MyTech-opintokäynnit yrityksiin – Kerrotaan nuorille teknologia-alasta!
Kutsu lähialueesi yläkoulun, ammattioppilaitoksen tai lukion oppilasryhmä opintokäynnille yritykseesi.
Voit hyödyntää vierailussa MyTech-vetovoimatyötä varten tuotettuja materiaaleja. Lue ja hyödynnä myös opintokäynnin suunnittelun tärpit tältä sivulta.
Tarvitsemme nyt ja jatkossa parhaat osaajat teknologiayrityksiin!
Yhteistyö paikallisten oppilaitosten kanssa kannattaa. Tule mukaan luomaan imua alalle ja ota opintoryhmiä vierailulle yritykseesi.
Nuoret kaipaavat lisätietoa työelämästä ja haluavat tutustua usein heille vieraaseen teknologia-alaan. Teknologia-alan työt eivät välttämättä näy nuorten arjessa samalla tavalla kuin monet muut ammatit, joten on tärkeää antaa nuorille tietoa teknologia-alasta. Parhaat vaikutukset voidaan saavuttaa, kun nuoret pääsevät opintokäynnille tutustumaan yritykseen ja yrityksen toimintaan. Vierailut ovat antoisia puolin ja toisin.
Kannustamme osana MyTech-vetovoimatyötämme opettajia ja opinto-ohjaajia ottamaan yhteyttä lähialueensa yrityksiin ja kysymään mahdollisuuksista tulla yritykseen opintokäynnille. Teknologiateollisuus maksaa oppilasryhmän matkakulut, kun opintokäynti kohdistuu jäsenyritykseemme. Yritykset voivat tietenkin olla myös itse yhteydessä oppilaitoksiin ja ehdottaa yhteistyötä.
Teknologiateollisuuden MyTech-opintokäyntien tavoitteena on tarjota nuorille tietoa ja kokemuksia teknologia-alasta. Parhaan kuvan alasta nuoret saavat, kun he pääsevät yrityskäynnille teknologiayritykseen.
Tarinat ovat kiinnostavia! Jokaisella yrityksellä on oma mielenkiintoinen tarinansa, joka on hyvä perusta opintokäynnin suunnittelulle. Tarinaan voi lisätä näkökulmia arvomaailmasta ja tavoitteista ja kertoa, miksi yritys on olemassa, mikä on sen tarkoitus.
Nuoria kiinnostavia näkökulmia voisivat olla esimerkiksi:
- kiertotalous & ilmastonmuutos
- terveys & hyvinvointi
- tulevaisuuden elinympäristö
- kyberturvallisuus
MyTechin tavoitteena on havainnollistaa teknologian merkityksellisyyttä ja innostaa nuoria valitsemaan teknologia-ala. Nuorille on tärkeää nähdä, mitä matemaattis-luonnontieteellisellä ja teknologisella osaamisella voi tehdä tosielämässä.
- Yrityksille on kannattavaa luoda mielikuvaa itsestään kiinnostavana tulevaisuuden työnantajana, ja nuorten on tärkeää saada tietoa teknologia-alan töistä valintojensa tueksi.
- Osaajien saatavuus paranee pidemmällä aikavälillä, kun nuoret löytävät tekniikan ammatit.
- Nuorten on helpompi hakea tulevaisuudessa harjoitteluun tai töihin yritykseen, jonka he tuntevat.
- Kesätyöntekijöiden saatavuus paranee tunnettuuden myötä.
- Innostusta esitellä yrityksen omaa toimintaa nuorille.
- Valmiutta suunnitella opintokäynti ja vastaanottaa oppilasryhmä (n. 2 tuntia per ryhmä)
- Vinkki: kerran suunniteltua opintokäyntipohjaa kannattaa hyödyntää useasti!
- Jos alueesi oppilaitoksista ei ole otettu yrityksiisi yhteyttä, kannattaa itse aktiivisesti ehdottaa yhteistyötä!
