Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Lausunnot Lausunto teollisuuden tuotantoprosessien vähähiilistämisestä ja energiatehokkuuden edistämisestä

Teknologiateollisuuden näkökulmasta olisi toivottavaa, että tuen myöntämisen ehtona pidettyä 30 miljoonan euron hyväksyttävien kustannusten rajaa tiputettaisiin 10 miljoonaan euroon. Näin varmistettaisiin, että tuki saataisiin myönnettyä täysimääräisenä vuoden 2025 aikana ja useammalla hankkeella olisi mahdollisuus tuen hakemiseen.

Teknologiateollisuus ry:n perusteluna on kriisi- ja siirtymäpuitteita koskeva komission tiedonanto, jossa ei oteta kantaa hyväksyttävien kustannusten määrään, vaan se olisi kansallisesti päätettävissä.

On ensisijaisen tärkeää, että teknologianeutraalius säilytetään asetusta laadittaessa eikä asetuksessa luetteloitaisi tuettavia teknologioita. Asetuksella ei tulisi ylläpitää listaa teknologioista, vaan mahdollistaa uusien teknologioiden kehittämiseen ja hyödyntämiseen tarvittavan toimintaympäristön rakentaminen.

Lisätietoja: