Yritysten T&K-verokannustimen hyödyntäminen uhkaa tyssätä verotuspäätöksiin – Kerro kokemuksesi
Suomeen saatiin uusi, yrityksille suunnattu T&K-verokannustin vuoden 2023 alussa. Kannustimen tarkoituksena on saada yrityksiä lisäämään T&K-toimintaansa. Kaivatusta ja iloitusta verokannustimesta uhkaa nyt kuitenkin tulla floppi, sillä Verohallinnon tulkinnat T&K-toiminnasta näyttävät estäneen kannustimen hyödyntämistä.
Olemme syksyn aikana saaneet huolestuttavia tietoja jäsenyrityksistämme siitä, että veroilmoituksella haettu T&K-verokannustin on hylätty verotoimistojen linjauksilla.
Yritykset ovat saaneet runsaasti hallinnollista taakkaa lisääviä selvityspyyntöjä, ja selvitysten jälkeenkin verotuspäätöksellä on linjattu, ettei kuvattu T&K-toiminta ole T&K-toimintaa vaan yrityksen normaalia liiketoimintaa.
Kaavamainen veronkorotus tulisi poistaa tulkintakysymyksissä
Lopputuloksena on monissa tapauksissa ollut, että pyydetty verohyvitys on lisätty verotettavaan tulokseen ja päälle vielä sanktiona kahden prosentin kaavamainen veronkorotus.
Eli jos yrityksen T&K-kulut ovat olleet 200 000 euroa (T&K-lisävähennys 100 000 euroa), tämä summa on lisätty verotettavaan tulokseen (lisää veroa maksettavaksi 20 000 euroa). Tästä lisätystä 100 000 eurosta on laskettu vielä kaavamainen kahden prosentin veronkorotus eli 2 000 euroa. Summa ei ole valtava, mutta sen symbolinen viesti on. Päätöksessä on lukenut, että yritys on antanut ”virheellisiä tietoja”, vaikka veronkorotus on annettu automaattisesti, kun veroilmoituksen tietoja on muutettu verotuspäätöksellä.
Verohallinnon tulisi tässä käyttää sille laissa annettua harkintavaltaa ja jättää tulkinnallisessa kysymyksessä veronkorotus kokonaan määräämättä.
T&K-kannustimen pitäisi kannustaa investointeihin
T&K-verokannustimen tarkoituksena on kannustaa yrityksiä lisäämään T&K-toimintaansa. Ilahduttavan moni yritys on näin tehnytkin. Kiitokseksi tärkeistä investoinneista on nyt monelle jäänyt käteen lisätyö perinpohjaisen lisäselvityksen laatimisesta, korkeampi vero, veronkorotus ja syytös virheellisestä toiminnasta.
Kannustimelle oli laaja parlamentaarinen kannatus, laki vahvistettiin jo edellisen hallituksen kaudella ja sitä tuetaan vahvasti myös nykyisen hallituksen piiristä. Poliitikot ja yritykset luottivat, että tällä edistetään kasvua. Nyt törmätäänkin tulkintakysymysten tiilimuuriin, eikä työkalu toimi.
Minkä pitää muuttua?
T&K-verokannustimen hakemisessa on varmasti ollut haasteita myös yritysten puolelta. Malli on uusi ja T&K-toiminnan määrittely vaikeaa. Seuraavilla toimenpiteillä kannustimesta saataisiin toimivampi:
- Verohallinnon tulisi antaa laajempaa neuvontaa yrityksille.
- Verohallinnon tulisi tulkita T&K-toiminnan määritelmää laajasti, kuten lakiin on kirjattu.
- Sellaiseen toiminnan, jonka Business Finland ja ELY-keskukset ovat aiempina vuosina tulkinneet tukeen oikeuttavaksi T&K-toiminnaksi, tulee olla myös T&K-verokannustimen tulkinnassa T&K-toimintaa. Viranomaisilla ei voi olla toisistaan eriäviä määritelmiä.
- Verohallinnon tulisi käydä jo annetut veropäätökset uudelleen läpi ja pyytää tarvittaessa Business Finlandilta tai ELY-keskukselta tulkinta-apua.
- Verohallinnon tulisi käyttää harkintavaltaa ja jättää veronkorotus määräämättä.
Yhteistyöllä T&K-verokannustimesta saadaan varmasti vielä työkalu, joka toimii kuten pitää.
Yritys, kerro kokemuksesi kannustimesta!
Olemme pyytäneet kommentteja yrityksiltä ja saaneetkin niitä paljon. Kiitos! Kartoittaaksemme ongelman laajuutta, pyytäisimme olemaan jatkossakin yhteydessä ja kertomaan:
- Oletteko hakeneet T&K-verokannustinta?
- Olivatko hakemuksen tekemiseen annetut ohjeet selkeät?
- Onko Verohallinto pyytänyt lisätietoja, mitä?
- Oletteko saaneet edun vai onko hyvitys hylätty?
- Onko tullut seuraamuksia ja kuinka paljon (kaavamainen veronkorotus 2 % vai joku muu?
Lue lisää T&K-verokannustinmallista.