Kasvutavoitteita vaikeuksista huolimatta: ”Kasvu alkaa vuorenvarmasti, kiikarissa miljardin liikevaihto”
Yhden miehen hitsauspajasta 1965 lähtenyt Peikko Group tähtää miljardikerhoon. Rakennusalalla on ollut vaikeaa jo pitkään, mutta siitä huolimatta yhtiö investoi, laajentaa tuotantokapasiteettiaan ja hakee kovaa kasvua. ”Yritys, joka ei tavoittele kasvua, näivettyy. Kasvutavoite pitää yrityksen liikkeessä”, toimitusjohtaja Topi Paananen sanoo.
Peikko Group on laajentunut vajaassa 60 vuodessa yli 30 maassa toimivaksi, innovatiiviseksi rakennusalan menestyjäksi, joka työllistää maailmanlaajuisesti yli 2 000 ihmistä. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa muun muassa liittopalkkeja elementti- ja paikallavalurakentamiseen. Yhtiö pyrkii ratkaisuillaan parantamaan rakentamisen helppoutta, tehokkuutta, turvallisuutta ja ympäristövastuullisuutta.
- Peikko Group on 1965 perustettu perheyhtiö, joka valmistaa monentyyppisiä betoniliitoksia ja liittopalkkeja elementti- ja paikallavalurakentamiseen. Yritys on erikoistunut innovatiivisiin betoni- ja pilariliitoksiin, mataliin välipohjarakenteisiin ja raudoitusjärjestelmiin. Yhtiö pyrkii ratkaisuillaan parantamaan rakentamisen helppoutta, tehokkuutta, turvallisuutta ja ympäristövastuullisuutta.
- Yhtiön pääkonttori on Lahdessa, mutta sillä on toimisto 33 maassa.
- Yhtiössä työskentelee maailmanlaajuisesti noin 2000 ammattilaista, heistä Suomessa noin 350.
- Yhtiön liikevaihto vuonna 2023 oli 262 miljoonaa euroa.
- Peikko investoi laajasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Yhtiön kokonaisinvestoinnit vuosien 2022–2023 aikana olivat yli 41 miljoonaa euroa. Investoinnit ovat keskittyneet tuotantokapasiteetin laajentamiseen ja tuotekehitykseen.
- Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto kasvoi 23 prosenttia ja oli 314 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 liikevaihto sen sijaan laski investoinneista huolimatta markkinoiden heikentymisestä ja raaka-aineiden hintojen laskusta johtuen.
- Peikko on sitoutunut eettisesti kestävään liiketoimintaan. Sen mukaisesti yhtiön työntekijät ja sidosryhmät saavat tietoa sen yrityskulttuurista, liiketoimintakäytännöistä ja lakien, standardien ja määräysten noudattamisesta kaikessa sen toiminnassa.
Vaikka rakennusalalla on ollut vaikea tilanne jo pitkään, Peikko Groupin kokonaisinvestoinnit olivat vuosien 2022–2023 aikana 40 miljoonaa euroa. Yhtiö on laajentanut tuotantokapasiteettiaan avaamalla uusia tehtaita strategisesti tärkeille markkinoille, kuten Eurooppaan, Lähi-itään ja Aasiaan.
Peikko Groupin toimitusjohtajan Topi Paanasen usko kasvuun ei ole horjunut vaikeinakaan aikoina. Hän perustaa luottamuksensa rakennusalan suhdanteisiin.
”Yksittäiset vuodet vaihtelevat markkinoiden ja eri segmenttien käyttäytymisen myötä. Liikevaihtomme on väliaikaisesti laskenut, mutta kasvu lähtee vuorenvarmasti uudestaan jo talvella. Meillä on tuotekehityksestä tulossa jo lähiaikoina isoja juttuja, ja ensi vuodelle on suuria projekteja. Trendikäyrä on ihan selkeä.”
Tavoitteena miljardin euron liikevaihto
Topi Paananen muistuttaa vanhasta viisaudesta ja kannustaa suomalaisia yrityksiä kasvuun.
”Yritys, joka ei tavoittele kasvua, näivettyy. Kasvutavoite pitää yrityksen liikkeessä. Se pakottaa ajattelemaan eri tavalla, olemaan luova sekä kehittämään tuotteita, tuotantoa ja palveluja.”
Paananen ei arkaile kertoessaan Peikon tavoitteista. Yhtiö tähtää miljardikerhoon.
”Meillä on nykyisellä tuoteperheellä mahdollisuudet päästä miljardin euron liikevaihtoon kymmenessä vuodessa. Kaikki on meistä itsestämme kiinni, siitä miten tätä firmaa johdetaan ja miten hyviä tekijöitä saamme”, Paananen sanoo.
”Kun olemme onnistuneet kymmenkertaistamaan liikevaihtomme parissa kymmenessä vuodessa, niin kyllähän me pystymme nelinkertaistamaan sen kymmenen seuraavan vuoden aikana. Tämä on täysin realistinen tavoite.”
Peikko Group on tehnyt investointeja myös kotimaassa, mutta Paanasen mukaan nämä ovat olleet pääasiassa koneiden uusimista ja testaamista. Yhtiöllä on Suomessa konsernin johdon lisäksi myös oma tuotekehityspaja.
