Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Teknoblogi Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen takaisin kansalliselle ennätystasolle! – Ja tässä keinot, olkaa hyvä

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen takaisin kansalliselle ennätystasolle! – Ja tässä keinot, olkaa hyvä

Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi lokakuussa lausuntokierrokselle luonnoksen LUMA-strategiaksi. LUMA tarkoittaa matemaattis-luonnontieteellistä osaamista. Luonnos oli vielä kovin puutteellinen: siitä puuttuivat nykytilan ja tavoitetilojen kuvaukset sekä toimenpiteet tyystin.

Teknologiateollisuus ry vaati tuolloin lausunnossaan LUMA-strategiaan lisää kunnianhimotasoa ja muistutti, että teknologianeuvottelukunta oli aiemmin tänä vuonna määritellyt raportissaan laajapohjaisesti tavoitteet kansalliselle LUMA-strategialle. Koulutuspoliittisessa selonteossa matematiikan osaamisen lasku huomioitiin laajasti, mutta keinot sen ratkaisemiseksi olivat vähäiset.

Tänä syksynä kansalliseen valmisteluun on lähtenyt Digikompassi, jossa asetetaan korkeita tavoitteita ICT-osaajien lisäämiseksi. Juuri päivitetyn tutkimuksen, kehityksen ja innovaatiotoiminnan (TKI) tiekartan mukaan LUMA-strategialle laaditaan toimeenpanosuunnitelma keväällä 2022. LUMA-strategian tavoitteiden tarkentamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui työelämän edustajia tällä viikolla pyöreän pöydän keskusteluun.

Teknologianeuvottelukunta esitti raportissaan 1.6.2021 pitkäjänteisen kansallisen LUMA-STEAM-strategian luomista (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), joka varmistaisi osaajat ja edellytykset innovaatioiden tuottamiseksi ja teknologian laajamittaiseen hyödyntämiseen. Toimenpide-ehdotuksessa nostettiin opettajien osaamisen vahvistamista, STEAM-alojen nostamista opinto-ohjauksen painopisteeksi, ICT-osaamisen lisäämistä, opetuksen pedagogista uudistamista ja monialaisuuden vahvistamista.

Teknologianeuvottelukunnan raportin ansioksi täytyy lukea sen kunnianhimotaso ja mittaristo tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhdellä ratkaisulla suomalaisen LUMA-osaamisen tasoa ei nosteta: tarvitaan monenlaisia ratkaisuja. Matemaattisen osaamisen trendi on ollut laskeva esimerkiksi PISA-tutkimuksessa vuodesta 2006 lähtien. Vuoden 2018 pistemäärä tarkoitti lähes kokonaisen kouluvuoden verran heikompaa osaamista kuin vuoden 2006 pistemäärä.

”Olisiko realistista, että asettaisimme kansalliseksi tavoitteeksemme vähintäänkin palata vuoden 2006 tasoomme seuraavien kolmen mittauskerran aikana?”

Leena Pöntynen

Millaisia skaalautuvia ja vaikuttavia toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi voitaisiin tehdä? Voisivatko LUMA-strategialle ensi keväänä laadittavan toimeenpanosuunnitelman tavoitteet olla esimerkiksi seuraavia:

Varhaiskasvatus ja esiopetus:

Perusopetus:

Toinen aste:

Tiedekasvatus

Jatkuva oppiminen

Keinot ovat monet, ja monenlaisia on toimienkin oltava. Opetus- ja kulttuuriministeriön tulee linjata TKI-tiekartan ohjauksen mukaisesti napakat, tavoitteelliset toimenpiteet kansalliseen LUMA-strategian toimenpidesuunnitelmaan. Näin päästään selkeästi mitattavaan, riittävän kunnianhimoiseen tavoitteeseen.