Lausunto Verohallinnon tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistelmävähennys -ohjeesta
Verohallinto on julkaissut ohjeluonnoksen vuoden alusta voimaan otettua T&K-verovähennystä koskien. Kiitämme Verohallintoa siitä, että lausuntoluonnos on saatu tehtyä nopeassa aikataulussa, jotta yritykset saavat käytännön ohjeet verovähennyksen soveltamista varten ajoissa. Ohje on pääasiassa hyvin kirjoitettu ja lukuisat esimerkit auttavat lain soveltamisessa.
- On tärkeää, että laissa määritelty yhdistelmävähennys on rakenteeltaan neutraali ja tarjolla kaikille T&K-toimintaa tekeville yrityksille. Teknologiateollisuuden alan yritykset tekevät noin 2/3 kaikista yksityisen sektorin T&K-investoinneista. Ohjetta eri verotoimistojen lisäksi tulevat tulkitsemaan T&K-investointeja tekevät pk-yritykset. Onkin ensiarvoisen tärkeää, että ohjeeseen lisätään esimerkkejä kuvaamaan tyypillistä teknologiateollisuuden alan T&K-toimintaa.
- T&K-toiminnan käsitettä on mahdoton määritellä tyhjentävästi. Kannatammekin vahvasti laissa ja Verohallinnon ohjeessa olevaa linjaa, jonka mukaan verovelvollisen lisävähennyskelpoisuuden arvioinnissa on sovellettava ennemmin laajaa kuin suppeaa tulkintaa. Määrittelyongelmien vuoksikin on hyvin tärkeää, että T&K-verovähennysmalli on pysyvä. Määritelmä täsmentyy ajan myötä, kun kokemusta ja tulkintaohjeita saadaan lisää.
- T&K-yhdistelmävähennystä ei myönnetä siltä osin kuin verovelvollinen on saanut suoraa valtiontukea tai muuta julkista tukea lisävähennyksen perusteeksi muutoin hyväksyttäviin T&K-toiminnan menoihin. Verohallinnon ja ELY-keskusten näkemys siitä, mikä katsotaan T&K-toiminnaksi ja T&K-verovähennyksen käyttöä rajoittavaksi tueksi tulisi olla yhtenevä. Ehdotamme, että ELY-keskuksia kuullaan ennen Verohallinnon ohjeen vahvistamista tältä osin. Sinänsä linjaus, että T&K-määritelmää pitää tulkita laajasti toivottavasti estää suurempia tulkintaristiriitoja syntymästä.