T&K-verokannustimen sai hyödynnettyä 82 % hakeneista yrityksistä
Uutta, yrityksen omaan T&K-toimintaan kohdistuvaa verokannustinta sai hakea ensimmäistä kertaa verovuotta 2023 koskien. Saimme syksyn aikana lukuisia yhteydenottoja, joiden mukaan veroilmoituksella haettu T&K-verokannustin on hylätty verotoimistojen linjauksin.

Yrityksille oli lähetetty raskaita selvityspyyntöjä. Vielä selvityksenkin jälkeen verotuspäätöksellä oli linjattu, ettei kuvattu T&K-toiminta ole T&K-toimintaa, vaan yrityksen normaalia liiketoimintaa. Lue ongelmista tarkemmin täältä.
Kuinka paljon T&K-verokannustinta käytettiin?
Verohallinnon yhteisöverotusta koskevat tilastot julkaistiin helmikuun 2025 alussa. Hyvityksen sai loppujen lopuksi hyödynnettyä 80 prosenttia sitä hakeneista yrityksistä. Tämä on kohtuullinen ensimmäinen vuosi.
- T&K-vähennystä myönnettiin verovuoden 2023 verotuksessa n. 141 miljoonaa euroa. Vähennystä vaadittiin yhteensä noin 175 miljoonaa euroa, eli euromääräisestä vähennysvaatimuksista hyväksyttiin 81 prosenttia.
- Vähennystä vaati 939 yritystä ja sitä myönnettiin 769 yritykselle eli 82 prosentille hakijoista.
- Myönnetyn vähennyksen keskiarvo oli 184 000 euroa.
- Maksimivähennystä eli 500 000:ta euroa haki 161 yritystä. Näistä 134 yritykselle vähennys myönnettiin kokonaan ja 10:lle osittain.
Verokannustimelle on varattu budjetissa 80 miljoonaa euroa. Myönnettyjen tukien määrällä budjettivaikutus jää alle 30 miljoonaan euroon. Toivottavasti T&K-investointien määrä piristyy ja kannustin saadaan tehokkaammaksi.
Mikä muuttuu – mitä pyysimme ja mitä on tekeillä?
Teknologiateollisuuden esitys: sellaisen toiminnan, jonka Business Finland ja ELY-keskukset ovat aiempina vuosina tulkinneet tukeen oikeuttavaksi T&K-toiminnaksi, tulisi olla myös T&K-verokannustimen tulkinnassa T&K-toimintaa. Viranomaisilla ei voi olla toisistaan eriäviä määritelmiä. Verohallinnon tulisi käydä jo annetut kielteiset veropäätökset uudelleen läpi ja pyytää tarvittaessa tulkinta-apua.
Tekeillä:
- Verohallinto ja ELY-keskukset ovat käyneet asiasta keskusteluja.
- Teknologiateollisuus on toiminut viestinviejänä ja kouluttajana viranomaisten välillä.
Verohallinnon tulisi resurssiensa puitteissa antaa yrityksille laajempaa neuvontaa. Verotuspäätösten keskittäminen ja koulutus on yhä tarpeen.
- Sisäinen koulutus on tekeillä
- Yhteistyö aloitettu ELYn ja Verohallinnon välillä
Veroilmoituksen liitelomakkeella 67Y vaadittava ”vapaamuotoinen selvitys” tulee määritellä tarkemmin. Esimerkiksi selvityspyynnöillä toistuvasti pyydetyt kysymykset voisi lisätä tähän. Myös esimerkkimalli riittävästä selvityksestä olisi toivottava. Jos yritykset osaavat heti toimittaa verotukseen tarvittavat tiedot, säästetään kaikkien aikaa ja vaivaa.
- Verohallinto tekee muutoksia lomakkeeseen
Verohallinnon syventävään ohjeeseen tulisi lisätä muutama lisäesimerkki, etenkin koskien ohjelmistoinvestointeja, joiden määrittelemisessä näyttää usein olleen haasteita. Lisätään suora linkki ohjelmistoinvestointien T&K-määritelmää koskeviin Frascati-oppaan esimerkkilistoihin.
- pohdinnassa
Verohallinnon tulisi käyttää harkintavaltaa ja jättää veronkorotus määräämättä ensimmäisten kahden vuoden aikana (verovuosien 2023–2024 osalta).
- kohtuullistamisia kahdesta prosentista yhteen prosenttiin on tehty jonkin verran
- poistaminen vaatisi todennäköisesti lakimuutoksen, jolla annettaisiin laajempi harkintavalta Verohallinnolle
Tarvitaan hallitusohjelman kirjaus T&K-vähennyksen kehittämisestä: analyysi siitä, miten kannustin on toiminut ja parannusehdotukset.
- Verohallinnon tilastot julkaistu 4.2.2025
- Teknologiateollisuuden puoliväliriihiviesteissä on ehdotuksia verokannustimen laajentamisesta (korkeammat prosenttiosuudet, lisätään sivukulut mukaan)
Lisätietoja
