Tekoäly työpaikalla – Mitä työnantajan on hyvä tietää lainsäädännöstä?
Kuten kaikkea toimintaa työpaikoilla, tekoälyn käyttöä koskevat lukuisat säädökset. Sääntelyn ei kuitenkaan pidä antaa säikäyttää, sillä tekoälyn avulla voidaan monin tavoin lisätä tuottavuutta ja parantaa arkea työpaikalla.
Työnantajan on keskeistä tiedostaa tekoälyyn liittyvät lait ja eettiset kysymykset sekä huolehtia, että tekoälyä hyödynnetään läpinäkyvästi.
Tekoäly tarjoaa yrityksille monia mahdollisuuksia
Uusien innovaatioiden ja liiketoimintojen luomisen ohella tekoäly auttaa merkittävästi parantamaan yritysten nykyisiä toimintoja. Se voi auttaa tuotantoprosessien tehostamisen lisäksi esimerkiksi liiketoiminnan analytiikan ja päätöksenteon, asiakaspalvelun, sisäisen viestinnän, sisällöntuotannon, tietoturvan ja riskienhallinnan kehittämisessä seuraavalle tasolle.
Tulevaisuudessa tekoäly tulee näyttelemään yhä merkittävämpää roolia myös henkilöstöhallintoon liittyvissä toiminnoissa ja tehtävissä. Tekoälyn käyttö rekrytoinneissa on yleistynyt, ja erityisesti Yhdysvalloissa tekoälyä käytetään laajemminkin HR-asioissa esimerkiksi työtehtävien ja -vuorojen allokointiin sekä palkitsemiseen.
Lainsäädäntö suojaa tehokkaasti työntekijöitä tekoälyyn liittyviltä riskeiltä
Tekoälyn hyödyntäminen työpaikalla, erityisesti työntekijöihin liittyvissä asioissa, herättää myös kysymyksiä siihen liittyvistä riskeistä. Huolet saattavat liittyä esimerkiksi työntekijöiden yksityisyyden suojaan, epätasapuoliseen kohteluun, työturvallisuuden vaarantumiseen tai työnantajan päätöksenteon läpinäkymättömyyteen.
Olemassa oleva lainsäädäntö kuitenkin suojaa tehokkaasti työntekijöitä edellä mainituilta – ja monilta muilta – riskeiltä.
- EU:n tekoälysäädös (AI Act) asettaa laajan joukon myös työntekijöitä suojaavia velvoitteita työnantajille näiden käyttäessä sellaisia tekoälyjärjestelmiä, joilla voidaan katsoa olevan olennaista merkitystä työntekijöille. Tekoälysäädös edellyttää myös riittävän tekoälylukutaidon turvaamista henkilöstölle. Tällä velvoitteella pyritään varmistamaan henkilöstön riittävä kyky ymmärtää ja käyttää tekoälyjärjestelmiä.
- Yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) (kotimaisen lainsäännön täydentämänä) pitää huolen työntekijöiden yksityisyyden suojan toteutumisesta.
- Myös kotimainen työlainsäädäntö suojaa työntekijöitä. Esimerkiksi työntekijöiden tasa-arvo- tai yhdenvertaisuuslakia rikkova syrjintä ei muutu sallittavaksi vain sen takia, että sen toteuttamiseen käytetään tekoälyä. Työnantajan on muutenkin noudatettava kotimaista työlainsäädäntöä, kuten työsopimuslakia, työaikalakia yhteistoimintalakia, työelämän tietosuojalakia ja työturvallisuuslakia, sekä myös soveltuvia työehtosopimuksia hyödyntäessään tekoälyä työpaikalla.
Teknologiateollisuus pitääkin olemassa olevaa lainsäädäntöä varsin riittävänä eikä näe tarvetta uudelle EU-sääntelylle asiasta.
Sääntelyyn perustuvien velvoitteiden lisäksi vastuullisen työnantajan on syytä ottaa huomioon eettiset näkökulmat ja huolehtia siitä, että tekoälyn hyödyntämisestä ja siihen liittyvistä periaatteista viestitään työpaikalla avoimesti.
Miten pääsee alkuun?
Muistilista olennaisimmista tekoälyn käyttöön työpaikalla vaikuttavista säännöksistä on koottu päivitettyyn Hyvän henkilöstöpolitiikan oppaaseen. Kehotan kaikkia aiheesta kiinnostuneita jäseniämme tutustumaan siihen!
Lisäksi järjestämme aiheesta marraskuussa koulutuksen, jossa pureudutaan juridisiin kysymyksiin tarkemmin. Koulutus toimii tiedonlähteenä niille, jotka ovat jo ottaneet tai harkitsevat tekoälyn hyödyntämistä työpaikalla ja jotka kaipaavat lisätietoa soveltuvista työoikeudellisista ja muista työntekijöitä koskevista säännöksistä.
Ideoita ja oppeja tekoälyn hyödyntämiseen yritystoiminnassa etsivän kannattaa tutustua myös AI Finland –verkoston toimintaan ja tapahtumiin.
Lisätietoja