Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Lausunnot Lausunto tekoälyasetuksen toimeenpanosta

Lausunto tekoälyasetuksen toimeenpanosta

Teknologiateollisuus ry katsoo, että ehdotus EU:n tekoälyasetuksen markkinavalvonnan hajauttamisesta on tarjolla olevista vaihtoehdoista kannatettavin. Koska tekoälyjärjestelmiä ei ole aiemmin säännelty, eikä niille näin ole vakiintuneita valvontarakenteita, on perusteltua pyrkiä rakentamaan valvontamalli hyödyntäen olemassa olevia markkinavalvonnan puitteita.

Hajautettu malli ei kuitenkaan ole ongelmaton selkeyden, tiedonvaihdon ja resurssitehokkuuden kannalta. Siksi onkin varmistettava, että markkinavalvontaviranomaisten yhteistyö on tiivistä, viranomaisten käytössä on riittävästi tukea ja osaamista tekoälyteknologioista. Yhdymme ehdotukseen siitä, että Liikenne- ja viestintävirasto toimisi asetuksen edellyttämänä keskitettynä yhteyspisteenä, joka tarjoaisi asiantuntijatukea muille toimivaltaisille viranomaisille ja vastaisi yhteydenpidosta EU:n yhteistyöelimiin. 

Jotta asetuksen soveltamisalaan tuleville toimijoille on tarjolla tietoa asetuksen vaatimuksista ja valvontamekanismeista, ehdotamme, että tekoälyasetuksessa jäsenmaille osoitetut tiedotus-, koulutus- ja ohjeistustehtävät säädettäisiin Liikenne- ja viestintävirastolle ja että markkinavalvontaviranomaiset tukisivat virastoa tässä tehtävässä tarvittavalla tavalla oman sektorinsa osalta.

Asetuksen vaikutusten arvioimista vaikeuttaa se, että kyse on täysin uudesta sääntelystä, joka kohdistuu nopeasti kehittyvään teknologiaperheeseen, jonka sovellusalueet ovat vasta muotoutumassa. Yleisesti voidaan todeta, että tekoälyasetus tuottaa sen soveltamisalaan tuleville yrityksille, viranomaisille ja muille toimijoille taakan, joka voi tapauskohtaisesti muodostua tuntuvaksi. 

Suomi on Euroopan johtava maa digitalisaatiossa niin julkisen sektorin kuin teollisuuden osalta, ja täällä toimii myös johtavia tekoälyalan yrityksiä. Siksi asetuksen vaikutukset saattavat olla Suomessa suhteellisesti suurempia kuin monissa muissa jäsenmaissa. Valtionhallinnon ja sidosryhmien onkin tehtävä viestinnällistä ja muuta yhteistyötä asetuksen toimeenpanon sujuvoittamiseksi. Myös seuraavassa hallituksen esityksessä käsiteltävä sääntelyn testiympäristö on syytä valmistella ja toteuttaa huolella ja riittävin resurssein.

Lisätietoja: