Siirry sisältöön

Yhteistoiminta

Yhteistoiminta yrityksessä on kokonaisuus, joka sisältää yhteistoimintalain mukaisen vuoropuhelun lisäksi kaiken paikallisen sopimisen, yhteistyön ja yhteisen kehittämisen jota yrityksessä tehdään yhdessä henkilöstön kanssa.

Päivitetty 19.08.2025 klo 11:45

Hyvä yhteistoiminta rakentuu paikalliselle luottamukselle. Luottamus vaatii avoimuutta ja yhteistyötä sekä henkilöstön mukaan ottamista yrityksen päätöksentekoon ja työn kehittämiseen. Tämä tukee myös hyvän työantajamielikuvan rakentamista, lisää yrityksen houkuttelevuutta ja parantaa nykyisen henkilöstön pitovoimaa.

Yhteistoiminnan ja paikallisen sopimisen avulla yrityksessä voidaan rakentaa koko työyhteisön tarpeet huomioiva työehtojen kokonaisuus.

Työkaluja yhteistoiminnan kehittämiseen

Yhteistoiminnan kehittämisen opas – Yhteistoiminnan perusteita

Yhteistoiminnan kehittämisen oppaiden tavoitteena on avata lainsäädännön ja työehtosopimusten reunaehtoja yhteistoiminnalle sekä hyviä käytäntöjä paikallisen luottamuksen rakentamiseksi. Julkaisusarja koostuu kolmesta erillisestä oppaasta, jotka on kohdennettu eri työehtosopimuksia noudattaville toimialoille:

  • Teknologiateollisuuden työntekijät, toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt
  • Suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt
  • Tietotekniikan palveluala

Yhteistoiminnan tasomittari – Työkalu henkilöstölle ja työnantajalle

Yhteistoiminnan tasomittari on Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n ja Teollisuusliitto ry:n yhdessä suunnittelema työkalu henkilöstön ja työnantajan välisen yhteistoiminnan tason mittaamiseen.

Mittaus tehdään työnantajan toimesta, yhdessä henkilöstön edustajien kanssa. Vastaajaryhminä toimivat työntekijät, työntekijöiden luottamushenkilöt, sekä työnantajan edustajat.