Lausunto EU:n data-asetuksen täydentävästä lainsäädännöstä
Teknologiateollisuus oli kuultavana aiheesta eduskunnan talousvaliokunnassa ja liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
EU:n data-asetus muuttaa merkittävällä tavalla datan jakamisen käytänteitä Euroopassa. Sillä on tuntuvia oikeus- ja liiketoimintavaikutuksia teknologiateollisuuden eri toimialoilla aina laitevalmistajista ICT-palveluiden tarjoajiin ja verkottuneita tuotteita ja niiden liitännäispalveluita tuotannossaan käyttäviin yrityksiin.
Datatalous kasvaa huomattavasti muuta taloutta rivakammin. Markkinan kasvu ja uusi sääntely avaavat reittejä entistä datavaltaisempaan liiketoimintaan, jossa verkkoon liitetyillä laitteilla ja tekoälyjärjestelmillä on yhä merkittävämpi rooli. On Suomen etu, että tänne sijoittuneet yritykset sopeutuvat nopeasti uuteen sääntelyyn ja tarttuvat sen avaamiin liiketoimintamahdollisuuksiin.
Data-asetuksen kansallisessa toimeenpanossa on panostettava erityisesti pk-yritysten riittävään ohjeistukseen ja neuvontaan, selkeiden tulkintojen kehittymiseen sekä ennustettavan ja oikeasuhtaisen valvontatoiminnan muodostumiseen.
Pidämme ehdotusta kansallisten toimivaltaisten viranomaisten asettamisesta ja työnjaosta kannatettavana. Huomioiden Liikenne- ja viestintävirastolle jo kehkeytymään lähteneen roolin EU:n digi- ja datasääntelyn keskeisenä viranomaisena, on tarkoituksenmukaista, että virasto toimisi myös data-asetuksen pääasiallisena valvontaviranomaisena sekä säädöksen edellyttämänä datakoordinaattorina eli keskitettynä yhteyspisteenä. Kannatamme sitä, että Liikenne- ja viestintävirastolle annettaisiin tehtäväksi edistää yritysten datalukutaitoa. Erityisesti pk-yritysten tarpeet on tärkeä huomioida. Uudet valvonta- ja neuvontatehtävät on huomioitava tarvittavalla tavalla viraston resurssoinnissa.
Data-asetuksen sääntely on kokonaan uutta ja se muuttaa varsin voimakkaasti elinkeinoelämän käytäntöjä. Toimialoille ei ole vielä kehittynyt vakiintuneita toimintatapoja datan käytön suhteen. Sen vuoksi viranomaisten voimakas puuttuminen olisi datan hyödyntämisen kulttuurin kehittymiselle haitallista.
Valvontatyön lähtökohtana on oltava ohjaus ja neuvonta. Pidämme välttämättömänä, että lievempiä keinoja on aina käytettävä ennen seuraamusmaksumenettelyyn ryhtymistä. Seuraamusmaksun määrääminen on merkittävä hallintotoimi, jota tulee soveltaa ainoastaan vakavimmissa rikkomistilanteissa ja vasta silloin, kun muut keinot on käytetty loppuun.
Lisätietoja: