Toimialaryhmä
Polttomoottorit
Polttomoottoreiden kehittäminen on nopein ja tehokkain tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa ilmanlaatua. Polttomoottorit-toimialaryhmän visio on, että parhaat polttomoottorit meri- ja energiajärjestelmiin tulevat Suomesta.
Alihankkijat
Alumiinituotteet
Kulkuneuvot-stipendiryhmä
Lämpökäsittely ja takomot
Metallintyöstökoneet
Ohutlevytuotteet
Paikkatieto
Perävaunut ja päällirakenteet
Polttomoottorit
Puolijohteet
Puuntyöstökoneet
Rakennuskonevalmistajat
Teollisuusovet
Teräspalo-ovet
Tietotekniikka (päätoimialaryhmä)
Työvälineiden valmistajat
Valaisinvalmistajat
Voimansiirto
Ydinenergia-alan toimittajat
Toimiala lukuina
Alan liikevaihto: 20 mrd. €
Työntekijät: 20 000
Toimialaryhmän strategiassa painotetaan seuraavia asioita:
- polttomoottorien tutkimus, kehitys ja valmistus
- hybridijärjestelmien tutkimus, kehitys ja valmistus
- päästöjä alentavien polttoaineiden ja järjestelmien tutkimus, kehitys ja valmistus
- pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden tutkimus, kehitys ja valmistus
- vahva ja kilpailukykyinen valmistusverkosto
- korkealaatuinen koulutus ja alan vetovoima
- yhdessä tekeminen.
Toimialaryhmä on myös alan kansainvälisen yhdistyksen, International Coucil on Combustion Engines – CIMACin jäsen. Toimialaryhmällä on edustaja CIMACin hallituksessa.
kestävä kasvu
Polttomoottoreiden kehittäminen on nopein ja tehokkain tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa ilmanlaatua
Energiatuotannossa ollaan siirtymässä uusiutuvaan energiaan, esimerkiksi tuuli- ja aurinkovoimaan, ja sitä kautta sään mukaan vaihteleva energiatuotanto lisääntyy. Uusiutuvien tueksi tarvitaan entistä enemmän nopeasti säädettävää säätövoimaa. Tähän käyttötarkoitukseen polttomoottorit sopivat erinomaisesti. Polttomoottoreiden vahvuutena on soveltuvien polttoaineiden laaja kirjo.
Meriliikenteessä tavoitteena on tuottaa energiaa laivassa korkeimmalla mahdollisella tehokkuudella käyttäen hiilineutraaleja polttoaineita unohtamatta tasapainoa kustannusten, luotettavuuden ja tehokkuuden välillä. Polttomoottori on tulevaisuudessakin ratkaisu tähän vaatimukseen.
Yhteiskunnan digitalisaatio vaikuttaa myös polttomoottorisektorilla. Digitalisaatiolla voidaan sujuvoittaa logistiikkaa ja sitä kautta vähentää liikenteen päästöjä niin merellä kuin maalla. Digitalisaatio näkyy myös moottori- ja energiajärjestelmien ohjauksessa, moottoritutkimuksessa ja -valmistuksessa.
TKI
Combustion Engines a Key Part of Finnish Industrial Policy Strategy
Suomen polttomoottoriteollisuus on globaalin hiilineutraaliuden eturintamassa, ja sen vientivetoisella teollisuudella on merkittävä rooli tässä kehityksessä. Vuoden 2023 vientiluvut, jotka kohosivat 20 miljardiin euroon, osoittavat alan vahvuuden ja johtavan aseman maailmalla.
Tämän saavutuksen ylläpitäminen ja edelleen kehittäminen vaatii jatkuvaa tutkimusta ja innovaatioita, erityisesti hiilidioksidineutraalien polttoaineiden ja tehokkaampien moottoriteknologioiden alueilla. Suomen sitoutuminen tutkimukseen ja kehitykseen luo mahdollisuuksia nopealle siirtymälle kohti vähäpäästöisempää tulevaisuutta, mikä on elintärkeää sekä ympäristön että talouden kannalta.
Kysyttävää jäsenasioista?
Frostell Patrick
Johtava asiantuntija - Kestävä kasvu, Kaapeliteollisuus Teknologiateollisuus ryToimialaryhmän sihteeri antaa lisätietoja toimialan jäsenyyteen liittyvissä asioissa. Toimialaryhmän muut tiedot ja jäsenluettelo löytyvät alla olevista pudotusvalikoista.
ABB Oy
AGCO Power Oy
Aalto-korkeakoulusäätiö sr
Auramarine Oy
Dekati Oy
Koncentra Pistons Oy
Lappeenrannan - Lahden teknillinen yliopisto LUT
Neste Oyj
Oy Mapromec Ab
Parker Hannifin Manufacturing Finland Oy
Proventia Oy
Tampereen Tiivisteteollisuus Oy
Tampereen korkeakoulusäätiö sr
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Turun ammattikorkeakoulu Oy
Uwira Oy
Vaasan yliopisto
Wärtsilä Finland Oy
Toimialaryhmän puheenjohtaja:
Mikael Wideskog
General Manager, Technology Strategy & Innovation Process R&D and Engineering, Marine Power Solution
Wärtsilä Finland Oy
Puh. 010 709 0000
Sähköposti: etunimi.sukunimi(at)wartsila.com
Jäsenmaksu
Toimialaryhmällä ei ole jäsenmaksua. Mikäli toimialaryhmä päättää tekevänsä toimintoja, jotka ylittävät toimintabudjetin, sovitaan kustannusten jakamisesta jäsenten kesken erikseen.