Uutinen

Liikenteen päästöjä voidaan vähentää työsuhdeautoilun verotusta uudistamalla

Työsuhdeautoilun verotuksen kehittäminen vähäpäästöisyyttä suosivaksi on kustannustehokas ja nopea tapa vähentää liikenteen päästöjä.

Liikenne tuottaa Suomessa noin viidenneksen kasvihuonepäästöistä. Tieliikenteen päästöistä noin 58 prosenttia aiheutuu henkilöautoliikenteestä. Liikenteen päästöjä voidaan vähentää tukemalla vähäpäästöisempää liikennettä sekä uudistamalla verotusta ja sääntelyä. Liikenteen nykyistä voimakkaampi sähköistyminen lähivuosina on yksi tärkeimmistä keinoista päästöjen vähentämiseksi, mutta myös muita teknologioita tarvitaan.

Henkilöautoliikenteessä on tieliikenteen merkittävin päästövähennyspotentiaali, joka toteutuu uusien vähäpäästöisten käyttövoimien yleistyessä. Työsuhdeautoilun verotuksen kehittäminen vähäpäästöisyyttä suosivaksi on tehokas tapa uusia autokantaa Suomessa. Teknologiateollisuus ehdottaa työsuhdeautojen verotusarvon pienentämistä vähäpäästöisten autojen osalta. Ehdotettu uudistus on teknologianeutraali ja sen tavoitteena on suosia kaikkien vähäpäästöisten teknologioiden käyttöönottoa. Laaja keinovalikoima onkin tarpeen liikenteen päästöjen vähentämiseksi. 

Vuoden 2018 alusta voimaan tullut määräaikainen hankintatuki tuo yksityishenkilöille taloudellisen edun nollapäästöisen sähköauton hankintaan. ”Tässä markkinatilanteessa hankintatuki on erinomainen tapa kannustaa ihmisiä vähäpäästöisen auton hankintaan”, toteaa Teknologiateollisuuden liikenneasiantuntija Heikki Karsimus. Kaikista ensirekisteröidyistä autoista kuitenkin lähes 20% on työsuhdeautoja, jotka ovat tällä hetkellä hankintatuen ulkopuolella. ”Työsuhdeautoilun huomioiminen hankintatuessa lisäisi merkittävästi vähäpäästöisen ajoneuvokannan kasvua”, Karsimus jatkaa.

Työsuhdeautoilla ajetaan keskimääräistä enemmän ja työsuhdeautoilun kautta luodaan nopeasti vähäpäästöisten autojen jälkimarkkinat. Kuluttajalle työsuhdeauto on myös riskittömämpi vaihtoehto ottaa käyttöön uutta kehittyvää teknologiaa. Ympäristöystävällisillä työsuhdeautovalinnoilla on kauaskantoiset vaikutukset, koska autot siirtyvät käytettyjen autojen markkinoille ja ovat käytössä Suomessa keskimäärin 20 vuotta.

Työsuhdeautoilun vähäpäästöisyyden edistämisellä nopeutetaan kunnianhimoisten päästövähennystavoitteiden saavuttamista. Esimerkiksi Hollannissa sähköautoilua on onnistuttu edistämään tehokkaasti veroratkaisujen avulla.

Tutustu ehdotukseen tarkemmin.

Lisätietoja:

Heikki Karsimus, Teknologiateollisuus ry
johtava asiantuntija, liikenne ja teknologiat
puh. 040 564 9020, heikki.karsimus@teknologiateollisuus.fi
@HeikkiKarsimus

Katso myös, mitä muita artikkeleita löytyy Teknologiateollisuuden helmikuun uutiskirjeestä.