Siirry sisältöön
Etusivu Ajankohtaista Yritystarinat Koronakriisi toi Makronille kasvua ja yhden raskaan ratkaisun: Nyt lahtelainen laajentaa ja panostaa lisää automaatioon ja uudistuksiin

Koronakriisi toi Makronille kasvua ja yhden raskaan ratkaisun: Nyt lahtelainen laajentaa ja panostaa lisää automaatioon ja uudistuksiin

Koronavuosi toi lahtelaiselle Makronille sekä ennätyksiä että Hollolan konepajan konkurssin. Päätös oli raskas, kertoo toimitusjohtaja Johanna Vuopala Uudistujat-sarjamme päätösosassa. Lamaannuksen sijaan vientiyritys laajentaa, rakentaa ja uudistuu muissa tehtaissaan. Hyvänä kasvupohjana toimivat aiemmat investoinnit digitalisaatioon, automatisointiin sekä sitoutuneet työntekijät.

Lahtelaisen Makronin koronavuoden kasvu-uutiset tulevat yrityksen automaatioliiketoiminnasta ja Viron pidemmälle jalostetusta konepajavalmistuksesta.

”Meillä on ollut Makron Estonialla ennätyshyvä vuosi – paljon parempi kuin viime vuosi. Siellä ylitetään budjetti”, kertoo Makronin toimitusjohtaja Johanna Vuopala.

Makronin liikevaihto on 13 miljoonaa euroa, josta Viron konepajan Makron Estonian liikevaihto on 6,5 miljoonaa.  Viron ennätystulosta selittää Vuopalan mukaan koronakriisi. Se toi konepajalle projektit, jotka suuntautuivat aiemmin Aasiaan.

”Makron Estonian konepajallamme on asiakkaiden luottamus laatu- ja toimitusaikaan, joten asiakkaan valvonta voi olla vähäistä.”

”Jätemateriaalin kierrätys on ollut kantava ajatus Makronissa jo ennen vihreää ajattelua. Kaikki materiaali käytetään ja kierrätetään tarkasti”, Makronin toimitusjohtaja Johanna Vuopala sanoo.

Makronin toisella konepajalla Hollolassa uutiset ovat olleet synkempiä. Makron joutui marraskuussa tekemään vaikean päätöksen, kun koronan toinen aalto vei lähes koko tilauskannan Hollolan raskaalta konepajalta.

”Projektit siirtyivät niin pitkälle tulevaisuuteen, että meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin jättää omasta aloitteestamme konkurssihakemus 23.11.2020 Hollola Worksin liiketoiminnasta. Tämä oli väistämätöntä, vaikkakin erittäin vaikea paikka”, Vuopala toteaa.

”Odotettavissa on hyvää kasvua”

Makronin muilla osilla menee hyvin. Makron Estonialla Virossa on meneillään toimitushistoriansa paras vuosi. Hyvät kasvunäkymät ovat myös Makron Automationilla teollisuuden automaatioliiketoiminnassa ja Makron Engineeringin mekaniikkasuunnitteluliiketoiminnassa.

”Digitalisaation vaikutuksesta automaatio- ja suunnitteluliiketoimintamme synergia Viron pidemmälle jalostetun ja automatisoidun laitevalmistuksen kanssa on vahva. Yhteistyö päämiestemme kanssa on syvällistä ja odotettavissa on hyvää kasvua”, Vuopala kertoo.

Hänen mukaansa Makron uudistuu ja keskittyy yhä enemmän tarjoamaan asiakkailleen kokonaistoimitusta suunnittelusta valmistukseen.

Makronin asiakkaat toimivat pääosin mekaanisessa metsäteollisuudessa, meriteollisuudessa, paperi-, sellu- ja kaivosteollisuudessa. Noin 90 prosenttia tuotannosta lähtee vientiin asiakkaiden kautta.

  • Makron Oy perustettiin 1974. Vuonna 1999 Pekka Leppänen osti yrityksen.
  • Makronin pääkonttori on Lahdessa. Yhtiöllä on automaatio- ja mekaniikkasuunnittelu ja sähkökeskusvalmistus Suomessa ja konepaja Virossa.
  • Liikevaihto vuonna 2019 oli 13 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on yli 100.
  • Makron on teollisuuden kokonaistoimittaja. Se valmistaa koneita ja laitteita teknologiayritysten sopimusvalmistajana.
  • Ydinosaamista on vaativa koneiden ja tuotantolinjojen suunnittelu, valmistus sekä teollisuuden automaatioratkaisut, kaikki yhdeltä toimittajalta.
  • Erikoisaloja ovat mekaaninen metsäteollisuus, sellu- ja paperiteollisuus, meriteollisuus ja kaivosteollisuus.

Myös meriteollisuuden puolella vuodesta odotettiin hyvää. Makron on automaatiokumppani esimerkiksi risteilijöiden veden- ja jätteenkäsittelyjärjestelmissä. Korona sulki satamat ympäri maailmaa ja järjestelmien käyttöönotosta vastaavat työntekijät lähetettiin maailmalta kotiin.

