Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Teknoblogi Kolme kärpästä yhdellä iskulla? – Kunta saa aikaan monta hyvää asiaa kerralla tekemällä viisaampia hankintoja

Kolme kärpästä yhdellä iskulla? – Kunta saa aikaan monta hyvää asiaa kerralla tekemällä viisaampia hankintoja

Tiesitkö, että kunnalla tai kaupungilla on käytettävissään keino, jolla saadaan samalla kertaa hankittua veronmaksajille parempia palveluja, edistettyä tärkeitä yhteiskunnallisia tavoitteita – kuten hiilineutraalisuutta ja ympäristökestävyyttä – sekä parannettua yritysten toimintamahdollisuuksia ja luovuutta?

Edistämällä viisaampia julkisia hankintoja kaikki nämä hyvät asiat voidaan saada toteutettua samalla kertaa. Kunnat tekevät hankintoja eli ostavat tuotteita ja palveluja joka vuosi yli 20 miljardilla eurolla. Kun nämä hankinnat tehdään viisaasti, kunta katsoo ostoksen koko elinkaarta, ostohinta ei yksinään ratkaise ja uusiakin ideoita saa tarjota.

Viisailla julkisilla hankinnoilla voidaan ostaa uusia ratkaisuja, ei aina samoja vanhoja tuotteita ja palveluja. Innovaatiokumppanuudet ja ideakilpailut ovat tähän hyvä, mutta liian vähän käytetty keino. Niillä kunta voi antaa yrityksille mahdollisuuden tarjota uusia ideoita ja vaihtoehtoja.

Tässä esimerkki. Kaupungeilla on esimerkiksi paljon erilaisia kiinteistöjä, kuten päiväkodit, koulut tai kirjastot. Kesällä niitä viilennetään, talvella lämmitetään. Eräs kaupunki halusi säästää energiaa ja rahaa. Innovaatiokilpailussa yritys ideoi sovelluksen, jossa ihmisillä on mahdollisuus kertoa saman tien, onko kaupungin tiloissa liian kylmä tai kuuma. Nämä tulokset yhdistettynä älykkäisiin termostaatteihin säästävät energiaa – ja kaikilla on mukava lämpötila oikeaan aikaan.

Tätä ratkaisua ei olisi kunnaninsinööri osannut keksiä! Se syntyi ainoastaan antamalla yrityksille mahdollisuus ideoida itse.

”Kun hankinnat tehdään viisaasti, kunta katsoo ostoksen koko elinkaarta, ostohinta ei yksinään ratkaise ja uusiakin ideoita saa tarjota.”

Aina ei tarvitse etukäteen edes tietää, mikä on hankinnan kohde. Eräs kaupunki halusi vähentää ympäristöhaittoja, joita syntyi lumen kippaamisesta mereen. Innovaatiokilpailun pohjalta syntyi useita täysin erilaisia ratkaisuja, joita lähdettiin kehittelemään: käytetään esimerkiksi tekoälyä optimoimaan kuormureiden reittejä taikka puhdistetaan lumesta epäpuhtaudet pois, jotta ne eivät saastuta merivettä.

On tärkeää, että palveluja ja tuotteita ostettaessa painotetaan kestävyyttä ja koko elinkaaren kustannuksia. Hankinnan arvioinnissa otetaan huomioon pitkän aikavälin hiilijalanjälki ja ratkaisun kestävyys. ”Köyhällä ei ole varaa halpaan”, tietää vanha sanonta. Usein halpa ostos onkin kallis käyttää – ja vielä kalliimpi korjata.

Suomalainen talous ja paikallinen elinkeinoelämä hyötyvät, kun innovatiiviset ja fiksummat hankinnat kannustavat heitä kehittämään uusia tuotteita ja ratkaisuja. Näin veronmaksajien rahoilla saadaan ruokittua luovuutta, annetaan uutta elinvoimaa ja tuetaan työpaikkojen syntymistä. Kotimaiset laatutuotteet pärjäävät vertailussa, kun kilpailuasetelma on reilu.

Suomi on monelle yritykselle lisäksi näytön paikka vientiä varten eli referenssimarkkina. Kun tuotetta tai ratkaisua käytetään ensin täällä, sitä on helpompi myydä maailmalla. Näin saadaan vientituloja, joilla yhteiskunta rahoittaa toimintojaan. Toimivat kotimarkkinat vilkastuttavat paikallista elinkeinoelämää ja houkuttelevat myös uusia tulokkaita – niin ihmisiä kuin yrityksiä.