- Opintokäynnin suunnittelussa auttavat Teknologiateollisuuden vinkit yritykselle opintokäynnin järjestämiseen. Katso vinkit tästä!
- Teknologia-alan esittelyssä voi hyödyntää alle 2 minuutin animaatiovideota Tulevaisuus teknologiassa!
- Teknologiateollisuus ry tukee oppilasryhmien matkoja opintokäyntikohteisiin, kunhan kohde on Teknologiateollisuuden jäsenyritys. Opettajat hakevat tukea. Vinkkaa bussituesta opettajalle!
- Valitse sopiva henkilö vetämään opintokäyntiä. Opintokäynnin vetäjä on roolimalli nuorille – opintokäynnin vetäjä voi kertoa esimerkiksi omista opinnoistaan ja urapolustaan. Muista, että vierailu on nuorille arvokas elämys!
- Valitse yrityksestäsi sopiva tila opintokäynnille – toiminnallisuus on valttia nuorten kanssa. Onko yrityksessänne jotain laitetta, jota voi kokeilla? Jos käynnillä on mahdollista tutustua tuotantoalueeseen, voi opintokäynnin rakentaa esimerkiksi tuotantoalueen kierroksen ja ryhmäkeskustelun yhdistelmäksi. Mieti, kummin päin opintokäynti toimii paremmin.
- Jos itse tuotantopuolelle ei ole mahdollista tutustua, kannattaa hyödyntää esimerkiksi videoita, 360-kuvausta, vr-laseja tms. Löytyykö teiltä markkinoinnissanne käyttämiänne materiaaleja, joihin nuoret voivat tutustua?
- Yrityksen perustiedot voi koota yhdelle dialle ja kertoa siitä yhdellä-kahdella lauseella. Jokin kiinnostava yrityksestä kertova diagrammi ja siihen liittyvä kysymys voivat saada nuoret mukaan keskusteluun.
- Onko esittelyssä mahdollista visualisoida yrityksenne tuote tai palvelu? Hahmottaminen voi olla vaikeaa, mutta kuva tai konkreettinen tuote jäävät helposti mieleen. Esimerkiksi koneen osia valmistava yritys voi näyttää osan nuorille ja pyytää arvaamaan, mihin kyseinen osa on tarkoitettu tai mitä sillä tehdään. Tietotekniikkayritys voi puolestaan esitellä, millaisia ongelmia yrityksen palveluilla ratkaistaan.
- Millainen on tuotteenne polku yrityksessänne tai maailmalla, mihin sitä käytetään? Miten tuote muuttaa maailmaa? Jos yrityksestänne on tehty esimerkiksi video , sitä kannattaa käyttää osana vierailua.
- Jos kysymyksiä ei irtoa, voi nuoret haastaa keskusteluun esimerkiksi seuraavilla kysymyksillä ja huomioilla:
– Mitä olette kuulleet yrityksestämme aiemmin?
– Kuinka moni teistä voisi kuvitella työskentelevänsä tällaisessa työpaikassa? Minkälaisten työtehtävien parissa?
– Kerro käytännön esimerkki, miten matematiikkaa, luonnontieteitä tai muita koulussa opetettuja
asioita käytetään yrityksessänne. - Parhaiten mieleen jäävät tarinat ja kommellukset. Kannattaa hyödyntää erikoiset sattumat!
- Käynnin jälkeen kannattaa olla yhteydessä opettajaan. Mitä ajatuksia opintokäynti herätti oppilaissa/opiskelijoissa? Missä voisimme olla parempia? Kannattaa luoda toimivat kumppanuudet koulujen ja opettajien kanssa – Silloin seuraava käynti on helppo suunnitella, kun tunnetaan jo puolin ja toisin.
- Yhden opintokäynnin järjestäminen voi olla kuormittavaa, mutta kun yrityskäynnille luodaan valmis konsepti (sisältöpaketti ja aikataulu), on opintokäynti helppo toistaa esimerkiksi kerran kuussa. Autamme mielellämme luomaan sopivaa opintokäyntimallia juuri teidän yritykseenne!
Yhteystiedot