Opettajat ja koulun opinto-ohjaajat ovat isossa roolissa ammatinvalinnoissa – Ammatinvalinta on jokaisen nuoren oma päätös
Olen ollut kaksi viikkoa kesätyöharjoittelussa Teknologiateollisuudessa yhdessä kymmenen muun MyTech-harjoittelijan kanssa. Olemme tehneet paljon monipuolisia ja kiinnostavia asioita, kuten käyneet esimerkiksi vierailulla eduskunnan pikkuparlamentissa ja yritysvierailuilla. Enimmäkseen olemme tehneet hommia tietokoneen äärellä, kirjoittaneet blogeja, uudistaneet MyTech-nettisivuja ja täyttäneet tiedonkeruu-exceleitä. Olen oppinut todella paljon uutta ja saanut ehdottomasti kivaa kokemusta työelämästä!
Työelämä on mielestäni erittäin mielenkiintoista, koska työssä oppii joka päivä jotakin uutta. Harjoittelumme aikana olemme oppineet muun muassa, että työn tekeminen ei ole vain tietokoneella istumista ja kirjoittamista. Välillä pitää myös vain jaksaa istua paikoillaan ja kuunnella, vaikka aihe ei omasta mielestä olisikaan niin mielenkiintoinen. Työssä viihtymistä on auttanut paljon se, että työpaikan ilmapiiri oli mukava.
”Saamme erilaisissa TET- ja kesätyöharjoitteluissa uusia näkökulmia erilaisiin aloihin sekä mahdollisesti innostusta tulevaan uraan.”
Työelämään tutustumisen eli TET-harjoittelun ja kesätöiden avulla me nuoret saamme paljon uutta kokemusta ja opimme, millaista työelämä voi oikeasti olla. Pääsemme tienaamaan omaa rahaa ja opettelemaan myös sen käyttöä sekä säästämistä. Nämäkin ovat todella tärkeitä taitoja tulevaisuudessa.
Saamme erilaisissa TET- ja kesätyöharjoitteluissa uusia näkökulmia erilaisiin aloihin sekä mahdollisesti innostusta tulevaan uraan. Siksi on tärkeää, että työnantajat tarjoavat meille harjoittelu- ja TET-paikkoja.
Koulussa olemme puhuneet lähinnä metsätaloudesta ja hoitoaloista kuten lääkäreiden ja lähihoitajien töistä. Toivoisin, että jatkossa tunneilla keskityttäisiin laajasti erilaisiin aloihin eikä paneuduttaisi vain pariin kerran vuodessa. Ilman minkäänlaista taustatietoa erilaisista aloista on vaikeaa päättää ja tietää, mitä haluaisin mahdollisesti tehdä tulevaisuudessa.
”Toivoisin, että koulussa keskityttäisiin laajasti erilaisiin aloihin.”
Opon tunneilla keskitytään yläkoulussa pääasiassa TET-harjoitteluun ja yhteistyötaitoihin. Puhumme tosi vähän tulevasta työelämästä. Toivoisin, että opon tunneilla puhuttaisiin enemmän tulevaisuudestamme, työelämästä ja mahdollisesti yliopistoon hakemisesta.
En vielä tiedä, mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä työkseni. Vaihtoehtoja on monia ja päätökseenkin on onneksi vielä pitkä aika. Sen pohtiminen on kumminkin yksin vaikeaa ja siksi toivoisinkin, että kouluissa tästä puhuttaisiin enemmän.
Kahdeksannella luokalla puhuimme lähinnä vain TET-harjoittelusta ja teimme siihen liittyviä valmistelevia tehtäviä ja projekteja. TET-harjoitteluilla voimme toki saada omaa kokemusta ja mahdollisesti ideoita tulevaisuuteen. Minulle selvisi TETissä ainakin se, mitä en ainakaan halua tulevaisuudessa tehdä työkseni. Onhan sekin jo jotain!
Olen iloinen, että yläkoulussa meillä on kaksi TET-harjoittelua, joten saamme halutessamme käydä tutustumassa kahteen erilaiseen alaan. MyTech-harjoittelijana pääsinkin jo tutustumaan teknologia-alaan.
Blogin kirjoittaja Elsi Lakaniemi työskenteli kaksi viikkoa MyTech-harjoittelijana Teknologiateollisuus ry:ssä. MyTech on Teknologiateollisuuden vetovoimatoimenpiteiden kokonaisuus: sivustolta MyTech.fi löytyy tietoa teknologiasta opiskelu- ja uravalintana sekä paljon kiinnostavia uratarinoita!