”Monikulttuurisuus auttaa tulevaisuuden ratkaisujen luomisessa” – Kansainväliset opiskelijat tuovat suomalaisyrityksiin uusia näkökulmia ja osaamista
Nyt, jos koskaan, kannattaa lisätä yrityksen kansainvälistä osaamista. Hydraulisylintereitä valmistava Hydroline ja suunnittelu- ja konsultointiyritys AFRY kertovat, mitä hyötyä kansainvälisten opiskelijoiden palkkaamisesta heille on ollut ja miksi yritykset lähtivät mukaan Teknologiateollisuuden haastekampanjaan.
Teknologiateollisuus on käynnistänyt Palkkaa kansainvälinen opiskelija -kampanjan, jossa yrityksiä haastetaan palkkaamaan kansainvälinen opiskelija vuoden 2022 aikana.
”Meillä on vuosittain Suomessa jo pelkästään korkeakouluissa yli 20 000 kansainvälistä opiskelijaa, joilla olisi halu saada kokemuksia ja kontakteja suomalaisesta työelämästä. Näiden ensimmäisten kontaktien löytyminen on äärimmäisen tärkeää, jotta kv-opiskelijat saadaan jäämään Suomeen myös valmistumisensa jälkeen”, sanoo johtava asiantuntija Milka Kortet Teknologiateollisuudesta.
Yrityksille kv-opiskelijan palkkaaminen voi olla se ensimmäinen askel kansainvälisiin rekrytointeihin ja oman yrityksen kehittämiseen kohti monikulttuurista työyhteisöä.
”On hyvä muistaa, että tämän päivän harjoittelija voi olla yrityksen tärkein osaaja tulevaisuudessa. Kampanjalla haluamme herättää yrityksiä toimimaan osaajapulan ratkaisemiseksi ja samalla auttaa kv-opiskelijoita löytämään kontakteja työelämästä”, Kortet sanoo.
Siilinjärveläiselle Hydrolinelle kv-opiskelijat ovat satsaus tulevaan
Anne Puttonen, miksi Hydroline lähti mukaan Palkkaa kv-opiskelija -kampanjaan?
”Näemme kansainväliset osaajat tärkeänä yrityksen tulevaisuuden kannalta – yhtäältä osaajapulan näkökulmasta ja toisaalta yrityksen kansainvälistymistavoitteiden näkökulmasta.”
”On hienoa, jos saamme Suomeen saapuvia opiskelijoita ja tulevaisuuden osaajia sitoutettua työmarkkinoille ja tätä kautta tuettua heidän jäämistään Suomeen. Halusimme myös nostaa kampanjaa esille ja lisätä näkyvyyttä tärkeälle asialle.”
Miksi kansainväliset opiskelijat ovat teille tärkeitä?
”Kansainväliset opiskelijat kasvattavat työyhteisön monimuotoisuutta, millä on useita hyviä vaikutuksia! Heistä jokainen tuo mukanaan erilaisia kulttuurisia, kielellisiä sekä kokemuksellisia taustoja, joista voimme kaikki oppia ja oivaltaa. Kansainväliset opiskelijat mahdollistavat myös meidän oman henkilöstömme kielitaidon rikastamisen ihan eri tavalla kuin pelkästään kieliopinnot tai -kurssit.”
Miten vaikeaa kv-opiskelijoiden palkkaaminen on ollut ja mistä olette heitä löytäneet?
”Joitain haasteita on ollut, mutta aika kivasti opiskelijat ovat itse ottaneet meihin yhteyttä esimerkiksi harjoittelupaikkojen tai meillä avoinna olevien työpaikkojen tiimoilta.”
Kulttuurien ja kielten tuntemus auttaa AFRYa menestymään projekteissa ulkomailla – ja myös Suomessa
Janne Ranz, miksi AFRY lähti mukaan Palkkaa kv-opiskelija -kampanjaan?
”Meille oli luonnollista lähteä mukaan, koska palkkaamme jatkuvasti kansainvälisiä opiskelijoita ja muutenkin henkilöitä monipuolisista taustoista, niin osaamisen, iän, sukupuolen kuin kulttuurisen taustan puolesta. Teemme kotimarkkinoiden lisäksi paljon bisnestä ulkomailla, joten englannin kielellä kommunikointi on osa arkeamme.”
Miksi kansainväliset opiskelijat ovat teille tärkeitä?
”Uskomme, että monikulttuurisuus edesauttaa uudenlaisten tulevaisuuden ratkaisujen luomisessa ja näin siitä on hyötyä myös asiakkaillemme.”
”Vientiprojekteissa erilaisten kulttuurien ymmärtäminen ja mahdollisesti paikallista kieltä osaava oma henkilöstö auttavat projektien menestyksekkäässä toteuttamisessa. Yhä suurempi osa henkilöstöämme on kv-taustaisia, ja he ovat AFRYlle Suomessakin koko ajan merkittävämpi voimavara.”
Miten vaikeaa kv-opiskelijoiden palkkaaminen on ollut ja mistä olette heitä löytäneet?
”Olemme palkanneet kv-opiskelijoita ihan normaalien harjoittelijahakujemme kautta. Meille tulee kansainvälisiltä opiskelijoilta myös runsaasti hakemuksia, koska toimimme globaaleilla markkinoilla.”
”Olemme myös panostaneet näkyvyyteen opiskelijoiden keskuudessa. Iloksemme olemme pärjänneet ihan mukavasti erilaisissa opiskelijoiden tulevaisuuden työpaikka -tutkimuksissa, vaikka AFRY-brändi on vielä aika tuore.”