Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Yritystarinat Vantaalainen High Metal kasvaa raejuustobuumissa – ”Kilpailuvalttimme on laatu”

Vantaalainen High Metal kasvaa raejuustobuumissa – ”Kilpailuvalttimme on laatu”

Raejuustolaitteet ja teräksiset uima-altaat eivät äkkiseltään kuulosta saman yrityksen tuotteilta. Vantaalla toimiva High Metal tekee kuitenkin molempia – ja paljon muutakin. Kolmannen sukupolven perheyritys on kasvanut metallipajasta kansainvälisiä asiakkuuksia palvelevaksi teollisuuden kumppaniksi. Hiljattain High Metal teki historiansa suurimmat kaupat.

Raejuustobuumi on viime ajat näkynyt High Metallin tuotantotiloissa, joissa tulee pian ahdasta. Yritys valmistaa kuusi MKT-raejuustonvalmistuskattilaa toimitettavaksi Sveitsiin sekä raejuuston pesutornin Espanjaan. Tilauskirjoissa on myös kuusi teräsallasta, jotka yritys valmistaa Sastamalan uuteen uimahalliin.

Raejuusto on noussut maailmalla trendiruuaksi. High Metalin toimitusjohtaja Olli Koskisen mukaan kiinnostus raejuustoon on kasvanut nopeasti myös sellaisissa maissa, joissa sitä ei ole aiemmin valmistettu.

”Raejuusto on proteiinipitoinen ja vähäkalorinen tuote, joka sopii hienosti useaan eri ruokavalioon. Lisäksi sen valmistus tarjoaa meijereille hyvän tuoton suhteessa raaka-aineeseen. En syönyt kovin paljon raejuustoa ennen kuin aloitin täällä töissä, mutta kyllä sitä nykyään löytyy aina jääkaapista”, Koskinen naurahtaa.

Metallipajasta vaativien ohutlevyratkaisujen valmistajaksi

High Metalin juuret ulottuvat vuoteen 1949 ja Hakaniemen Metallin perustamiseen. Vuosikymmenten aikana metallipajasta on kasvanut kansainvälisiä asiakkuuksia palveleva, vaativien ruostumattomien ohutlevyratkaisujen suunnittelija ja valmistaja. Yritys työllistää noin 30 henkeä ja tekee noin kuuden miljoonan euron liikevaihtoa. Ensi vuodelle on luvassa kaksinumeroista kasvua.

  • High Metal on perustettu vuonna 1949 (Hakaniemen Metallin tytäryhtiö), ja se on perheyritys kolmannessa sukupolvessa.
  • Kotipaikka: Vantaa
  • Henkilöstö: noin 30
  • Liikevaihto: 5,4 miljoonaa euroa (2024), arvio noin 6 miljoonaa euroa (2025), yli 15 prosentin kasvutavoite (2026)
  • Päätuotteet: MKT-raejuustolaitteet, teräsaltaat, vaativat ruostumattomat ohutlevyrakenteet ja laitteet

”Me emme ole sarjatuotantopaja, vaan haluamme ymmärtää asiakkaan tarpeet ja löytää niihin yhdessä parhaat ratkaisut. Meillä koko prosessi myynnistä tuotantoon tapahtuu omissa tiloissa, jolloin pystymme vaikuttamaan lopputulokseen ja luomaan arvoa asiakkaalle joka vaiheessa”, Koskinen kuvaa.

”Esimerkiksi kattilamme tai uima-altaamme voivat olla kalliimpia tai tuntua ’ylivarustelluilta’, mutta lähtökohtana on, että niiden elinkaari on pidempi ja laatu kilpailijoita korkeampi.”

Menossa jo toinen raejuustobuumi

Raejuusto on kuitenkin se, jonka kautta High Metal on viime vuosina noussut näkyväksi myös Suomen rajojen ulkopuolella. MKT:n tausta ulottuu vuoteen 1918 ja pitkään meijerilaitteiden kehitystyöhön. High Metal hankki yhteistyön jälkeen MKT:n 2010-luvun puolivälissä.

”Jatkamme MKT:n perintöä. Ensimmäinen maltillisempi raejuustobuumi nähtiin heti hankinnan jälkeen, ja nyt olemme keskellä toista, suurempaa kiinnostusaaltoa.”

