Uutinen

Komission esitys digiverosta ampuu ohi ja näivettää digitalouden kasvua

Euroopan komissio julkaisi keskiviikkona esityksensä digitaalisen talouden verottamisesta. Kokonaisuuteen kuuluu muun muassa pian käyttöön otettava ylimääräinen 3 %:n liikevaihtovero, joka tulisi esimerkiksi mainostilan myynnistä digitaalisella alustalla. Komission esitys on huolestuttava, sillä se vaikeuttaisi digitaalisen talouden kasvua ja sisämarkkinoiden toimintaa.

–Komissio ilmoittaa tavoittelevansa oikeudenmukaista ja ennustettavaa verojärjestelmää, joka edistää EU:n kilpailukykyä ja toimivia sisämarkkinoita. Nyt julkistettu esitys on täysin ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Alun alkaen komissio halusi puuttua suurimpien yhdysvaltalaisten digijättien verosuunnitteluun, mutta nyt ylimääräinen vero osuisi laajasti myös eurooppalaisiin digitalouden yrityksiin, tähdentää Teknologiateollisuus ry:n veroasiantuntija Maria Volanen.

– Taustalla on sinänsä ymmärrettävä tavoite, sillä verojärjestelmät eivät ole pysyneet digitalisaation aiheuttamien liiketoimintamuutosten perässä. Koetaan, että yhdysvaltalaisten digijättien tulisi maksaa enemmän veroja Euroopan alueella. Nyt tilanteeseen puututaan kuitenkin väärillä lääkkeillä ja haulikolla ampumalla. Ylimääräinen vero on vaarassa kohdistua kasvavaan osaan digitalouden yrityksistä. Kuinka suureen osaan, sitä ei voi komission esityksestä vielä tarkkaan päätellä.

Volasen mukaan monet suomalaisetkin yritykset joutuisivat kärsijöiksi kahta kautta: Ensinnäkin ylimääräinen vero kohdistuisi niihin suoraan. Toisekseen yritysten kustannukset nousisivat sen vuoksi, että ne ostavat palveluita muilta digitalouden yrityksiltä. Digitalous on ekosysteemi, jossa toimijat ovat usein hyvin kiinteässä yhteistyössä toistensa kanssa. Hyvä esimerkki tästä ovat pelifirmat.

Toinen askel digitalouden verottamisessa olisi mahdollisuus verottaa yritystä, jos sillä olisi liikevaihtoa digitaalisista palveluista yli 7 miljoonaa euroa tai paljon käyttäjiä (henkilökäyttäjiä yli 100 000 tai yrityskäyttäjiä yli 3 000 vuodessa). Muutoksia tehtäisiin myös arvonmuodostuksen periaatteisiin: kuluttajien raakadatalla ja osallistumisella (esim. Airbnb- tai Über-tyyppisessä liiketoiminnassa) olisi merkittävää arvoa. Tämä johtaisi siihen, että kulutusmaahan (lue: isoihin jäsenmaihin) valuisi verotuottoja Suomesta.

– Yksiselitteinen tavoite tulisi olla, että Eurooppaan saadaan lisää digitalouden yrityksiä. Myös komissio itse on asettanut hyvin toimivan digitaalisen sisämarkkinan kymmenen tärkeimmän tavoitteensa joukkoon. Siihen ei päästä kohtelemalla digitalouden yrityksiä verotuksellisesti poikkeavalla tavalla. Verotuottojen kohdistaminen kulutusmaahan olisi epäoikeudenmukainen ratkaisu monen jäsenvaltion näkökulmasta. Toivottavasti komissio taipuu OECD:n kannalle ja jatkaa valmistelua kansainvälisen, yhteisen veromallin rakentamiseksi, Volanen painottaa.

 

Lisätiedot:

Veroasiantuntija Maria Volanen, puh.  040 532 3744