Siirry sisältöön
Etusivu Ammatillisen koulutuksen linjaukset

Teknologiateollisuuden ammatillisen koulutuksen linjaukset: Osaamista muuttuvan työelämän tarpeisiin 

Päivitetty 20.10.2025 klo 21:25

Ammatillisen koulutuksen tuottama osaaminen on erittäin tärkeää Teknologiateollisuuden jäsenyrityksille, koska ilman osaavia tekijöitä yritykset eivät menesty. Ammatillista koulutusta ja sen työelämäyhteyksiä on kehitettävä edelleen niin, että yritysten osaamistarpeisiin kyetään vastaamaan nopeasti muuttuvassa maailmassa.  
 
Teknologian nopea kehittyminen sekä muut yhteiskunnalliset muutokset ravisuttavat myös työelämää. Tekniikan alan ammatillisesta koulutuksesta valmistuvien työttömyys on liian korkealla tasolla, ja tilanteen parantamiseen on etsittävä aktiivisesti keinoja. 

Suomi tarvitsee menestyäkseen kokonaisvaltaista osaamistason nostoa. Teknologiateollisuuden tavoitteen mukaan 70 prosentilla nuorista aikuisista tulee vuonna 2040 olla korkeakoulutasoista osaamista. Ammatillisella koulutuksella on osaamistason nostossa keskeinen rooli: yritykset tarvitsevat tuotannossaan taitavia ammatillisia osaajia, ja samaan aikaan entistä suurempi osa korkeakouluopintojen suorittajista tulee jatkossa ammatillisesta taustasta.  

Linjaukset on valmisteltu vuoden 2025 aikana. Työssä on kuultu laajasti jäsenyrityksiämme sekä Teknologiateollisuuden koordinoimaa tekniikan alan ammatillisen koulutuksen strategiaverkostoa.   

Ammatillisesta koulutuksesta valmistuvien hyvätasoinen, yritysten tarpeisiin vastaava osaaminen 

Selvitysteni mukaan tekniikan alan ammatillisen koulutuksen laatuun ollaan yrityksissä kohtuullisen tyytyväisiä, mutta tekniikan koulutuksesta valmistuneiden työllistyminen on liian heikkoa. Yhä useamman ammatillisen opiskelijan ammattitaito ja työelämävalmiudet tulee saada sellaiselle tasolle, että niillä työllistyy.  

Ammatillisen koulutuksen yhteyttä työelämään tulee yhä kehittää. Nuoret tarvitsevat lisää tietoa työelämästä ja sen odotuksista. Ammatillisten oppilaitosten ja yritysten on nähtävä yhteistyö entistä tärkeämpänä strategisen tason asiana. Ammatillisen koulutuksen rahoituksessa tulee jatkossa ottaa yhä vahvemmin huomioon työllistyminen ja työelämäyhteistyö. 

Toimiva yhteistyö yritysten ja korkeakoulujen, mutta myös toisten ammatillisten oppilaitosten ja perusopetuksen järjestäjien kanssa, mahdollistaa opetushenkilöstönkin monipuolisen ja jatkuvan kehittymisen. Myös yritysten on tärkeää tunnistaa oma roolinsa aktiivisessa yhteistyössä, vetovoimatyössä ja uramahdollisuuksista kertomisessa nuorille.  

Ammatillisen koulutuksen onnistuminen riippuu myös perusopetuksen onnistumisesta. Perusopetuksen päättävillä tulee olla riittävä osaaminen jatkaa toisen asteen opintoihin.  

Peruskoulun opinto-ohjauksen määrää tulee lisätä. Oppilaiden tulee saada tietoa ja omakohtaisia kokemuksia Suomen suurimman vientialan mahdollisuuksista. Yhteistyö yritysten ja ammatillisen koulutuksen kanssa jo peruskoulussa lisää nuorten tietoa ja kokemuksia aloista, jotka eivät muuten tulisi niin näkyville arjessa.   

Peruskoulussa tulee saada opetusta monenlaisten materiaalien työstämisestä käsillä, ja kädentaitoaloista kiinnostuneiden on saatava mahdollisuus harjoitella taitojaan syvemmin.  