”Syy, miksi meidän ei kannata investoida esimerkiksi isoon tehtaaseen Suomessa, selviää karttaa katsomalla. Me olemme täällä saaressa, kun kilpailijamme ovat keskellä isoa markkinaa Saksassa. Jos asiakas saa tavaran Keski-Euroopassa logistiikkakustannuksiltaan edullisemmin ja muutamassa päivässä, miksi hän ottaisi sen meiltä viikossa? Logistiikan lisäksi myös työvoiman hinta ja saatavuus vaikuttavat.”
”Yli-investoimme seiniin ja laitteisiin”
Peikon liikevaihto kasvoi yhtäjaksoisesti vuodesta 2009 aina viime vuoteen saakka. Vielä vuonna 2022 yhtiön 314,2 miljoonan euron liikevaihdossa oli kasvua 23 prosenttia.
”Meillä on ollut tasaista kasvua pitkään. Vuoden 2022 luvuissa olivat vielä Venäjän toimintomme, hyvä tuulivoimabisnes ja raaka-aineiden hinnannoususta tullut etu. Nämä kaikki katosivat, ja myös volyymi alkoi laskea”, Paananen kertoo.
”Emme mekään ole immuuneja markkinoille, jotka ovat menneet tai ovat menossa seis. Meillä on erinomaista porukkaa töissä, ja harmittaa vietävästi, että olemme joutuneet vähentämään väkeä. Meillä ei olisi varaa sellaiseen tulevaisuutta ajatellen.”
Topi Paananen myöntää, että Peikko Groupin investointitahti on ollut nykyiseen suhdanteeseen nähden liian kova.
”Investointimme ovat perustuneet 3–4 vuoden takaisin ennusteisiin ja siihen, että kasvu jatkuisi katkeamattomana. Yli-investoimme seiniin ja laitteisiin. Meillä on tällä hetkellä kapasiteettia tehdä tuotantoa 400 miljoonan euron edestä, mutta olemme nyt 250 miljoonan tasolla. Tuotekehityskulut olemme pitäneet lähes ennallaan, 5–6 miljoonassa eurossa vuosittain.”
Tilat ja koneet valmiina kasvua varten
Paananen uskoo, että viime vuosina tehdyt investoinnit ovat Peikolle merkittävä etu, kun markkinat alkavat vetää.
”Taserakennettamme ja käyttöastettamme katsoessa nykyinen tilanteemme on katastrofi, mutta se on myös valtava mahdollisuus. Kun tämä markkina lähtee talvella liikkeelle, meidän ei tarvitse investoida ja käyttää ajatusenergiaa siihen, vaan voimme skaalata bisnestä eteenpäin. Tilat ja koneet ovat valmiina, eikä meidän tarvitse avata pullonkauloja. Otamme lisää suorittavaa porukkaa töihin ja pystymme sillä säätämään tuotantoa.”
Peikon Groupin kasvu on aiemminkin perustunut kykyyn vastata muuttuvaan kysyntään. Yhtiö on investoinut tuotekehitykseen ja laajentanut tuotevalikoimaansa, mikä on vahvistanut sen asemaa kansainvälisesti. Nyt Peikko panostaa erityisesti vähähiilisiin rakenteisiin, purettavien rakenteiden kehittämiseen ja puurakentamisen mahdollistaviin tuotteisiin.
Topi Paanasen vinkit kasvuun
- Jos et löydä tehtävään sopivaa suomalaista tekijää, älä epäröi palkata ulkomaalaista.
- Vain tekemällä oppii. Ota riskejä – sellaisia, jotka eivät vielä tapa.
- Pidä huolta, että yrityksesi tuotteilla tai palveluilla on todellista lisäarvoa asiakkaalle ja lisäarvo on olemassa myös ulkomailla.
- Ole ylpeä siitä, mitä olet ja mistä tulet. Suomi ja suomalaisuus ovat kansainvälisessä kaupassa vähintäänkin yhtä hyviä lähtökohtia kuin mitkä tahansa muut.
- Älä pelkää.
Peikko toimii teknologiapartnerina asiakkaalle
Peikko Groupin ratkaisuja käyttävät esimerkiksi betonielementtien valmistajat, rakennusliikkeet, rakentajat, rakennuttajat, rakennesuunnittelijat ja arkkitehdit.
Peikolle on tärkeää olla yhteistyössä asiakkaan kanssa jo varhaisessa vaiheessa ja vaikuttaa rakennuksen koko elinkaareen. Yritys myy tuotteitaan yhä enemmän suoraan suunnittelijoille eikä vasta rakentajille.
”Vaikka tämä onkin rakennusbisnestä, meillä on monessa asiassa Peikko inside -filosofia. Olemme teknologiapartnerina asiakkaalle.”
Peikko pyrkii tilanteeseen, jossa sen ratkaisuja käyttämällä suunnittelija säästää työaikaansa ja voi olla varma lopputuloksesta.
”Suunnittelija voi luottaa ETA-hyväksyttyyn tuotteeseemme ja liittää symbolimme suoraan 3D-malliin. Voimme myös olla suunnittelijan kanssa samassa pilvessä, tuoda omat tuotteemme malliin ja aloittaa tuotannon heti valmistusluvan saatuamme. Myös mitoitusohjelmistomme helpottavat asiakkaan elämää ja säästävät aikaa, kun suunnittelijan ei tarvitse laskea käsin.”
Teksti: Mikko Viljanen / Kuvat: Liisa Takala