Vihreän siirtymän investointien verohyvityksen valmistelu etenee – Teknologiateollisuuden näkemyksiä valmistelussa olevaan verohyvitykseen
Suomen hallitus linjasi kehysriihessä uudesta suurten vihreän siirtymän investointien verokannustimesta. Koska valtiontukikilpailu jatkuu EU:ssa, on hyvä, että Suomi tekee voitavansa houkutellakseen suuria kestäviä investointeja myös Suomeen. Euroopan komission tilapäiset valtiontukien kriisipuitteet asettavat verokannustimelle tiukat rajat. Valtiovarainministeriö vie verotukimallin Euroopan komission ennakkotarkasteluun kesän aikana, jotta lopullinen hyväksyntäprosessi voi sujua syksyllä ripeästi. Valtiovarainministeriön valmistelemaa hallituksen esitysluonnosta odotetaan lausunnoille alkusyksystä.
Verohyvityksen piiriin hyväksyttävien hankkeiden aikarajat
Yritykset tarvitsevat tiedon siitä, missä vaiheessa oleva hanke katsotaan verohyvityksen piiriin kuuluvaksi, jotta hanke voi tukipäätöksen saamisen jälkeen edetä mahdollisimman pikaisesti esimerkiksi suunnittelun, luvituksen ja rahoituksen turvaamisen osalta. Verotuen piiriin voi päästä vain uusi hanke, joka aloitetaan tuen hakemisen jälkeen. Verotuki on haettava ja myönnettävä vuoden 2025 loppuun mennessä, joten aikaraja on hyvin tiukka. Talouspoliittinen ministerivaliokunta täsmensi kesäkuussa, ettei lopullista investointipäätöstä kuitenkaan edellytetä tähän määräaikaan mennessä.
Avoinna ovat edelleen seuraavat asiat:
- Esimerkiksi kriisipuitteissa aikarajat vaihtelevat toiminnan mukaan (hanke alkaa/valmistunut ja toiminnassa 36 kuukauden kuluessa myöntämisestä/töiden aloitus). Yritykset tarvitsevat varmuuden siitä, riippuisiko aikaraja myös Suomessa toiminnan laadusta, vai koskisiko se kaikkia investointeja samoin.
- Käsite ”töiden aloittaminen”, joka määrittelee, onko hanke uusi vai ei, tulee täsmentää pikaisesti.
- Lykkääkö viranomaisesta johtuva viivästys (esimerkiksi lupien saamisen osalta) valmistumisen aikarajoja?
- Mikä on mahdollinen sanktio, mikäli aikarajoja ei saavuteta. Miten kriisipuitteissa mainittu ”vaikuttava seuraamusjärjestelmä” toteutettaisiin?
- Jos EU:ssa jatketaan kriisipuitteiden soveltamista vuoden 2025 jälkeen, Suomen lainsäädännössä tulee varata mahdollisuus jatkaa soveltamisen aikarajoja.
Tuettavien hankkeiden määritelmät kaipaavat täsmennystä
Valtiovarainministeriön tiedotteen mukaan tuettavat hankkeet voivat liittyä:
- Uusiutuvan energian tuotantoon (mukaan lukien vety ja vetypolttoaineet), sähkön ja lämmön varastointiin sekä uusiutuvan vedyn, biopolttoaineiden, bionesteiden, biokaasun ja biomassapolttoaineiden varastointiin. Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi kesäkuussa, että uusiutuvan sähkön tuotanto rajataan pois Suomen verokannustinmallista.
- Teollisuuden tuotantoprosessien vähähiilistämiseen ja energiatehokkuustoimenpiteisiin.
- Investointeihin nettonollatalouteen siirtymisen kannalta olennaisten laitteistojen (esim. akut), keskeisten komponenttien sekä näihin liittyvien kriittisten raaka-aineiden tuotantoon.
Kannustimen tavoitteena on saada liikkeelle siirtymää ilmastoneutraaliin talouteen tukevia investointeja. Siksi tuen soveltumisala tulee pitää mahdollisimman laajana kriisipuitteiden sallimissa rajoissa. Esimerkiksi vetytalouden investointien tulisi kuulua tuen piiriin laajasti. Linjaukset investointihankkeen lain määritelmien täyttymisestä tulee tehdä tahon, jolla on soveltuva asiantuntemus (kuten Business Finland).
Toiminnan määritelmien lisäksi tarvitaan selvennys siihen, mitä investointihanke tarkoittaa. Kun tavoitteena on saada Suomeen nimenomaan suuria investointeja, 36 kuukauden valmistumisvaatimuksen saavuttaminen voi olla mahdotonta esimerkiksi suurille tehdashankkeille.
Hallituksen esitykseen tulee täsmentää:
- Voiko tukea hakea tietylle osakokonaisuudelle (esim. laitoksen rakentaminen, mutta kaiken infran ja vanhan tuotannon alasajon ei tarvitsisi olla tehtynä aikarajan puitteissa)?
- Miten aikaraja reagoi siihen, jos tulee odottamattomia viranomaisista johtuvia viivästyksiä, esimerkiksi lupamenettely pitkittyy tai hankkeelle asetetaan tilapäinen toimeenpanokielto?
Talouspoliittinen ministerivaliokunta määritteli kesäkuussa, että kannustaakseen nimenomaan suuriin investointeihin, investoinnin vähimmäismäärä olisi 50 miljoonaa euroa. Teknologiateollisuuden jäsenyrityksillä on runsaasti määritelmän mahdollisesti täyttäviä hankkeita noin 10 miljoonan euron kokoluokassa. Toivomme harkittavan, voisiko euromääräistä alarajaa alentaa 10 miljoonaan euroon.