Siirry sisältöön
Etusivu Tietopankki Verotus Kiinteistöverotus

Kiin­teis­tö­ve­ro­tus

Päivitetty 25.07.2024 klo 12:59

kiinteistöverotus

Sään­te­lyn ta­voit­teet:

  • Eriyttää maapohjan kiinteistöveroprosentti yleisestä kiinteistöveroprosentista.
  • Korjata kiinteistöjen verotusarvojen ja käypien arvojen eriytymistä pitkällä aikavälillä
Ihmisiä kokoushuoneen lasin läpi kuvattuna, kuvituskuva.

kiinteistöverotus

Kes­kei­set vai­ku­tuk­set:

  • Teollisuuden ja kaivannaistoiminnan rakennukset +44 %, varastot +14 % veronkorotukset. Arviot perustuvat olettamaan, että kunnat laskevat veroprosenttiaan vastaavasti, jotta kuntien verotulot eivät kasva. Maapohjan veroprosentin alarajaa on jo nostettu, joten arvio ei toteudu.
  • Kohtuuttomia veronkorotuksia.
  • Käyvän arvon pohjana olevien tilastojen ja lukujen määräytyminen ei ole läpinäkyvää tai tarkastettavissa. Oikaisuvaatimukset tulevat lisääntymään.
  • Uudet rakennustyypit ja niille määritellyt keskimääräiset uudelleenrakennuskulut eivät vastaa todellisuutta (mm. kylmät pressuhallit)

kiinteistöverotus

Elin­kei­noe­lä­män vies­ti:

  • Kiinteistöverotuksesta tehtävä vaikutusarviointi yritysnäkökulmasta.
  • Jo toteutunut maapohjan kiinteistöveroprosentin alarajan nosto (0,93 %:sta 1,30 %:iin) on ristiriidassa vanhan esityksen kanssa. Muutos nosti automaattisesti alarajaa käyttävien yli 250 kunnan kiinteistöveroa.
  • Ikävähennykset ja siirtymäsäännöt muutettava yrityksille kohtuullisempaan suuntaan.

kiinteistöverotus

Vai­kut­ta­mi­sen toi­men­pi­teet:

  • Teknologiateollisuus vaatii kaikkien kiinteistöverouudistusten yhteistä kokonaisvaikutusten arviointia.
  • Arvostamisuudistus tulee palauttaa takaisin valmisteluun tai siitä täytyy luopua.
  • Teknologiateollisuuden kannat tuotu kuulemisissa ja tapaamisissa esiin.
  • Katso myös Teknologiateollisuuden uusimmat lausunnot ja uutiset.
Kaksi henkilö kättelevät toisiaan, kuvituskuva.