”Lomautukset jäivät onneksi lyhytaikaisiksi ja aikaa käytettiin suunnitteluun ja sähkökeskusvalmistukseen”, Vuopala sanoo.

Kasvua lähdetään hakemaan pääkaupunkiseudulta

Kesällä yritys investoi automaatiosähkökeskusvalmistuksen uusiin, suurempiin tuotantotiloihin. Lisäksi Makron lähtee hakemaan kasvua pääkaupunkiseudulta. Se laajentaa automaatio- ja mekaniikkasuunnittelua ja perustaa alueelle suunnittelutoimiston.

Tärkeitä projekteja on myös meneillään: useampi hanke paikallisen mekaanisen metsäteollisuusyrityksen kanssa ja useamman vuoden kestävä tuotannon modernisointihanke.

Vuopala on toiminut perheyrityksen toimitusjohtajana nyt kolme vuotta. Vuopalan isä Pekka Leppänen osti vuonna 1979 perustetun Makronin vuonna 1999. Vuosien mittaan yritystä on kasvatettu yritysostoilla.

Vuopala kiittelee isänsä työtä.

”Pekka on nähnyt jo hyvissä ajoin, että konepajavalmistuksen ympärille pitää rakentaa palveluja. Yritykset ja asiantuntijaosaaminen on integroitu tekemiseen ja tehty kokonaispalvelu asiakkaille. Se on ollut oikea strateginen valinta.”

Tullessaan firmaan ensin markkinointijohtajaksi vuonna 2015 Vuopala yhtenäisti ja selkeytti brändin.

”Se loi aikamoisen kasvualustan meidän kehittymisellemme. Se selkeytti asiakkaille, mitä kaikkea me teemme.”

Pitkäjänteinen omistajuus antaa Vuopalan mielestä raamit yrityksen kasvulle.

”Koen myös, että seuraavan sukupolven on helpompi luopua joistain alueista. Uuden sukupolven pitää tehdä tulevaisuuden valintoja ja pohtia, mistä kasvu tulee.”

Isä Pekka Leppänen, 77, on edelleen yrityksessä mukana, hallituksen puheenjohtajana.

”Hän on meidän business intelligence. Hän lukee lehdet ja seuraa tarkasti, mitä alalla tapahtuu. Häneltä tulee aina hyviä artikkeleita, joihin hän on alleviivannut minulle kiinnostavia asioita.”

Sitoutuneita ja sydämellään yritystä rakentavia työntekijöitä

Vuopalan mukaan Makronin kokoisessa yrityksessä on kasvun kannalta ihan oleellista, millaisia ihmisiä palkkaa.

”Meille on valikoitunut todella sitoutuneita ihmisiä, jotka ovat myöskin sydämellään rakentamassa kokonaisuutta.”

Kehittymiseen tarvittava oppi ja ymmärrys tulee Vuopalan mielestä merkittävissä määrin asiakkailta.

”Jos emme koko ajan pyri kehittämään itseämme ja kasvamaan, taannumme. Vaikkei kristallipalloa olekaan, pitää miettiä mihin maailma on menossa ja mitkä megatrendit ohjaavat meidän teollisuudenalaamme.”

Mistä Makron saa rohkeutta kasvuun ja uudistumiseen?

”En tiedä, onko se rohkeutta vai sinnikkyyttä”, Vuopala naurahtaa.

”Onnistuminen palkitsee ja antaa lisärohkeutta. Yrittäjänä pitää kokeilla kaikkea, etsiä omaa vahvuutta ja rakentaa vahvuuksien päälle.”

Lisäksi asiakkaiden luottamus antaa rohkeutta.

”Meillä on pitkiä asiakassuhteita. Asiakkaiden menestys on meidänkin menestystä.”

Tämän vuoden kohokohtia Vuopalalle on ollut strategian kirkastaminen.

”Olemme käyttäneet korona-ajan hyväksi ja ottaneet eri alueiden asiantuntijaryhmiä tekemään strategiatyötä. On hieno nähdä, kuinka väki innostuu päästessään miettimään Makronin uusia suuntia ja mahdollisuuksia.”

Työtään kehittävät, motivoituneet työntekijät ovat myös innokkaita yrityksen kehittäjiä, ja innostuksella on tapana levitä, Johanna Vuopala muistuttaa.

Se, heiluttaako yrityksen tahtipuikkoa tulevaisuudessa perheen seuraava sukupolvi, jää nähtäväksi.

Vuopalan tytär kirjoitti juuri ylioppilaaksi ja poika on lukion toisella luokalla.

”Olen sitä mieltä, että jokaisen pitää löytää oma tie. Jos kiinnostusta löytyy, otan mukaan.”

Vuopalasta lasten on kuitenkin hyväksi olla myös muualla töissä ja saada laajempaa kokemusta ja näkemystä. Kiinnostus perheyritykseen voi herätä myöhemminkin.

”Niinhän se oli omalla kohdallanikin. Nokia ja UPM olivat hyviä kouluja.”

Teksti: Marjo Vuorinen

Kuvat: Liisa Takala