsinais-Suomeen. Telakka ja alihankkijat työllistävät turkulaisten lisäksi paljon esimerkiksi Kaarinassa, Raisiossa, Liedossa ja Naantalissa. Telakan toimittajayrityksiä, joista suuri osa on pk-yrityksiä, sijaitsee kuitenkin ympäri Suomea, yhteensä 112 kunnassa. Uusimaa on toinen keskittymä Varsinais-Suomen lisäksi: toimittajista 38 prosenttia löytyy Uudeltamaalta.
 
Turun telakan alihankkijayritysten telakan tuotantoon liittyvä yhteenlaskettu liikevaihto on suurempi kuin itse telakan liikevaihto.
 
Esimerkki alihankkijoista on Merima oy, jonka tuoterepertuaari kattaa erilaiset laajat loistoristeilijöiden julkisten tilojen sisustukset ja rakenteet. Kokonaistoimitukset kattavat laivasisustukset teräsvarustelusta, eristyksestä, ilmanvaihto- ja sähköjärjestelmistä aina seinä-, katto- ja lattiamateriaaleihin sekä kalustuksiin. 
 
NIT on niin ikään erikoistunut matkustajalaivojen yleisiin tiloihin, kuten portaikkojen, ravintoloiden, yökerhojen sekä kylpylöiden rakentamiseen. Yrityksen liiketoiminnan painopisteenä on avaimet käteen -toimitukset, mukaan lukien kaikki tarvittavat palvelut kuten suunnittelu, projektinhallinta ja asennukset teräsrungon sisällä. 
  
Lautex toimittaa laivoihin alakattoja. Tuotteet ovat paloturvallisia ja kevyitä. Päämateriaaleina käytetään alumiinia ja terästä. Lautex-vakiotuotteita täydentävät yksilöllisesti toteutetut erikoistuotteet ja koristeelliset kattorakenteet.

IS Mäkinen keskittyy hyttien ja yleisten alueiden turnkey-toimituksiin. Asiakkaina on telakoiden lisäksi varustamoja.

Alihankkijoiden omakin vienti vetää 

Suomen meriteollisuus toimittaa tuotteita myös ulkomaisille telakoille. Osa Kiinassa rakennetun Viking Gloryn yleisten tilojen alakatoista tuli Lautexilta ja kaasutiiviit palo- ja sulkupellit, vedenerottimet sekä hyttien ilmanvaihtoyksiköt Haltonilta. 
 
Laivan matalajännite- ja turvallisuuden kannalta pakolliset kaapelit, kaikkiaan noin 1200 km, toimitti Helkama Bica. 
 
Wärtsilä rakensi 31DF-monipolttoainemoottorit, jotka käyttävät pääosin nesteytettyä maakaasua, mutta voivat tulevaisuudessa käydä myös biokaasulla. Wärtsilä vastasi myös muun muassa aluksen ohjausjärjestelmästä. 
 
Auramarine toimitti laivaan kaasun käytön varajärjestelmän, joka tarvittaessa alkaa saumattomasti syöttää moottorille vaihtoehtoista matalarikkistä polttoainetta.
 
Laivaa liikuttavat Suomessa innovoidut ABB:n Azipod-potkurit. 
 
AQ Trafotek valmisti Gloryn jäähdytyslaitteiden kompressorien muuntajat. 

Hissit ja rullaportaat tulivat KONEelta. 

Alfa Laval Aalborg Raumalta toimitti energiatehokkaan kattilajärjestelmän konehuoneeseen.

Koneiden, laitteiden, ohjelmistojen ja sisustusratkaisujen lisäksi myös suomalainen laivojen suunnittelu on kysyttyä maailmalla. Alan yrityksiä ovat esimerkiksi Elomatic, Deltamarin ja jäänmurtajiin erikoistunut Aker Arctic.

Kuva: Meyer Turku / Tuukka Salo

Teksti: Antton Lounasheimo