High Metalin tekijät ymmärtävät, mitä asiakkaat haluavat. Raejuustokattilat lähtevät maailmalle Vantaalta, ensin suunnittelupöydältä ja sitten tehtaalta.

High Metal näkee kasvunäkymiä sekä markkinaosuuden voittamisessa että uusien markkinoiden avautumisessa. Laitteiston tekninen laatu ja valmistusprosessin kannalta olennaiset ominaisuudet ovat nousseet tärkeimmiksi valttikorteiksi investointipäätöksissä.

”Asiakkaidemme mukaan kattiloillamme voidaan saada jokaisesta valmistuserästä muutamia prosentteja parempaa tuottoa. Kun puhutaan volyymibisneksestä, ero on merkittävä.”

Toimitusjohtaja Olli Koskisen mukaan se, että kaikki yrityksen toiminnot sijaitsevat samoissa tiloissa ja ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään, luo High Metalille vahvan yhteishengen, nopean reagointikyvyn ja kilpailuedun. Esimerkiksi tuotteiden suunnittelijat voivat seurata läheltä sekä tuotantoa että asiakasympäristöä.

”Meillä tekijät ymmärtävät, mitä asiakkaat haluavat. Suunnittelijat, myyjät ja tuotannon johto eivät istu päivät pitkät yksin kopeissa, vaan he ovat mukana asiakastapaamisissa, seuraavat läheltä tuotteiden valmistusta kaikissa vaiheissa ja osallistuvat jopa asennuksiin. Näin he ymmärtävät, mitä asiakas todella haluaa ja missä ympäristössä tuotteet toimivat. Tämä tieto näkyy sekä tuotteissa, tuotekehityksessä että asiakastyytyväisyydessä.”

Kasvun ja kestävyyden takaamiseksi useita tukijalkoja

Geopoliittinen epävarmuus ja korkojen nousu ovat koetelleet myös High Metalia ja sen asiakkaita. Investointeja jäädytettiin, ja tämä heijastui myös suomalaisyrityksen tilauskantaan.

”Olemme saaneet myös oman osamme vaikeista ajoista. Vuosi 2023 oli meillä vielä liikevaihdollisesti hyvä, mutta jo silloin ja erityisesti seuraavan vuoden investoinnit pysähtyivät. Tällaisessa tilanteessa resilienssi on tärkeää. Vaikeina aikoina meitä on auttanut, ettemme panosta kaikkea yhteen keihäänkärkeen, vaan pidämme useita tukijalkoja. Jos yksi markkina pysähtyy, silti suurin osa liiketoiminnoista toimii.”

High Metal valmistaa tuotteita ruostumattomasta teräksestä. Toimitusjohtaja Olli Koskinen esittelee uima-altaan osia.

Resilienssi edellyttää High Metalissa jatkuvaa useamman heilahtelevan alan seurantaa ja oman valmiuden ylläpitoa. Myös liian laaja aktiivinen tuotetarjonta voi aiheuttaa pulmia.

”Meidän on ymmärrettävä, milloin mikäkin tuote tai ala vetää, jotta osaamme sopeutua, palautua ja panostaa. Haemme tasapainoa myös sellaisilta aloilta, joissa kysyntä on vakaata ja ehkä ’tylsääkin’. Kaikki ei voi olla syklistä, tarvitaan myös pitkäjänteistä ja ennustettavaa kysyntää.”

“Emme panosta kaikkea yhteen keihäänkärkeen, vaan pidämme useita tukijalkoja. Jos yksi markkina pysähtyy, silti suurin osa liiketoiminnoista toimii.”

Kun toimitusjohtaja Olli Koskiselta kysyy, miltä High Metal näyttää viiden vuoden päästä ja millaiset tavoitteet on asetettu, katseet kasvulle ja kehitykselle kohdistuvat omiin ja pitkäaikaisten asiakkuuksien tuotteisiin.

”Haluamme lujittaa MKT-tuotteilla asemaamme laadukkaiden raejuustonvalmistuslaitteiden valmistajana kansainvälisessä ja kasvavassa markkinassa. Tavoitteenamme on myös, että teräksisten uima-altaiden ja pitkäaikaisten asiakassuhteidemme tuotteet ovat aloillaan lähialueiden parhaita. Tavoitteemme on olla asiakkaidemme ykköskumppani – se, johon voi edelleen luottaa laadussa ja pitkällä aikavälillä.”

Teksti: Mikko Viljanen / Kuvat: Liisa Takala