Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen takaisin kansalliselle ennätystasolle! – Ja tässä keinot, olkaa hyvä
Opetus- ja kulttuuriministeriö antoi lokakuussa lausuntokierrokselle luonnoksen LUMA-strategiaksi. LUMA tarkoittaa matemaattis-luonnontieteellistä osaamista. Luonnos oli vielä kovin puutteellinen: siitä puuttuivat nykytilan ja tavoitetilojen kuvaukset sekä toimenpiteet tyystin.
Teknologiateollisuus ry vaati tuolloin lausunnossaan LUMA-strategiaan lisää kunnianhimotasoa ja muistutti, että teknologianeuvottelukunta oli aiemmin tänä vuonna määritellyt raportissaan laajapohjaisesti tavoitteet kansalliselle LUMA-strategialle. Koulutuspoliittisessa selonteossa matematiikan osaamisen lasku huomioitiin laajasti, mutta keinot sen ratkaisemiseksi olivat vähäiset.
Tänä syksynä kansalliseen valmisteluun on lähtenyt Digikompassi, jossa asetetaan korkeita tavoitteita ICT-osaajien lisäämiseksi. Juuri päivitetyn tutkimuksen, kehityksen ja innovaatiotoiminnan (TKI) tiekartan mukaan LUMA-strategialle laaditaan toimeenpanosuunnitelma keväällä 2022. LUMA-strategian tavoitteiden tarkentamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui työelämän edustajia tällä viikolla pyöreän pöydän keskusteluun.
Teknologianeuvottelukunta esitti raportissaan 1.6.2021 pitkäjänteisen kansallisen LUMA-STEAM-strategian luomista (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), joka varmistaisi osaajat ja edellytykset innovaatioiden tuottamiseksi ja teknologian laajamittaiseen hyödyntämiseen. Toimenpide-ehdotuksessa nostettiin opettajien osaamisen vahvistamista, STEAM-alojen nostamista opinto-ohjauksen painopisteeksi, ICT-osaamisen lisäämistä, opetuksen pedagogista uudistamista ja monialaisuuden vahvistamista.
Teknologianeuvottelukunnan raportin ansioksi täytyy lukea sen kunnianhimotaso ja mittaristo tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhdellä ratkaisulla suomalaisen LUMA-osaamisen tasoa ei nosteta: tarvitaan monenlaisia ratkaisuja. Matemaattisen osaamisen trendi on ollut laskeva esimerkiksi PISA-tutkimuksessa vuodesta 2006 lähtien. Vuoden 2018 pistemäärä tarkoitti lähes kokonaisen kouluvuoden verran heikompaa osaamista kuin vuoden 2006 pistemäärä.
Millaisia skaalautuvia ja vaikuttavia toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi voitaisiin tehdä? Voisivatko LUMA-strategialle ensi keväänä laadittavan toimeenpanosuunnitelman tavoitteet olla esimerkiksi seuraavia:
Varhaiskasvatus ja esiopetus:
- Lisätään äitiyspakkaukseen kirjanen, joka opettaa tulevia vanhempia havaitsemaan maailmaa lapsen kanssa matemaattisin silmin.
- Jatketaan 2-vuotisen esiopetuksen kokeiluja ja tehdään vahva LUMA-osaamisen esiopetussuunnitelma sekä varhaiskasvatuksen opettajien täydennyskoulutussuunnitelma osaamisen vahvistamiseksi.
Perusopetus:
- Lisätään opettajankoulutusyksiköihin mm. Oulun yliopiston mallin mukaiset STEAM-perus- ja aineopinnot. Kokeillaan paikallisesti malleja, joissa opettaja palkitaan sivuaineen suorittamisesta, ja selvitetään voidaanko STEAM-aineopinnot suorittaneisiin luokanopettajiin suhtautua kuten muihinkin opetettavien aineiden kaksoiskelpoisiin.
- Jatketaan tutkimukseen perustuvien täydennyskoulutusohjelmien, kuten Joustavaan matematiikkaan, rahoituksia.
- Tarkastellaan kriittisesti perusopetuksen opetussuunnitelmien sisältöjä ja karsitaan ainesta, jotta perusasiat osataan hyvin.
- Tehdään puolueeton arvio käytössä olevista matematiikan oppimateriaaleista suhteessa opetussuunnitelman perusteiden tavoitteisiin.
- Kohdennetaan hankerahoitus opetusryhmien pienentämiseen erityisesti matematiikassa. Tämä mahdollistaisi pienempien opetusryhmien lisäksi monenlaisen ryhmänmuodostamisen.
- Lisätään tuntijakoon lisätunti opinto-ohjaukseen ja painotetaan sen sisällössä työelämän osaajatarpeita ja LUMA-alojen mahdollisuuksia, diversiteetti huomioiden.
- Lisätään tuntijakoon aikaa monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. Sisältöjä nykyisessä opetussuunnitelmassa riittää, otetaan oppimiskokonaisuuksiin työtavoiksi tiede-, teknologia- ja taidekasvatuksen työtavat.
- Selvitetään tietotekniikka-oppiaineen tarve tieto- ja viestintäteknologisen laaja-alaisen osaamisen rinnalla.
- Palataan käsityön opetuksessa malliin, jossa oppilas valitsee teknisen tai tekstiilityön painotuksen 5.luokalta eteenpäin. Vahvistetaan teknologiakasvatuksen otetta molemmissa käsityön muodoissa.
Toinen aste:
- Kokeillaan toisella asteella matematiikan opetuksessa opiskelijan oikeutta tukiopetukseen heti tuen tarpeen ilmetessä, peruskoulun tapaan. Pelkkä mahdollisuus erityisopetukseen ei riitä, kun aineen substanssi menee liian haastavaksi erityisopettajille.
- Selvitetään, onko lisääntynyt matematiikan kirjoittaminen johtanut osaamistason nousuun.
- Huomioidaan, että kestävän kehityksen vaatimat osaamistavoitteet sisältyvät jokaiseen tekniikan ammatilliseen tutkintoon.
Tiedekasvatus
- Varmistetaan LUMA-keskusten pitkäjänteinen rahoitus.
Jatkuva oppiminen
- Rakennetaan jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskusta vahvasti ohjelmalliseksi, kokoamalla digivihreän osaamisen teemoista pitkäjänteisiä ohjelmia yritysten tarpeet huomioiden.
- Lisätään aikuisten mahdollisuuksia opiskella yleissivistävän koulutuksen LUMA-sisältöjä. Tämä mahdollistaa alan vaihtamisen tai opintojen jatkamisen työuran aikana.
Keinot ovat monet, ja monenlaisia on toimienkin oltava. Opetus- ja kulttuuriministeriön tulee linjata TKI-tiekartan ohjauksen mukaisesti napakat, tavoitteelliset toimenpiteet kansalliseen LUMA-strategian toimenpidesuunnitelmaan. Näin päästään selkeästi mitattavaan, riittävän kunnianhimoiseen tavoitteeseen.