Tutkimus ja kehitys -verokannustimen käyttö uhkaa tyssätä tulkintaristiriitoihin – verotyökalu on korjattava
Suomeen saatiin vuoden 2023 alusta uusi tärkeä T&K-verokannustin, jonka tarkoituksena on kannustaa yrityksiä lisäämään tutkimus- ja kehitystoimintaansa. Ilahduttavan moni yritys on näin tehnytkin, mutta tulkintaristiriidat verotuksessa ovat monin paikoin estäneet kannustimen hyödyntämisen.
Lakia ja Verohallinnon ohjetta valmisteltiin huolella, sidosryhmien kommentteja kuunnellen. Kannustimelle oli laaja parlamentaarinen kannatus, laki vahvistettiin jo edellisen hallituksen kaudella ja myös nykyinen hallitus tukee sitä vahvasti.
Nyt olemme kuitenkin saaneet jäsenyrityksiltämme palautetta, että T&K-investointeja vauhdittava kannustin uhkaa jäädä monelta käyttämättä. Moni kannustinta verotuksessa hakenut yritys on joutunut vastaamaan lukuisiin lisäselvityspyyntöihin, ja näiden jälkeen hakemus on hylätty. Tämän seurauksena yritys on vielä joutunut maksamaan korkeampaa veroa ja saanut sanktiona veronkorotuksen.
Suurimmassa osassa hylätyistä hakemuksista kyse on ollut tulkintaristiriidasta. Yritys on katsonut toiminnan T&K-toiminnaksi, Verohallinto puolestaan on katsonut, ettei T&K-määritelmä täyty. Lainsäätäjän tavoitteena on kuitenkin ollut määritelmän laaja tulkinta. T&K-verokannustimen hakemisessa on myös ollut epäselvyyttä esimerkiksi siitä, millaisen vapaamuotoisen selvityksen Verohallinto tarvitsee verotuksen toimittamiseksi.
Miten kannustin saataisiin korjattua toimivaksi?
- Verohallinnon tulisi tulkita T&K-toiminnan määritelmää laajasti, kuten lakiin on kirjattu.
- Sellaisen toiminnan, jonka Business Finland ja ELY-keskukset ovat aiempina vuosina tulkinneet tukeen oikeuttavaksi T&K-toiminnaksi, tulisi olla myös T&K-verokannustimen tulkinnassa T&K-toimintaa. Viranomaisilla ei voi olla toisistaan eriäviä määritelmiä. Verohallinnon tulisi käydä jo annetut kielteiset veropäätökset uudelleen läpi ja pyytää tarvittaessa Business Finlandilta tai ELY-keskukselta tulkinta-apua.
- Verohallinnon tulisi resurssiensa puitteissa antaa laajempaa neuvontaa yrityksille.
- Veroilmoituksen liitelomakkeella 67Y vaadittava ”vapaamuotoinen selvitys” tulee määritellä tarkemmin. Esimerkiksi selvityspyynnöillä toistuvasti pyydetyt kysymykset voisi lisätä tähän. Myös esimerkkimalli riittävästä selvityksestä olisi toivottava. Jos yritykset osaavat heti toimittaa verotukseen tarvittavat tiedot, säästetään kaikkien aikaa ja vaivaa.
- Verohallinnon syventävään ohjeeseen tulisi lisätä muutama lisäesimerkki, varsinkin koskien ohjelmistoinvestointeja, joiden määrittelemisessä näyttää usein olleen haasteita. Myös suora linkki ohjelmistoinvestointien T&K-määritelmää koskeviin Frascati-oppaan esimerkkilistoihin tulisi lisätä.
- Verohallinnon tulisi käyttää harkintavaltaa ja jättää veronkorotus määräämättä ensimmäisten kahden vuoden aikana (verovuosien 2023–2024 osalta).
Teknologiateollisuus ry puolestaan sitoutuu opastamaan jäsenyrityksiään mahdollisimman kattavasti yhteistyössä viranomaisten kanssa sekä välittämään tarvittavaa informaatiota yritysten ja Verohallinnon välillä.
Olemme käyneet hyvää keskustelua Verohallinnon kanssa, ja uskomme, että yhteistyöllä T&K-verokannustimesta saadaan varmasti vielä työkalu, joka toimii kuten pitää.