Lisää käytännön harjoittelua ja kädentaitoja osaamisen varmistamiseksi 
  • Opiskelijoilla on oltava riittävät mahdollisuudet kehittää työelämässä tarvittavia kädentaitoja ja ammatillista osaamista käytännönläheisessä ympäristössä. Tämä edellyttää koulutuksen järjestämisen tapojen kehittämistä siten, että käytännön harjoittelemisen osuus vahvistuu nykyisestä, erityisesti opintojen ensimmäisten vuosien aikana. Kädentaitoja vaativaan ammattiin oppimiseksi tarvitaan toistoja: hitsaaja ei osaa tehdä huolellista saumaa harjoittelematta riittävästi.  
  • Opiskelijalle on varmistettava sen verran opetusta ja ohjausta, että ammattitaito todella kehittyy. Teollisuuden näkökulmasta osaamisessa tulisi tavoitella vähintään arvosanan hyvä 3 tasoa. Aiemmin hankittua osaamista tunnustettaessa osaamisen on niin ikään oltava vähintään tasolla 3. Näin varmistetaan, että opiskelija todella saavuttaa opinnoissaan työelämän kaipaamaa osaamista. 
  • Opiskelijalla on oltava sopiva määrä osaamista ja taitoja jo työharjoitteluun lähtiessä. Hyvä yhteistyö korostuu tässäkin: koulutussopimuksia tehdessä on varmistettava, että työpaikalla ja ammatillisella oppilaitoksella on yhtenevä käsitys tavoitteista ja osaamisen tasosta harjoittelun alkaessa.  
  • Oppisopimus tarjoaa yrityksille tehokkaan tavan saada osaavaa työvoimaa ja opiskelijoille väylän oppia työssä. Sen laajempi tunnettuus ja aktiivinen markkinointi ammatillisen koulutuksen ja yritysten yhteistyömuotona auttaa löytämään oikeita osaajia. 
Huomio työelämävalmiuksien vahvistamiseen 
Joustavammilla rakenteilla parempaa osaamista ja kilpailukykyä 

Väylä ammatillisesta koulutuksesta korkeakoulutukseen  

Riittävä osaamistaso on Suomen ja teknologiateollisuuden kilpailuedulle ja pitkäaikaisen kasvun edellytyksille keskeinen asia. Tällä hetkellä inhimillisen pääomamme kasvu uhkaa pysähtyä, ja siksi korkeakoulutusasteemme pitkän aikavälin tavoitteen tulisi olla 70 prosenttia ikäluokasta.ii  

Suomen teollisuus kaipaa ihmisiä, joilla on vahva työelämäosaaminen sekä mahdollisuus jatkaa korkeakoulutukseen jossain työuransa vaiheessa. Niin suoraa väylää ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin kuin jatkuvan oppimisen kyvykkyyksiä tukevaa opetusta on kehitettävä. 

Valmiudet ammatilliseen koulutukseen ja opintojen aikainen tuki 

Ammatilliseen koulutukseen tullaan yhä monimuotoisemmista taustoista, joten myös opinnoista selviämiseen tarjottavan tuen on oltava riittävän monipuolista. Opiskelijoiden yhä monimuotoisemmat haasteet korostavat varhaisen tuen ja yksilöllisen ohjauksen merkitystä jo varhaiskasvatuksesta ja peruskoulusta alkaen. 

On yhteiskunnan, yksilön ja elinkeinoelämän etu, että mahdollisimman moni nuori löytää tiensä työelämään vähintään osatyökykyisenä. Teknologiateollisuus tarvitsee monenlaista osaamista ja erilaisia osaajia, joten koulutuksen järjestämisessä on vahvistettava rakenteita, jotka tukevat kaikkien mukanaoloa. Jokaisella on oltava todellinen mahdollisuus oppia ja saavuttaa riittävät taidot työelämään osallistumiseksi. Tämä edellyttää koulutusjärjestelmältä joustavuutta, oikea-aikaisia tukitoimia ja yksilöllistä ohjausta koko opintopolun ajan. 

Lähteet:

i Selvitys: Tekniikan alan ammattikouluista työllistytään vielä muita perustutkintoja huonommin
ii Teknologiateollisuus: 70 % nuorista aikuisista oltava korkeakoulutettuja 2040