Siirry sisältöön

Verotusta tulee yksinkertaistaa digitalisaation avulla

Verovelvollisuuksien täyttämisen pitäisi olla helppoa ja yksinkertaista, jotta yritykset voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa ja valtiot saavat verotulonsa. Hallinnollista työtä ja verotusmenettelyn ennakoitavuutta tulee parantaa digitalisaation avulla.

Päivitetty 02.09.2024 klo 22:11

Verotuksen tulee olla yksinkertaista, ennakoitavaa ja ennustettavaa. Päällekkäisen veroraportoinnin määrä on kasvanut kaiken aikaa. Verovelvollisuuksien täyttämisen pitäisi olla helppoa ja yksinkertaista, jotta yritykset voivat keskittyä omaan liiketoimintaansa ja valtiot saavat verotulonsa. Veroraportoinnin ja -rekisteröitymisen hallinnollisella sujuvuudella ja helppoudella on vaikutusta siihen, miten toimiva EU on sisämarkkinana ja yritysten sijaintipaikkana.

Teknologiateollisuus edistää reaaliaikataloutta sekä verotusmenettelyn digitalisointia ja automatisointia Suomessa ja globaalisti. Reaaliaikatalous (RTE = Real-Time Economy) tarkoittaa, että taloudelliset transaktiot ja prosessit ovat digitaalisia ja perustuvat rakenteelliseen koneluettavaan, yhteismitalliseen dataan. Tavoitteena tulee olla, että hallinnollinen työ ja kulut vähenevät ja verotusmenettelyn ennakoitavuus paranee.

  • Verotuksen digitalisoinnin ja automatisoinnin, lasku- ja kuittikohtaisen raportoinnin sekä hankintasanomien digihankkeita tulee valmistella yhteistyössä yritysten kanssa ja reaaliaikataloutta edistäen.
  • Veroraportointia ei tule rakentaa vain viranomaisten tietotarpeet huomioiden.
  • Suomen on oltava ajoissa ja aktiivisesti mukana kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa, joiden tavoitteena on yksinkertaistaa ja digitalisoida veroraportointia ja reaaliaikatalouden etenemistä (mm. EU:n VAT in the Digital Age ja OECD:n Tax Administration 3.0).
  • Pohjoismaat ja Baltian maat ovat tehneet hyvää yhteistyötä edistääkseen reaaliaikataloutta, mistä hyviä esimerkkejä ovat mm. Yrityksen digitalous -projekti ja Nordic Smart Government & Business -hanke. Tavoitteena tulee olla, että Suomen pitkäjänteisestä työstä verotuksen digitalisoimisessa ja yksinkertaistamisessa otetaan esimerkkiä myös kansainvälisesti. Suomessa on jo yli vuosikymmenen rakennettu reaaliaikatalouden infrastruktuuria. Yrityksen digitalous-hankkeen jatkolle tulee varata jatkorahoitus, jotta tärkeä työ ei valu hukkaan.

Verotuksen hallinnollinen taakka on kallis

Jatkuvasti lisääntyvät veroraportointivelvollisuudet − joka maassa ja joka verolajille omansa − ovat valtava taakka yrityksille. EU-jäsenmaissa käytettävistä erilaisista raportointimalleista koituu niille merkittäviä kuluja, joista Euroopan komission mukaan suurin osa lankeaa pk-yritysten maksettaviksi.

RTE voi tuoda yrityksille paitsi mittavia säästöjä myös uutta liiketoimintaa. Verotuksen digitalisaatio ja RTE ovat työkaluja myös vihreän siirtymän edistämisessä.

Raportointijärjestelmiä ei tule rakentaa ainoastaan viranomaisten käyttöön vaan siten, että myös yritykset hyötyvät reaaliaikatalouden etenemisestä. Tavoitteena on, että yrityksen omat taloushallinnon järjestelmät tuottavat tarvittavat raportointitiedot automaattisesti.

Reaaliaikaisen, transaktiokohtaisen, strukturoidun datan tulee olla myös yritysten hyödynnettävissä ja liikkua mahdollisuuksien mukaan saumattomasti rajapintojen kautta järjestelmien ja organisaatioiden välillä.

  • Sähköiset rakenteiset kuitit ja laskut ovat välttämättömiä automatisoidulle taloushallinnolle ja verotukselle. Teknologiateollisuus kannattaa vahvasti sitä, että alv-raportointia kehitetään EU:ssa standardin mukaista verkkolaskutusta hyödyntämällä, kuten VAT in the Digital Age (ViDA) -direktiiviehdotuksessa. EU:ssa tulee saada aikaan selkeät, yhtenäiset säännöt ja sitova aikataulu siirtymälle.
  • On huomioitava, että myös verotuksen digitalisoinnin muutoksista aiheutuu yrityksille ja verohallinnoille varsinkin alkuvaiheessa huomattavia kuluja. Yrityksiä tuleekin auttaa siirtymässä.
  • Veroraportoinnin uudistukset tulee tehdä yhdessä EU-maiden kanssa yhtenäisesti. Tekemällä muutokset mahdollisimman harmonisoidusti ja ilman kansallisia poikkeamia yrityksillä on mahdollisuus hyötyä muutoksista laajemmin.
  • Suomeen rakennettavien reaaliaikatalouden järjestelmien onkin oltava lähtökohtaisesti yhteen toimivia eurooppalaisten tai globaalien standardien kanssa. Suomessa ei tule ottaa käyttöön kansallisia, muista EU-maista poikkeavia raportointivaatimuksia.
  • Uuden komission työohjelmaan tulisi saada tavoite siitä, että raportointitaakkaa kevennetään myös muiden verolajien kuin arvonlisäverotuksen osalta. Yrityksille ei tule asettaa lisää veroraportointivelvollisuuksia, vaan yrityksiä on tuettava esimerkiksi minimiverodirektiivin monimutkaisten raportointisääntöjen soveltamisessa.
  • Kannatamme hallitusohjelman kirjauksia, joiden mukaan hallitus ei tule lisäämään kilpailukykyä haittaavaa ylimääräistä taakkaa EU-sääntelyn kansallisessa toimeenpanossa, joiden mukaan se pyrkii vähentämään päällekkäisyyksiä sääntelyssä sekä vähentämään yritysten hallinnollista taakkaa lisäävää EU-sääntelyä.

Lisätiedot: